Toegang user mappen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Toegang user mappen

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 8:55 am

Ik heb gisteren een ongelofelijke blunder uitgehaald, waardoor ik nu geen toegang meer heb tot de bestanden op mijn c-schijf. Ik wilde namelijk de hdd van mijn laptop vervangen door een ssd. In plaats van de hdd gewoon te laten zitten dacht ik dat het sneller zou gaan hem eruit te halen en hem in mijn desktop te zetten, om zo de hdd te clonen naar een nieuwe ssd. Al snel kwam ik er achter dat de clonesoftware dat helemaal niet kan. De software wil de c schijf in de computer zien en er vervolgens via een extern station een clone maken op de ssd. Dus de harddisk weer teruggezet in de laptop en opnieuw begonnen. De laptop startte vervolgens op maar de documentmappen waren niet meer toegankelijk. Deze zitten in de map gebruikers/accountnaam/ en deze bleek niet meer toegankelijk. Wat ik ook probeerde. Werkelijk alles geprobeerd: adminitratorrechten gewijzigd, mapeigendom aangepast, et cetera. Zelfs gekeken of ik met Ubuntu wel toegang kreeg (njet!). En nu weet ik het even niet meer. Iemand nog een idee?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toegang user mappen

Berichtdoor gertjuhh » wo dec 16 2015 9:12 am

Wat voor melding kreeg je in Ubuntu?
En heb je 't wel geprobeerd met een user met root rechten of icm sudo?
gertjuhh

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 16 2015 9:24 am

Gewoon de backup terugzetten. Kost uiteindelijk het minste tijd!

Of wacht ff, je gaat toch niet vertellen dat je geen backup hebt gemaakt? :shock:
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 9:38 am

haha, de data heb ik altijd gesynct met syncback. Dus die heb ik hoor. Waar het met name om gaat is de enorme lijst met bladwijzers in google chrome en dat soort dingen. root rechten in combinatie met sudo....? ehhhh. Geen idee.
Jos

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wiebeterpstra » wo dec 16 2015 9:40 am

dus de c-schijf/hdd heb je weer in oorspronkelijke staat (hardwarematig en in bios) terug geplaatst in je laptop? en het werkt niet als voorheen?

wat CH ook onderschrijft, ben ik het mee eens, zeker als het om je systeemschijf gaat, en de data die erop staat.

veel programma's zoals je zelf al noemt hebben zijn eigen losse user-instellingen zoals bladwijzers, maar vergeet ook niet je import instellingen van lightroom, en zo zijn er vast nog wel meer, zoals projecten die je aangemaakt hebt voor bv fotoboeken online

Laatst ook dezelfde actie ondernomen, maar heb wel voor een schone installatie gekozen op de ssd. maar dat is meer gevoelsmatig ( verse start, etc... ) En per programma gekeken of er iets mee moest/kon
wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 16 2015 9:47 am

Er is allerlei HDD --> SSD clone s/w (vaak meegeleverd met SSD upgradekits). Vrijwel altijd staat keurig beschreven in welke volgorde en hoe je te werk dient te gaan.
Heb zelf al diverse keren dit uitgevoerd met zowel laptops als desktops. Ging altijd goed (zowel met WinXP, Win7, Win8).

Misschien ff RTFM? :wink:
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 9:52 am

Op mijn desktop haal ik dit soort stommiteiten niet uit. Dit is de laptop van mijn vrouw, maar het ontbreken van al die bladwijzers is wel vervelend, vandaar dat ik echt wil proberen ze terug te halen.

Inderdaad, ook in de oorspronkelijke laptop kom ik nergens meer bij, althans niet in de accountmap van mijn vrouw = user/accountnaam. terugplaatsen in het docking station van mijn desktop: geen effect. Chrome kan net worden geopend. Bladwijzers staan immers ergens in die map en die is niet meer toegankelijk.
Jos

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 9:52 am

Vrijwel altijd staat keurig beschreven in welke volgorde en hoe je te werk dient te gaan.

Ja joh, weet ik, maar ik doe het niet elke dag en heb nu gewoon niet goed nagedacht. Beetje haast, je kent het wel...
Jos

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 9:54 am

Wat is RTFM...?
Jos

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 16 2015 9:58 am

ReadTheFineManual. :D
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » wo dec 16 2015 10:01 am

Hahaha. Maar welke manual, want het gaat om een toegangsprobleem. Ik heb overal gezocht en van alles geprobeerd wat bij microsoft en op forums werd aangeraden, maar zonder resultaat...
Jos

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gertjuhh » wo dec 16 2015 10:02 am

Als het je voornamelijk om de bladwijzers in Chrome gaat, er van uitgaand dat je ingelogd bent met een Google account is de kans groot de synchronisatie aan stond en dus al je bladwijzers reeds bij Google zijn opgeslagen.
Dit kan je zien bij https://www.google.com/settings/chrome/sync
Dan staat er onder bladwijzers het aantal vermeld.

V.w.b Ubuntu
Krijg je de schijf wel gemount / zichtbaar?
Open dan een terminal
Voer het commando "mount" uit om te achterhalen op welke directory de schijf gemount is.
Er van uitgaand dat het bijvoorbeeld "/media/windows" is
Voer "sudo su" uit en geef je wachtwoord in (LET OP, je bent nu root en kan dus potentieel schade aanrichten als je niet goed weet wat je doet)
cd /media/windows/users/jos (als voorbeeld)
ls (geeft de inhoud van de directory)

Succes
gertjuhh

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor wiebeterpstra » wo dec 16 2015 10:21 am

Jos schreef:
Inderdaad, ook in de oorspronkelijke laptop kom ik nergens meer bij, althans niet in de accountmap van mijn vrouw = user/accountnaam.

dit slaat, logischerwijs, toch nergens op :?: :?:
wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 16 2015 10:32 am

Jos schreef:Hahaha. Maar welke manual

De instructies behorende bij de clone software... :angel:
CaptainHook

Onderwerp:

Berichtdoor Cyrus » wo dec 16 2015 12:25 pm

Hoe is de toegang als je de HDD in een externe USB-case doet en die aansluit op een andere computer?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”