Lightroom laat pc crashen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Vincent » ma dec 26 2016 8:40 am

strangeartefact schreef:Heerlijk om geen LR te gebruiken

strangeartefact schreef:Ook voor software blijkt te gelden dat ieder zijn eigen ding doet, gelukkig :)


Uiteraard geldt zoals altijd, ieder zijn ding.

Toch ben ik dan altijd (oprecht) benieuwd hoe mensen hun beeld beheren, archiveren en vooral ook weer (snel) terug kunnen vinden zonder het gebruik van een bibliotheek/database oplossing.

Lightroom werkt momenteel inderdaad echt niet optimaal, ben ik ook niet blij mee hoor, maar de tijd die ik bespaar als ik even snel iets in mijn biblitotheek moet zoeken (en dat gebeurt bij mij relatief vaak) weegt makkelijk op tegen die momenten dat ik even langer moet wachten (crashes ervaar ik nooit hier).

Heb je die behoefte van zoeken niet, dan vervalt dit argument wellicht ook, maar ik zat pas bij een 'photoshop-collega' en die was echt ellenlang door zijn folders aan het bladeren op zoek naar een specifiek beeld... Die frustratie lijkt mij persoonlijk groter dan :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Highlander » ma dec 26 2016 9:33 am

PS gebruikers hebben toch hun bibliotheek in Adobe Bridge.
En die is toch nagenoeg het zelfde als wij in LR gebruiken ?
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Vincent » ma dec 26 2016 9:35 am

Ik ben niet bekend met Adobe bridge. Als dat hetzelfde werkt als de bibliotheek Functionaliteit van LR dan zal ik dat zeker even doorgeven :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Patrick » ma dec 26 2016 11:24 am

Het voordeel van LR is juist dat je de meeste foto's niet buiten LR hoeft te bewerken. Wat bij Bridge wel het geval is volgens mij. En heb je toch PS of zoiets nodig, dan integreert het prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Richard » ma dec 26 2016 12:24 pm

Bridge is gratis, sssht, niet verder vertellen :wink: bron: http://prodesigntools.com/free-adobe-bridge-cc.html

Mijn eerste indruk is dat het een media georiënteerde versie van Windows explorer is. Het houdt standaard geen bibliotheek bij; het onthoudt alleen de map die geopend was bij afsluiten, die map wordt geopend bij de volgende keer starten van Bridge.

Voor een Lightroom gebruiker met een grote bibliotheek zie ik Bridge niet als een vervanger.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Janneman » ma dec 26 2016 12:37 pm

ATOR schreef:Dat veranderingen in het originele NEF bestand worden opgeslagen is geen voordeel. Het originele bestand wordt namelijk elke keer overschreven en dat kan een keer fout gaan. Ik heb liever dat het originele bestand onaangeraakt blijft.
Verder is het maken van een backup veel minder werk als alleen het kleine xmp sidecar bestandje (8kb) upgedate hoeft te worden.

Er wordt helemaal niets overgeschreven in een NEF bestand: het blijft RAW zoals het door de camera is geregistreerd. Er word alleen een XMP bestandje aan toegevoegd van hoe een foto moet worden bewerkt door Capture NX2 je kan zonder enig data verlies weer terug gaan naar het originele data (XMP) bestand die de camera bij de NEF had gevoegd. Pas wanneer je er een Tiff of jpg van maakt liggen de veranderingen vast in het Tiff en jpg bestand: het origineel de NEF of te wel de RAW blijft ongewijzigd. Dus net zoals in LR maar niet in een aparte bibliotheek.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor JaapV » ma dec 26 2016 12:53 pm

Het NEF-bestand wordt door CNX2 ingelezen en in het computergeheugen gezet, inclusief het XMP-deel. Je maakt dan je aanpassingen, die dan aan XMP worden toegevoegd. Vervolgens worden (b.v. met Ctrl-S) XMP weer aan NEF "gehangen" en wordt het aldus gewijzigde NEF-bestand weer opgeslagen / weggeschreven.
Het gehele NEF bestand wordt dus wel degelijk bewerkt. Weliswaar niet compleet gewijzigd zoals bij een TIFF of JPEG "export", maar tussen inlezen en wegschrijven kan iets fout gaan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor diatoontje » ma dec 26 2016 1:33 pm

Als gedeeltelijk antwoord op de vraag van Vincent: Ik gebruik FotoStation Pro van Fotoware, een product uit Noorwegen. Het is dus wel een bibliotheek oplossing. Niet het goedkoopste, maar zeer snel in opslaan en weer ophalen. Anders dan op de site van Fotoware te zien is, worden steeds de nieuwste versies van Raw-bestanden ingelezen en verwerkt.
Daarnaast te koppelen aan allerlei foto bewerkings-programma's. Zodoende heb ik geen behoefte aan Lightroom. Zij geven aan bewust geen cloud producten te leveren, maar alleen stand-alone versies. Het is geen "zwaar" programma en crashes heb ik na ruim 12 jaar gebruik, nog nooit meegemaakt.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor ATOR » ma dec 26 2016 3:28 pm

Voor het beheren van foto's vind ik LR perfect. Het zoeken op trefwoorden, metadata, aantal sterren, kleuren, het categoriseren van trefwoorden (als ik bv 'dier' kies worden alle ondergebrachte dieren weergegeven ook al hebben ze niet dier als trefwoord), de (smart) collections, de publish services. Dat allemaal bij elkaar heb ik nog nergens zo terug gezien.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor strangeartefact » ma dec 26 2016 4:33 pm

@ Vincent.
Ik heb vanaf het begin nooit de archiveringsfunctie gebruikt van software, ook in LR niet ook in bv C1 niet.
Heb per jaar, per camera, per categorie een eigen indeling met voor mij duidelijke mapnamen, ik vind 99% snel terug maar heel soms moet ik idd wat langer zoeken. Maar ik heb dat met het archiveren in LR veel erger nog, daar wen ik dus niet aan :)
Tevens is er geen man overboord als ik iets niet zou kunnen vinden op een kleine zelfergernis na, ik benadeel dan hoogstens mezelf!
Ik denk dat ik daarom ook snel vriendjes werd met cameraraw als raw ontwikkelaar, feitelijk heztelfde als LR want is LR in feite niet cameraraw met een andere grafische schil en extra mogelijkheden?
Ook in C1 gebruik ik de archief functie niet maar doorloop gewoon de mappen structuur als ik foto's edit.

@ anderen in dit draadje.
Voor de duidelijkheid nogmaals, ''Ik'' vond/vind LR niet prettig( ik heb adobe abbo en heb LR dus ook gewoon daarin) en ik lees dus veel klachten laatste tijd waardoor ik blij ben dat ik dat programma al achter me gelaten heb en een voor mij fijne manier van fotobewerken en archiveren heb bedacht die mij past :)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor Richard » ma dec 26 2016 4:44 pm

Werkt C1 ook met bijvoorbeeld de Behringer X-Touch Mini?

Dat vindt ik met Lightroom een hele prettige combinatie.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom laat pc crashen

Berichtdoor strangeartefact » ma dec 26 2016 4:59 pm

richhanz: niet dat ik weet maar heb me er ook nooit in verdiept.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten