Externe HD voor Mac en Windows

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Daniel1975 » do dec 03 2015 3:18 pm

Ik heb uitbereiding van mijn HD capaciteit op de Macbook nodig, dus ben op zoek naar een goede externe HD.
Volgens mij kan ik prima uit de voeten met een standaard WD Elements portable 1tb of een Seagate Expansion Portable 1tb.
De eis is usb3 en ik wil zowel met Mac als Windows kunnen gebruiken. Met name over dat laatste wil ik even wat zekerheid; kan ik de disk zo formatteren met mijn Macbook dat hij voor beide systemen benaderbaar is? Sowiso draai ik nu nog met zowel Win als Mac(book) in huis en ik weet niet of ik altijd bij Mac zal blijven. Prijs wordt al maar hoger en uitbereidingen onbetaalbaar/niet marktconform (geheugen!!).
Dus vandaar dubbel benaderbaar gewenst.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor gijs sandberg » do dec 03 2015 5:28 pm

Daniel,
Ik ben geen Mac kenner...
Ik zou liever een 2tb disk kopen, niet veel duurder.
Vergeet niet te kiezen tussen de soorten met USB- of een losse voeding (het laatste lijkt me minder handig).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor BlackBox » do dec 03 2015 5:47 pm

Kennelijk is het mogelijk om op een schijf die twee omgevingen te gebruiken
https://www.google.nl/search?q=externe+ ... asPPa-r5gC

Als je af en toe wat bestanden nodig hebt kan je met een fysieke (draaiende delen) HD volstaan
Een SolidStateDisk (SSD werkt met alleen chips) is veel sneller maar extern merk je dat niet echt
Kies je voor USB3 dan moeten de computers wel die aansluiting hebben
Bij een SSD zeker.
BlackBox



Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Joosiej89 » do dec 03 2015 6:17 pm

Ik heb voor mijn macbook recent de WESTERN DIGITAL My Passport For Mac 2 TB aangeschaft. Gebruik hem alleen voor de foto's en heb ook mn Lightroom database erop gezet. Werkt ideaal en heeft geen externe voeding nodig.
Mijn Flickr!

Nikon D750
Nikon AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED
Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD
Sigma AF 105mm f2.8 EX DG Macro OS HSM
Joosiej89

Clublid
Berichten: 142


Locatie: Berlicum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Ingmar » do dec 03 2015 7:24 pm

Kan het niet vak genoeg zeggen voor de wd passport range....niet doen viewtopic.php?f=52&t=61886&p=795245&hilit=WD+sata#p795245

Schijf formatteren als exfat en geen ntfs want dat kan osx alleen lezen en niet schrijven en in fat32 kun je niet groter gaan dan bestanden van 4GB.

Grtz,z
Ingmar( die ook een passport nutteloos in de la heeft liggen)
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor stouten » do dec 03 2015 7:29 pm

Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Daniel1975 » do dec 03 2015 7:46 pm

Ingmar schreef:Kan het niet vak genoeg zeggen voor de wd passport range....niet doen viewtopic.php?f=52&t=61886&p=795245&hilit=WD+sata#p795245

Schijf formatteren als exfat en geen ntfs want dat kan osx alleen lezen en niet schrijven en in fat32 kun je niet groter gaan dan bestanden van 4GB.

Grtz,z
Ingmar( die ook een passport nutteloos in de la heeft liggen)

Is dat bij de Seagate dan anders opgelost?
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Robert » do dec 03 2015 8:22 pm

Ingmar schreef:Schijf formatteren als exfat en geen ntfs want dat kan osx alleen lezen en niet schrijven en in fat32 kun je niet groter gaan dan bestanden van 4GB.


Ik gebruik op mijn mac een klein programma https://www.paragon-software.com/nl/home/ntfs-mac/ en kan alle schijven, volumes en bestandssystemen schrijven en lezen.
Gebruik het al jarenlang.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Ingmar » do dec 03 2015 9:59 pm

Daniel1975 schreef:Is dat bij de Seagate dan anders opgelost?

Ja die heeft gewoon een sata connector aan de schijf waar een usb ITF opgestoken zit, de WD heeft hem geïntegreerd op de schijf.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Cyrus » vr dec 04 2015 10:23 am

Hier geen klachten over WD Passport, maar dat is waarschijnlijk omdat ik de WD-meuk er meteen afgeknikkerd heb. Ik gebruik 2 LaCie schijfjes als externe backup (er ligt er steeds 1 op mijn werk en dat ruil ik wekelijks om) en die doen het ook zonder morren.

ExFAT is het beste: dat wordt - zonder additionele drivers - door elk gangbaar besturingssysteem (Windows, Mac, Linux, Unix) ondersteund en is robuust genoeg. Is ook de standaard voor externe, verwijderbare media, bij capaciteiten > 4GB.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor gvdnberg » vr dec 04 2015 1:32 pm

En LaCie daar heb ik slechte ervaringen mee. Al 2 x een defect in de hardware van de LaCie, terwijl de ingebouwde harddisk zonder storingen functioneert nadat hij in een andere behuizing is gezet. Ik heb het over die aluminium behuizing met een blauwe transparante knop voor het maken van een backup op de LaCie schijf. Aansluiting via Firewire800 of USB 2.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor rocky » vr dec 04 2015 3:46 pm

Ik zou voor de Dockstation gaan,
voordeel is dat je gecrashde HD al je gegevens \data kan ophalen.
en maak geen verschil tussen 2.5 hd en 3.5 die kun je gewoon insteken.
ik heb een Freecom Hard Drive Dock en ik gebruik zowel window en mac.

https://www.youtube.com/watch?v=87h4QSXfnkw
lees de reactive
http://www.bol.com/nl/p/freecom-hard-dr ... 009066024/
rocky

Forumlid
Berichten: 37



Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Daniel1975 » za dec 05 2015 7:04 am

Ik snap je niet helemaal: 'je gecrashte HD al je gegevens ophalen'.
Wat bedoel je daar precies mee?
En ik zou sowiso usb3 willen ivm overdrachtsnelheid.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor Ingmar » za dec 05 2015 11:29 am

Met gecrashte denk ik dat bedoelt wordt een disk die niet meer in de computer gelezen kan worden, dan haal je hem eruit in de docking en gaat dan vervolgens met tools aan de slag. Er zijn ook mensen die zo een docking gebruiken met een aantal losse schijven.

Onderstaand plaatje laat, voor zover niet al duidelijk was het verschil zien tussen de inhoud van een in dit geval Seagate links en WD passport rechts. Bij de WD zit de usb op de printplaat van de harde schijf en de Seagate heeft een losse usb naar sata interface op een printplaatje dat je gewoon op een sata drive aansluit. Als de usb interface van de WD beschadigd is kun je vaak de disk ook weggooien en ben je dus de data kwijt. De Seagate kun je dan loskoppelen en of in een docking zetten, of een nieuw usb sata interface ervoor kopen.
Bovendien is de constructie van de usb direct op de printplaat mechanisch zwak, en soldeerkontakten kunnen losgaan, zeker als de drive in een laptop tas meegenomen wordt....ik spreek uit ervaring.

Afbeelding
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe HD voor Mac en Windows

Berichtdoor CaptainHook » za dec 05 2015 11:47 am

Wellicht ook een idee... :idea: kies voor een NAS(je).
Kun je klein beginnen, is een stuk universeler (ongeacht of je het nou aan een Windows, OS X, of Linux machine koppelt).

Krijg je er bovendien (uiteraard afhankelijk van het gebruikte OS in de NAS) allerlei extra's bij. Zoals filesharing, cloudservices, down/upload engines, multimedia server, etc, etc. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan vaak wel (hoeft natuurlijk niet). Maar dan word je gelijk 'gedwongen' eens goed na te denken over zaken als backup strategie, toekomstige uitbreidingen, e.d. 8)
CaptainHook




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten