Laptop voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor gvdnberg » ma jan 16 2017 10:31 pm

In mijn beleving maakt Apple spullen die steeds met de top van de beschikbare onderdelen worden gebrouwd. En dan bovendien ook nog eens optimaal op elkaar afgestemd zijn(hardware en software). Wellicht zit daar de kracht van Apple. Ik ben geen freak, maar wel een tevreden gebruiker.
Juist omdat MS Windows op een ontelbaar aantal combinaties van hardware draait, lijkt het mij dat er consessies in het programma moeten zitten, die zorgen dat het met al die verschillende hardware configuraties blijft werken, maar daardoor niet altijd optimaal wordt gebruikt. Iets anders kan ik niet vinden, maar gelukkig weet ik meer van pillen. Overdag gebruik ik Windows en webapplicaties onder Linux (gelukkig geheel afgeschermd door een grafische schil), 's avonds thuis heb ik mijn Macbook Pro.
En zo maakt iedereen eigen keuzes op de voor hem of haar beschikbare informatie afgaand.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Rob Smit » di jan 17 2017 3:08 pm

Laat ik dan mijn subtiele ervaring ook maar delen.

Na een retetrage PC liep ik tegen de uitdaging aan dat het lastig is met een trage laptop (Sony VAIO op dat moment) in combinatie met de best wel grote bestanden uit de D800e.
De VAIO was niet meer uit te breiden qua werkgeheugen etc., dus op zoek naar een aternatief.

Aangezien ik met regelmaat workshops en lezingen geef is mobiliteit wel handig, een klapjap dus.
Het prijskaartje van de applecollectie staat mij gewoon tegen.
Jarenlang met een gecallibreerde Illyama gewerkt, blijkt dat de meeste mensen kijken op een niet gecallibreerd scherm, of nog erger, een telefoon.
Of nog erger, via feestboek.

En toen op jacht naar wat mij het beste zou passen in het gebruik.
Kreeg er bijna nachtmerries van.

Uiteindelijk een MSI laptop (CX70) gekocht, zal de specificaties even opdreunen:
i5-3230M Processor
Nvidia Geforce GT645M/ 2GB DDR3
LED panel 17.3" HD+ 1600x900 (Non-Glare)
DDRIII 8Gb
HDD 1Tb

En wat blijkt, waanzinnig snel met openen van mijn bestanden, waar ik overigens niet kinderachtig mee omga, open gerust 200+ bestanden in 1x in Adobe / RAW converter.
Ook het opslaan is sneller dan snel.
Nog steeds, de klapjap is bijna vier jaar in gebruik.

Aangezien ik vaak met een grijskaart werk zie ik in elk geval wat de kleuren etc. behoren te zijn, nog nooit iets aan gedaan qua calibratie.
Via het histogram zie ik de eventuele afwijkingen, net zoals deze op het scherm(pje) worden weergegeven.
En ja, er staat hier ook een appel vaste pc met mega scherm.
Vol met vieze vlekken in de monitor, die ga ik op korte termijn eens reinigen.

Mijn motivatie om er op deze manier mee om te gaan?

Ik ben geen pixelpiepert, zie de computer als het eindgereedschap waar ik niet al te veel moeite voor wil doen en betaalbaar wil houden.
Ik ben tevreden, dat lijkt mij het belangrijkste.
Het kan altijd beter, weet ik.
Echter is het voor mij een verademing dat ik niet zoveel tijd meer bezig ben met callibreren etc.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor oud0001 » wo jan 18 2017 2:54 pm

De Apple Macbook Pro 15.4" Touch Bar met I7, 16G en 512SSD kost 3100 euro.

Nu even logisch denken i.p.v. emotioneel. Het is immers maar een ding.

Asus ROG GL752VM 17.3" IPS NVIDIA GeForce GTX 1060, 16G en 256G SSD + 1THD kost 1999 euro.

Apple heeft geen USB meer, maar een enkele eigen connector en dus moet je ook een adapter hebben van Apple om randapparatuur aan te kunnen sluiten. Weer extra aankopen genereren. Iets om rekening mee te houden.

Puur technisch bekeken ging ik meteen voor de Asus.

Zeker, de SSD van de Apple is groter, maar ook meteen de bovengrens. De SSD van de Asus kan nog vervangen worden voor een grotere en er zit nog een HD van 1 T bij in voor data opslag terwijl progjes lekker snel via de SSD lopen. Ook die HDD kun je nog vervangen voor een 1T SSD. Dan heb je 1,5T SSD maximaal. Het geheugen kan nog naar 32G. Bij Apple ben je klaar met wat je hebt gekocht. Daar kun je niets meer aan upgraden. Dan zul je dus veel eerder weer een Apple moeten kopen. Dat is handige marketing.

Uiteraard kan het ook allemaal een maatje kleiner, maar wel wordt het duidelijk dat je bij andere merken meer bang for the buck krijgt. Ik heb Asus als voorbeeld genomen omdat ik al jaren Asus gebruik en met heden ten dage een Asus ROG 751YJ werk. Ik heb er nog geen Asus hoeven te laten repareren. Gesneuvelde laptop merken die ik bezat waren o.a. Packerd Bell, Acer en Dell. Sedert Asus geen gesneuvelde of reparatie behoeftige laptopjes meer gehad.

Trek je eigen conclusie op basis van argumenten i.p.v. imago en emotie. Zoek nog meer laptopjes op die binnen je budget. Niemand kan precies zeggen wat het beste voor jou is. Ze hebben allemaal voor en nadelen en het is een persoonlijke afweging welke voor jou doorslaggevend zijn. Mijn persoonlijke conclusie is dat je met appel meer betaald en minder krijgt aan prestatie en toekomstgerichte mogelijkheden.

Voor wat het waard is.
oud0001



Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Marten » wo jan 18 2017 3:42 pm

Er zijn geen regels voor een goede laptop, er zijn gewoon goede laptop's ...?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Patrick » wo jan 18 2017 6:38 pm

Een laptop is meer dan een stapeltje onderdelen Tuihanti...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Rob Smit » wo jan 18 2017 7:39 pm

Oh, was ik het prijskaartje vergeten te vermelden, mijn laptop was € 629,=
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Geert Huizing » wo jan 18 2017 7:45 pm

Even een reactie op de aansluiting van de nieuwe MacBook pro.
Dit is een USB type C aansluiting. Wordt nu nog niet veel toegepast, maar zal wellicht veranderen.
Een verloop speciaal van Apple is niet noodzakelijk, er zijn diverse USB-C naar USB 2 leverbaar van meerdere merken.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Benjamin Wassink » wo jan 18 2017 8:35 pm

Jacob_O schreef:Ik zou eens kijken naar BTO op basis van een Clevo board zelf samen te stellen.


Nog steeds tevreden met mijn clevo 570RU-U! Ding is al weer 9 jaar oud maar draait LR nog steeds goed. Wel wat geüpgraded: Samsung evo 850 ssd en een quadro fx 3700m kaart ipv de 8800m gtx. Het mooi van dit soort laptops is dat ze upgradebaar zijn, tot een zekere hoogte natuurlijk(9 jaar geleden was dat heel wat als dat kon omdat alles op het moederbord was gesoldeerd). Het onderhoud (fans, heatsink,s uitstoffen en nieuwe pasta ertussen) gaat ook makkelijk wat toch wel belangrijk is voor de levensduur van je laptop. Laptops worden vaak traag door oververhitting doordat ze verstoffen en de fabriekspasta van slechte kwaliteit is en niet goed verdeeld is over cpu en gpu weet ik uit ervaring.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor MartinT » wo jan 18 2017 9:20 pm

Tuihanti schreef:1. Bij Apple ben je klaar met wat je hebt gekocht. Daar kun je niets meer aan upgraden. Dan zul je dus veel eerder weer een Apple moeten kopen. Dat is handige marketing.

2. Mijn persoonlijke conclusie is dat je met appel meer betaald en minder krijgt aan prestatie en toekomstgerichte mogelijkheden.

Voor wat het waard is.


Ad 1. Zie upgradeservice: https://www.tuffel.nl/apple-upgrade-service/
Ad 2. als je de prijs waarvoor je een Apple later nog steeds kunt verkopen van de aankoopprijs aftrekt, ontstaat er een heel andere kostenvergelijking!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor oud0001 » wo jan 18 2017 9:38 pm

Patrick schreef:Een laptop is meer dan een stapeltje onderdelen Tuihanti...


Ik ben nu werkelijk verbaast over deze stelling. :o
Een laptop is een elektronisch apparaat dat elke 18maanden obsoleet wordt en daarmee dus ook een zeer vergankelijk voorwerp ook nog. Een laptop is alleen maar een stapeltje onderdelen. Een moederbord, geheugenchips, HD, een omhulsel van kunststof en een voeding brick. Een tool waarmee je bepaalde taken kunt uitvoeren zoals foto;s bewerken en andere programma's kunt draaien. Meer is dat echt niet. Er zit echt geen leven in, het kent geen emoties en emoties projecteren op een dergelijk voorwerp lijkt mij niet gezond. Ik hoop dan ook dat ik je verkeert begrijp. Misschien kun je uitleggen hoe jij het bedoeld?
oud0001



Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » do jan 19 2017 11:20 am

Bij IBM zijn Mac gebruikers zelfstandiger: http://cloudworks.nu/2017/01/17/veel-mi ... s-bij-ibm/
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor gvdnberg » vr jan 20 2017 9:59 am

Verbazingwekkend dat ELKE KEER als er advies gevraagd wordt voor een computer de discussie verandert in Windows versus Apple.
De één houdt van Calvé pindakaas en de ander heeft liever Nutella. Jongens, laten we begrip hebben voor elkaars mening en wensen. Ik denk dat we uiteindelijk niet meer kunnen doen dan onze ervaring presenteren en dan moet de vrager maar kijken waar hij of zij het liefst mee verder gaat.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Highlander » vr jan 20 2017 10:26 am

Dat is denk ook niet verwonderlijk, als je niet gebonden bent aan een besturingssysteem is het toch een belangrijke keuze in de zoektocht naar de meest ideale laptop
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor ATOR » vr jan 20 2017 10:58 am

Het is me altijd ontgaan waarom mensen zich zo druk kunnen maken om het dunne schilletje code tussen de programma's waar je mee werkt en de hardware die eronder zit. Wat doe je nou werkelijk met het OS? De functionaliteit is praktisch hetzelfde en als je eenmaal een programma hebt opgestart zie je er niets meer van.

Verder zijn Mac vs Win discussies altijd verbazingwekkend inhoudsloos. Ze hebben meestal de vorm:"Ik heb het beste OS want ik had een hoogst subjectieve ervaring en roep daarnaast nog een pseudofeitje wat helemaal nergens op gebaseerd is." Daar wordt niemand wijzer van. Van mij mag er hard gemodereerd worden op dit soort BS.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop voor fotobewerking

Berichtdoor Tom van Hell » vr jan 20 2017 11:56 am

Laten we het er maar op houden dat een goede laptop voor fotobewerking niet meer dan 1000 euro hoeft te kosten. Maar meer kan natuurlijk altijd
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten