Behringer X-Touch Mini DAW controller

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor the_cyberspace » do dec 21 2017 10:16 pm

Hoeft ook niet echt high-tech te zijn maar moet wel netjes zijn toch?

Zat al te denken om iets in elkaar te prutsen in Excel of Photoshop ofzo maar ik ben niet zo van dat kleine gepriegel. Zal Google er een keer op loslaten eerdaags, die weet meer dan mij :lol:
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Richard » do dec 21 2017 10:27 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Nikkormaat » za dec 23 2017 10:00 am

Afgelopen weken intensief gesleuteld aan zo’n 400 foto’s die allemaal kleurbewerking nodig hadden. Ik kreeg wat van het muizen met die schuifjes.
Naar aanleiding van de afbeelding van Vincent Riemersma met kleurcodering op de Behringer X-touch Mini, werd ik nieuwsgierig naar de Behringer BCR2000. Gisteren via Marktplaats ontvangen voor eenzelfde bedrag als een nieuwe X-Touch. Ze worden er zo nu en dan aangeboden. Let goed op, want er is ook een versie BCF-2000, die niet met draaiknoppen, maar met motorgestuurde schijfregelaars werkt.
Op de BCR2000 werken de bovenste rijen draai- en drukknoppen hetzelfde als bij de X-Touch. Echter, op de BCR2000 kun je met behulp van de 4 drukknoppen rechtsboven, de bovenste rijen draai- en drukknoppen op 4 niveaus programmeren, in plaats van 2 op de X-Touch, waardoor er 32 in plaats van 16 opties beschikbaar zijn. In de display rechtsboven wordt het niveau waarin je werkt weergegeven.

Op internet vond ik een afbeelding van met kleurcodering op de 3 onderste rijen draaiknoppen.

Afbeelding

Het is kerstvakantie, dus voldoende tijd om uit te zoeken of al die mogelijkheden niet te veel van het goede zijn.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Vincent » za dec 23 2017 10:33 am

Nikkormaat schreef:Echter, op de BCR2000 kun je met behulp van de 4 drukknoppen rechtsboven, de bovenste rijen draai- en drukknoppen op 4 niveaus programmeren, in plaats van 2 op de X-Touch


Ik had ook niet anders verwacht dan dat jij een grotere zou kopen. Ik lees binnenkort graag een review van jouw ervaringen :wink:

Ik ben oprecht benieuwd of jij 4 niveaus van al die knoppen gaat onthouden of dat het een frustratie van zoeken, verkeerde knop draaien, etc gaat worden.

En wat heb jij allemaal onder je knoppen zitten dat je met de X-touch mini niet uitkomt? Een beetje muizen zul je altijd houden maar dat is bij mij zo minimaal dat jij wel een totaal andere workflow moet hebben als je zoveel extra knoppen nodig hebt. En dat bedoel ik niet als kritiek, ik leer graag van iedereen die het anders doet! Zo worden we op de duur allemaal beter! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Nikkormaat » za dec 23 2017 11:23 am

Vincent.
Het idee bleef steeds hangen, dus heb ik bij wijze van experiment de knoop doorgehakt. Ik ben net als jij benieuwd of ik er blij mee word. Het onthouden van de opties zal afhangen van een logische indeling. Door het intensieve bewerken van de laatste weken heb ik wel al een beter idee hoe ik dat zou willen gaan doen. Als het ding me niet bevalt, dan verkoop ik hem weer.
Ik kan mij voorstellen dat jij vragen hebt bij mijn workflow. De foto's waarin zo mee bezig geweest ben zijn series meetrekfoto's van een Relay of koppelkoers. In de ijsbaan Haarlem varieert de verlichting enorm ook is er menglicht in allerlei kleuren. Zelfs met het kopiëren van instellingen van de ene naar de andere foto zijn de kleuren vaak erg verschillend. De workflow van die foto's is daardoor veel bewerkelijker dan bij mijn foto's uit bijvoorbeeld Hoorn of Thialf.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 01 2018 1:53 pm

Djunclesam schreef. Ik lees binnenkort graag een review van jouw ervaringen

Daarom allereerst een beschrijving van de diverse knoppen op Behringer BCR2000
De bovenste rijen draai- en drukknoppen zijn vergelijkbaar met de X-Touch. Het verschil bevindt zich rechts daarvan. De 4 drukknoppen maken het mogelijk om niet 2 niveaus, zoals bij de X-Touch, maar 4 niveaus te programmeren. Daarboven zie je een display die de ingestelde waarde tijdens het draaien aangeeft.
Daaronder bevinden zich een blok van 4 en een rij van 2 druktoetsen, die voor zover ik begrepen heb, bedoeld zijn voor programmeren buiten Midi2LR door musici.
Daaronder is er weer een blok van 4 drukknoppen. In de standaard instelling hebben die een Toggle(omkeer) -functie, maar ze zijn ook als pulsschakelaar in te stellen. Die gebruik ik respectievelijk voor "Volgende en Vorige foto" en het stapsgewijs in- en uitzoomen.
Links van al die drukknoppen bevinden zich 3 rijen met 8 draaiknoppen. Deze hebben niet de extra drukknopfunctie, zoals de knoppen in het X-touch gedeelte. Ze zijn niet in niveaus in te delen, waardoor ze ongeacht het gekozen niveau voortdurend beschikbaar zijn.
Momenteel gebruik ik ze voor wijzigen van de HSL-kleuren. De bovenste rij voor Kleurtoon, de middelste voor Luminantie. De onderste rij zou ik voor verzadiging kunnen gebruiken, maar dat ervaar ik niet als prettig. Probleem in de onderste rij is overigens dat er tijdens het verdraaien van 2 knoppen wel een verandering van waarde in de display getoond wordt, maar Midi2LR de bij die knop horende CC’s niet oppikt. Via een Google-group ben ik er achter gekomen dat die CC’s voor een specifiek doel gereserveerd zijn en ter voorkoming van vastlopen beslist niet in Midi2LR gebruikt mogen worden. Op een vraag over de mogelijkheid tot het hernummeren van die knoppen, heb ik nog geen bruikbare reacties gekregen.
Djunclesam schreef. Ik ben oprecht benieuwd of jij 4 niveaus van al die knoppen gaat onthouden of dat het een frustratie van zoeken, verkeerde knop draaien, etc gaat worden.

Inmiddels heb ik met de Behringer BCR2000 wat foto’s bewerkt en een voorlopige indeling voor de 4 niveaus gemaakt.
Om het onthouden van alle mogelijkheden waarover Djunclesam zijn terechte twijfels had te vereenvoudigen, heb ik een en ander in elkaar geknutseld.
Het idee is simpel en kan ik mij van vroeger herinneren toen kassa’s nog niet waren uitgerust met een uitgebreid toetsenbord.
Ik heb de functies van de 4 niveaus op de 4 zijden van een vierkante buis bevestigd.

Afbeelding

Als ik met een van de 4 toetsen rechtsboven van niveau verander, draai ik de vierkante buis, zodat het bij dat niveau horende nummer naast de geprogrammeerde functies zichtbaar is. Zoals je hier ziet, is er voor niveau 2 gekozen. Als ik dat verdraaien consequent doe, kan er weinig verkeerd gaan.

Hieronder wat informatie over gebruikt materiaal en plaatjes van details van mijn knutselwerk.
De meeste tijd is volgens mij gaan zitten in het uitdenken, tekenen en uitmeten van de constructie, maar vooral in het op de buis passend krijgen van de Word-tabel met de diverse functies.

De buis is van aluminium uitwendig 40 x 40 mm. De lengte bepaal je zelf.
De plaat is gemaakt uit een restant van de ijzerhandel. Eveneens van aluminium en 2 mm dik. De maten bepaal je zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb bewust voor een afgezaagde bout en een inslagmoer aan de binnenzijde van de kunststof dop gekozen, omdat ik de bout niet met zijn schroefdraad in de aluminium plaat wilde laten vreten. Door de afwezigheid van de boutkop kan ik de buis, als ik een ander functieoverzicht wil aanbrengen, makkelijk verwijderen door de zijkanten van de plaat naar buiten te duwen. Bij een eventuele verstelling van de bout hoef ik de dop bovendien niet los te maken. Als ik de borgmoer los draai kan ik de bout met de hand verdraaien zonder een moer aan de binnenkant van de dop te hoeven tegen houden. Doordat de inslagmoer wat uitsteekt heb ik opvulringen moeten gebruiken. Om de buis na veranderen van niveau beter in zijn positie te laten blijven, heb ik een rubber ring tussen de moer en de zijkant van de plaat toegevoegd.

Afbeelding

Hieronder het geheel in gebruik.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di jan 02 2018 1:14 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Richard » ma jan 01 2018 2:45 pm

Mooi stuk huisvlijt :thumbup: :clap:

Bedankt voor het delen :clap:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 02 2018 9:29 pm

Tijdens het nalezen van het hele draadje kwam ik er achter dat ik ben vergeten om nog een belangrijk verschil tussen de X-Touch en de BCR 2000 te vermelden. Enkele forumleden schreven dat ze hun foto's op locatie, in de auto of thuis op de bank bewerkten. Afgezien van het formaat van de BCR 2000 wordt dit bemoeilijkt of zelfs onmogelijk doordat de BCR in tegenstelling geen USB-voeding gebruikt, maar een 220 volt voeding nodig heeft, zoals links op de 3e foto te zien is.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Vincent » do feb 08 2018 6:58 am

En nikkormaat!! Al een definitieve conclusie over de 2000? ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 08 2018 4:13 pm

Met het bewerken van een paar honderd foto's van een evenement op de ijsbaan Haarlem, was het een verademing dat ik al de aanpassingen van die wisselende kleurzwemen niet meer met een schuifje en muis hoefde te doen. Helaas werken de drukknopfuncties, waaronder de reset van de bovenste draaiknoppen sinds enige rijd niet meer. Ik ben er nog niet uit hoe dat komt. De dubbele rij drukknoppen, zoals die ook op de X-Touch zitten, hadden een omkeerfunctie. Daardoor moest ik steeds twee maal drukken om het gewenste effect te krijgen. Dat vergat ik zo nu en dan, dus dat leidde herhaaldelijk tot vergissingen. Met behulp van een Google-groep heb ik die Toggle-functie omgezet van omkeer (aan/uit zoals een lichtschakelaar) naar een drukfunctie (zoals van een deurbel). Na een update van Midi2LR, werkte dat ineens niet meer. Sterker nog, geen een van de drukknopfuncties, inclusief die onder de bovenste draaiknoppen, worden in Midi2LR meer geregistreerd. Na in eerste instantie met veel plezier met de BCR2000 gewerkt te hebben, ben ik door het ontbreken van de drukfuncties nu helaas slechter af dan met de X-Touch. Op dit moment is mijn fotografie en het bewerken naar de achtergrond verdwenen, dus heb ik geen energie meer gestoken in het doorgronden en oplossen van het drukknopprobleem. Zoals ik eerder in dit draadje vermeld heb zijn er 2 "verboden" draaiknoppen. Ook daarvoor heb ik advies ut de Google-groep gekregen, maar het nog niet kunnen verhelpen.
Als alles goed werkt, ervaar je de meerwaarde van de BCR2000 direct bij correctie van grote series met kleurproblemen. De mogelijkheid alle HSL-kleuren met draaiknoppen te corrigeren leidt tot een aanzienlijk lagere belasting van de muisarm. Ik kon zonder armklachten uren achter elkaar door werken. Als ik er al klachten aan overhield, was dat eerder hoofdpijn van het geconcentreerde turen naar mijn beeldscherm.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do feb 08 2018 6:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor MarcvanZuylen » do feb 08 2018 6:44 pm

Wat is eigenlijk de reden waarom zo'n Behringer niet werkt met Photoshop?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Vincent » do feb 08 2018 10:31 pm

Omdat in photoshop vrij weinig functionaliteit eenvoudig onder een draai- of drukknop te zetten is. Daarvoor zijn het vaak teveel bijzondere handelingen, niet een serie schuiven zoals in Lightroom. Met de Palette oplossing kom je al iets verder, daarin zijn wel divere photoshop functies opgenomen.

Ook kun je alle snelkoppelingen in photoshop benaderen met midi2lr of palette gear app, op een mac kun je zelf snelkoppelingen toekennen aan menu-items dus dan kom je ook al een stuk verder.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor jan24 » vr apr 20 2018 11:37 am

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar was het niet zo, dat na een update alleen de Engelstalige versie van LR te gebruiken is? Of is dit probleem al opgelost?

Hoorde recent, dat deze midi ook gebruikt wordt voor het aansturen van modeltreinen. Als we nu het spoor maar niet bijster raken.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor Johan v. V. » vr apr 20 2018 11:53 am

Ik heb de laatste versie van de midi software gedownload. Daarmee kan ook de Nederlandse versie van LR gebruikt worden.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Behringer X-Touch Mini DAW controller

Berichtdoor jan24 » vr apr 20 2018 12:11 pm

Dank voor je antwoord, weer wat wijzer.
Met mijn nieuwe PC wordt het nu wel een serieuze optie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten