Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor peterlon » ma okt 26 2015 1:46 pm

Hallo,

Ik loop steeds tegen het volgende probleem aan:
Wanneer ik de sd-kaart in de mac stop, wil het Apple fotoprogramma de foto's importeren. Als ik dit doe, kan ik ze daarna niet meer in Lightroom importeren vanaf de sd-kaart!
Rechtstreeks van de sd-kaart naar Lightroom kan wel, mits ze niet eerst in mijn Mac zijn ingeladen geweest. Hetzelfde gebeurt als ze eerst in View NX geïmporteerd zijn geweest.
Is daar een oplossing voor?

Groet,

Peter
peterlon

Forumlid
Berichten: 310


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor dotcat » ma okt 26 2015 1:57 pm

Ik herken het probleem niet op mijn MacBook. In het fotoprogramma van Apple heb ik het automatisch importeren van foto's bij het plaatsen van de sd kaart uitgezet. In lightroom trouwens ook.
Als ik nu een sd kaartje plaats dan zie ik dat sd kaartje tevoorschijn komen in de finder. Dan start ik lightroom en importeer de foto's.

Misschien eerst het openen van een programma voorkomen bij het plaatsen van een sd kaart ?
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor peterlon » ma okt 26 2015 3:30 pm

Hallo Dotcat,

Dank voor de reacite!
Die uitleg is duidelijk, maar blijft het feit dat wanneer ik ze met View NX of het applefotoprogramma bekeken heb ik ze niet meer vanaf de sd-kaart naar LR kan exporteren.
Maar is daar een oplossing voor?

Groet,

Peter
peterlon

Forumlid
Berichten: 310


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor Vincent » ma okt 26 2015 3:53 pm

peterlon schreef:maar blijft het feit dat wanneer ik ze met View NX of het applefotoprogramma bekeken heb ik ze niet meer vanaf de sd-kaart naar LR kan exporteren.


Veel programma's 'werpen een SD kaart uit' zodra ze klaar zijn met importeren. Dat is reuze handig als je de kaart daarna gelijk weer in je camera wilt stoppen want dan hoef je deze zelf niet bewust te ontkoppelen voordat je hem verwijderd. Lightroom doet dat defualt ook bijvoorbeeld.

Dat kan vervelend zijn als je in meerdere programma's achtereen wilt importeren maar die optie kun je meestal/altijd ook gewoon eenvoudig uitzetten :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor peterlon » ma okt 26 2015 5:48 pm

Ik kwam er nu achter dat ik helemaal geen nefs of jpegs van mijn sd-kaart kan importeren in Lightroom 5. Vergrendelpalletje staat goed.
Aantal foto's gemaakt, kaartje in de Mac en LR starten: importeren
LR meldt dan: de volgende bestanden (opsomming onder elkaar) kunnen niet worden gelezen en zijn dus niet geïmporteerd!

Zou het iets te maken hebben met het nieuwe besturingsysteem "El Capitan". Ik heb er nooit problemen mee gehad.
In Finder kan ik alle foto's gewoon bekijken.

Begint hier op te lijken:
viewtopic.php?f=52&t=62528

Groet,

Peter
peterlon

Forumlid
Berichten: 310


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor iJoost » ma okt 26 2015 6:04 pm

Als je het programma Fotolader opent dan vind je daarin (helemaal linksonder) de instelling waarmee je kunt bepalen welk programma er geopend moet worden bij het plaatsen van een bepaalde SD-kaart (of het aansluiten van een bepaalde camera).
iJoost



Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor peterlon » ma okt 26 2015 6:59 pm

Hallo IJoost,

Heb ik zo ingesteld, maar nog steeds kan ik geen foto's in LR importeren. LR meldt: de bestanden kunnen niet worden gelezen, dus niet geïmporteerd.

Groet,

Peter
peterlon

Forumlid
Berichten: 310


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor iJoost » di okt 27 2015 8:27 am

Vervelend, maar nu komt het gelukkig niet meer doordat "... het Apple fotoprogramma de foto's wil importeren..." Ik weet niet welk Apple programma je daar precies mee bedoelt, maar als je ervoor zorgt dat de foto's meteen Lightroom in gaan gaat het verder goed toch?
iJoost



Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor dotcat » di okt 27 2015 11:48 am

peterlon schreef:Ik kwam er nu achter dat ik helemaal geen nefs of jpegs van mijn sd-kaart kan importeren in Lightroom 5.


Misschien ligt het aan het gebruik van LR 5, probeer eens een trail van LR 6 te installeren en kijk of het probleem met de nieuwere versie is verholpen.

ps LR 6 is ook standalone verkrijgbaar als dat belangrijk voor je is.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Probleem importeren nef's in LR op Macbook

Berichtdoor peterlon » di okt 27 2015 3:19 pm

Dank voor alle tips!

Mijn probleem is opgelost! Voordien plaatste LR automatisch de foto's in een map met de datum. Bij bestemming kun je kiezen tussen map of datum. Misschien is het daar omgewisseld. Nu staat "map" aangevinkt.
Ik heb een nieuwe doelmap aangemaakt en nu werkt het weer!
Waarom het spontaan niet meer werkte...geen idee. Te weinig kennis van LR denk ik.

@IJoost.......nu start LR op wanneer ik de camera aansluit of de sd-kaart erin stop.

In ieder geval veel dank voor het meedenken!

Groet,

Peter
peterlon

Forumlid
Berichten: 310


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten