Blu ray brander werkt niet

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor oud0001 » ma jan 09 2017 10:04 pm

Het schoonmaken doe je met een wattenstaafje en de zuiverst mogelijke alcohol. Voorzichtig zachtjes met de alcohol afnemen en daarna met de droge kant zachtjes nadrogen. Doe dit wel zeer voorzichtig. Het is kwetsbaar materiaal en dat lensje lijkt bijna los te zitten. Als je het behoedzaam doet is er niets aan de hand. Zorg wel dat alles uit is en de spanning er af voordat je de brander opent. Je hebt je ogen nog nodig. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor ReneG » ma jan 09 2017 11:31 pm

Als ik even een gerelateerde duit in het zakje mag doen aangezien je het over LTH schijven hebt:

Blu-Ray (en DVD) is m.i. (en volgens veel data security bedrijven) alleen geschikt als backup medium indien je de juiste schijven gebruikt. Dat wil zeggen, schijven op basis van inorganische alloy/composite, oftewel de (duurdere) HTL variant. En dat is geen marketing verhaaltje om je dure spullen te verkopen.

De grote meerderheid van (goedkope) schijven die je in de winkel koopt, LTH schijven, zijn gebaseerd op organische dyes die op langere termijn eigenlijk altijd in meer of mindere mate aangetast worden. De eerste batches van DVD waren bijvoorbeeld allen inorganisch, pas later zijn organische dyes geïntroduceerd. Dat is (was) aanzienlijk goedkoper en toen konden de prijzen flink omlaag. Bij Blu-ray bestonden al relatief vroeg beide varianten. De meeste merken/types zijn LTH (organische) versies. De gemiddelde levensduur van die schijven is in mijn ervaring iets minder dan 5 jaar. Dat wil niet zeggen dat ze na 5 jaar allemaal geheel onbruikbaar zijn. Maar typische kenmerken zijn onleesbare sectoren/beschadigde bestanden of veelal compleet onleesbare schijven. Ik heb al van alles gezien, van schimmelvorming in de schijf zelf (veelal in warmere vochtige landen) tot het oplossen van de organische tussenlaag (ja echt). Maar meestal zijn de beschadigingen subtiel en met het blote oog niet waarneembaar. Het proces kan nog aanzienlijk sneller verlopen indien ze blootgesteld worden aan de verkeerde condities (hoge temperaturen, warme/vochtige omgevingen, veel licht). Het verhaal van schijven 'Donker en Droog' opslaan komt vooral voort op basis van de organische dye varianten.

Als je schijven op basis van inorganische techniek gebruikt (HTL) ben je redelijk zeker van je backup (50-1000 jaar). Maar als je het op organische schijven (LTH) zet ben ik van mening dat je beter een harddisk of tape kunt gebruiken, en als je echt paranoïde bent over je backups voer je die dubbel uit en leg je ze in een kooitje van Faraday. Case-in-point: Al mijn inorganische DVD+R's van zo'n 20 jaar oud doen het nog, van de inorganische (veelal 10 jaar en jongere schijven) doet minder dan 20% het nog na 10 jaar. En ik denk dat ik na 5 jaar al zo'n 50% kon afschrijven.

Korte samenvatting die e.a. uitlegt: http://blog.digistor.com/not-all-blu-ray-discs-are-created-equal-but-does-bd-r-quality-matter/
Een test van de franse overheid (die niet zozeer met opslag te maken heeft, maar wel het verschil illustreert): http://www.myce.com/news/french-research-avoid-blu-ray-lth-discs-for-data-archival-64265/

Wel iets om rekening mee te houden dus. Ik zou dus dringend adviseren om een backup te maken op inorganische HTL schijven. Anders kun je beter voor Tape (of zelfs HDD) kiezen). En HTL is tegenwoordig volgens mij niet veel duurder meer dan LTH.
Laatst gewijzigd door ReneG op di jan 10 2017 12:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor ReneG » di jan 10 2017 12:02 am

Tuihanti schreef:Het schoonmaken doe je met een wattenstaafje en de zuiverst mogelijke alcohol. Voorzichtig zachtjes met de alcohol afnemen en daarna met de droge kant zachtjes nadrogen. Doe dit wel zeer voorzichtig. Het is kwetsbaar materiaal en dat lensje lijkt bijna los te zitten. Als je het behoedzaam doet is er niets aan de hand. Zorg wel dat alles uit is en de spanning er af voordat je de brander opent. Je hebt je ogen nog nodig. ;-)


Hier wil ik nog even op reageren: Het lensje zelf kan veelal wel tegen alcohol (net als bijv. veel frontlezen in objectieven), maar bij optische units is in bijna alle gevallen de lens verlijmd in een plastic behuizing. Die lijm (en soms de plastic behuizing) kan veelal niet goed tegen schoonmaakalcohol. Op korte termijn merk je daar niets van, sterker nog dan kan het apparaat juist weer gaan werken, maar vaak raakt de boel daarna uit alignment omdat de lijm aangetast is en afbreekt. Meestal is de unit binnen een jaar echt kapot. Vaak begint dat geleidelijk met problemen met RW schijven, daarna R schijven, etc. (Dat komt omdat RW wat kritischer is). Ook veel van die goedkope 'schoonmaak'-setjes hebben vaak het einde van een unit betekend.

Overigens is een relatief veel voorkomend probleem dat zich aanslag op de lens opbouwt, maar die kun je er zelf eigenlijk bijna niet af krijgen. Dat komt vaak voor bij units die gebruikt worden op plaatsen waar veel rook/gassen vrijkomen (bijvoorbeeld bij laptops die men ik keukens of werkplaatsen gebruikt) of bij veelvuldig gebruik in ruimtes waar gerookt wordt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor oud0001 » di jan 10 2017 3:12 am

Je moet ook enkel het lensje schoonmaken met de alcohol en niet de hele omgeving meenemen. Lijkt me logisch dat je dit met voorzichtigheid en belijdt doet. Ik zie steeds meer hoe geweldig het negatief als backup was, mits goed gefixeerd. Dan was je gewis van herbruikbaar materiaal voor een periode langer dan die van je zelf.
oud0001



Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor Jos » di jan 10 2017 8:16 am

Wat een nuttige reacties allemaal. Dank hiervoor. René, dat met die organische/anorganische schijfjes wist ik niet. Verbatim (toch een goed merk?) is (natuurlijk) zelf laaiend enthousiast over de LTH schijfjes. Ik ga op zoek naar die andere schijven. Overigens schrijf ik de minimum houdbaarheidsdatum op de schijf. Ik houd inderdaad 5 jaar aan en de schijven worden donker en zuurvrij opgeslagen.

Wat betreft het schoonmaken van de lens: zou reinigingsvloeistof voor camerasensords hier een goede dienst kunnen bewijzen? De blu ray brander staat stabiel naast mijn computer in zijn eigen behuizing in een koele kamer op het noorden. De omgeving is door de computer vrij stoffig. Aan de andere kant: de brander heeft in die ruim twee jaar dat ik hem heb niet meer dan 12 schijven gebrand...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor ReneG » di jan 10 2017 8:28 am

Tuihanti schreef:Je moet ook enkel het lensje schoonmaken met de alcohol en niet de hele omgeving meenemen. Lijkt me logisch dat je dit met voorzichtigheid en belijdt doet.


Niet vervelend bedoeld, maar mijn punt is dat je dat zelf bijna niet kunt voorkomen, zeker niet met een wattenstaafje. Het is allemaal extreem klein, de lens zelf is vaak verlijmd (zeker bij goedkopere units), dan kun je überhaupt niet voorkomen dat je het raakt. Zelfs dampen kunnen de lijm al aantasten. Als je al tot 'natte' reiniging overgaat (wordt eigenlijk gewoon afgeraden) kun je dat beter met een droge oplossing doen. Een disposable doekje om een heel dun staafje o.i.d. Zelfs de mensen die er verstand van hadden begonnen er niet aan, in de praktijk vervingen ze gewoon het kopje. De betere cleaner sets kwamen vaak niet voor niks met een 'droge' oplossing. Beste die ik ooit heb gehad was een Cd schijfje met een soort borstelkopje erop. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op di jan 10 2017 8:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor ReneG » di jan 10 2017 8:44 am

Jos schreef:Wat een nuttige reacties allemaal. Dank hiervoor. René, dat met die organische/anorganische schijfjes wist ik niet. Verbatim (toch een goed merk?) is (natuurlijk) zelf laaiend enthousiast over de LTH schijfjes. Ik ga op zoek naar die andere schijven. Overigens schrijf ik de minimum houdbaarheidsdatum op de schijf. Ik houd inderdaad 5 jaar aan en de schijven worden donker en zuurvrij opgeslagen.


Verbatim is niet zo'n heel bijzonder merk, maar dat maakt niet het verschil. Ze hebben waarschijnlijk ook wel HTL schijven. Vaak hebben merken goedkopere en duurdere schijven en zelfs dan moest je vroeger zelfs per serie kijken naar de kwaliteit van de schijven (daar zijn vroeger hele websites voor opgericht, alleen ik denk dat die nu niet meer echt actief zijn). Sinds de organische dyes worden gebruikt en de productie niet meer in-house was maar aan allerlei bedrijven werd uitbesteed is de ellende begonnen. Zo konden schijfjes van merk A in de ene serie uit dezelfde machine komen als die van merk B, maar de andere keer was het een machine die voor merk C werd gebruikt.

Overigens was de verwachting destijds dat de organische dye schijven bijna net zo lang zouden leven als de inorganische versies, maar dat is gebleken niet zo te zijn. Maar daar kom je pas na langere tijd achter (levensduurtesten zijn wat dat betreft altijd lastig) en met de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig zijn het meer voorspellingen; als je een levensduur afwacht is het product alweer achterhaald.

Jos schreef:Wat betreft het schoonmaken van de lens: zou reinigingsvloeistof voor camerasensords hier een goede dienst kunnen bewijzen? De blu ray brander staat stabiel naast mijn computer in zijn eigen behuizing in een koele kamer op het noorden. De omgeving is door de computer vrij stoffig. Aan de andere kant: de brander heeft in die ruim twee jaar dat ik hem heb niet meer dan 12 schijven gebrand...


Ik ben geen expert op het gebied van de mechanica/electronica (ik zat in de SW hoek), maar als je er jarenlang in zit krijg je genoeg mee van de hardware jongens. ;) Ik zou voor je tot schoonmaken overgaat eerst alle andere factoren uitsluiten. Als je toch tot openmaken overgaat (stroom er altijd af, zoals Tuihanti al zei!) zou ik eerst 'droge' opties proberen. Het loopwerk (van het kopje) en de lens schoonblazen. In 2e instantie misschien met een droog disposable doekje proberen de lens schoon te maken. 'Natte' oplossingen zou ik pas kiezen wanneer de unit echt niet meer goed werkt als laatste redmiddel. Of sensorreinigingsvloeistof werkt zou ik echt niet weten, het komt allemaal erg nauw. Ik zie niet meer in die wereld dus kan dat niet meer navragen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor oud0001 » di jan 10 2017 12:14 pm

ReneG, ik snap dat je het goed bedoeld, dat doe ik ook. In mijn praktijkervaring ben ik het er enkel niet mee eens en daar heb ik argumenten voor, maar ik wil daar nu ook weer geen discussie van maken. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor Jos » za jan 28 2017 1:59 pm

Ik heb mij brander maar opgestuurd. Hopelijk is ie te repareren. Weet iemand waar je die superieure HTL schijven kunt kopen. Ik kreeg ze na enig zoeken op het internet niet in beeld... Misschien iemand die die dingen gebruikt en er goed ervaringen mee heeft?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor martinh123 » ma jan 30 2017 11:52 am

Had je al geprobeerd om een blu ray film te branden in plaats van data.

Als ik mijn programma bekijk zie ik niets staan dat ik blu ray data kan branden.
Bekijk is het help bestand zie ik dat ik alleen voor data dvd of cd hiervoor kan gebruiken.
gebruik Ashampoo burning studio 16
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Blu ray brander werkt niet

Berichtdoor Jos » di jan 31 2017 5:26 pm

Ik heb al verschillende blurays gebrand met verschillende programma's. Het kan dus wel, alleen lukte het steeds vaker niet. Op het laatst deed ie het helemaal niet meer. Dus maar opgestuurd. Ben benieuwd naar de schade.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten