Panorama stitch software (MacOs)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor signxpress » zo mar 05 2017 8:40 am

Om mijn panorama foto's in elkaar te zetten gebruik ik Lichtroom, tot een aantal foto's (±20 a 25) gaat dit perfect.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een ander stukje software die daar beter in is en waar meer foto's mee kunnen worden gedaan.
Het hoeft niet direct freeware te zijn, een stukje betaald software is geen probleem, als het maar goed is.
Nu kan ik wel zoeken met Google naar beste "Panorama stitch software", maar dan kom ik uit op verschillende sites met diverse uitkomsten.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar de ervaringen met dit soort software hier op dit forum.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor Hasselbox » zo mar 05 2017 10:26 am

Probeer eens PTGui. Wereldwijd als de beste aangemerkt.
Ik probeerde er wel drie of vier maar kwam uiteindelijk hier op uit.
Maakt volgens mij minder fouten als bv Kolor Pano giga.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor RVK » zo mar 05 2017 10:42 am

Als je een beetje zoekt vind je meer dan 40 verschillende programma's om te stitchen dus keuze zat.

Ook is moeilijk aan te geven welke het beste is, de meeste programma's hebben specifieke voor en nadelen er is dus eigenlijk geen “beste” programma.

Er zijn wel een paar dingen waar je op kunt letten, zo zijn nieuwere programma's , die teven nog steeds verder ontwikkeld worden, beter dan oude versies. Moeilijke panorama's die in het verleden problemen gaven doen het nu op de nieuwste software wel goed.

Ook is het handig als je de gebruikte projectie na afloop kan wijzigen en niet voor het stitchen moet kiezen, dit kan heel veel tijd en frustraties schelen.

Kijk ook of er voldoende documentatie beschikbaar is, sommige programma's hebben heel veel mogelijkheden die niet altijd duidelijk zijn.

Zelf gebruik ik al jaren AutPanoPro (ook voor Mac) en ICE (helaas alleen Windows)

Maar er zijn ongetwijfeld meer goede programma's, eigenlijk is het belangrijker dat je goed door krijgt hoe je gebruikte programma werkt en wat de mogelijkheden zijn.

Soms wordt bij de NCN een workshop panorama fotografie gegeven, daar zit een werkboek bij met veel verwijzingen en voorbeelden.

Te downloaden op http://img.exto.nl/63667-mediapdf-200720048.pdf

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor Drikus70 » zo mar 05 2017 11:29 am

Ik heb goede ervaring met Autopano Pro.
Zoals elk software pakket heeft ook Autopano Pro goede en minder goede punten maar ik vond het wel een gebruikersvriendelijk pakket.
Zelf gebruikte ik het om onder andere pano's te maken voor 360gr foto's.
Voorbeelden hiervan zijn te vinden op http://www.rond360.nl
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor ATOR » zo mar 05 2017 12:24 pm

Ik gebruik Autopano, het is redelijk gebruiksvriendelijk en doet alles wat ik nodig heb voor 360x180 HDR foto's. PTGui heb ik ook een tijd gebruikt maar ik vecht altijd met de gebruikersinterface, het stitchen zelf is wel véél sneller. Het is mijn ervaring dat als het niet lukt in Autopano dat het ook niet lukt in PTGui. Je kun in PTGui wel zelf ankerpunten gaan zitten maken maar dat is vervelend werk bij veel foto's.

Er zijn behoorlijk wat eenvoudige programma's maar dit zijn wel de twee keuzes als je uitgebreidere opties wilt hebben.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama stitch software (MacOs)

Berichtdoor signxpress » di mar 14 2017 8:11 am

Sorry, door drukte heeft het even geduurd dat ik een reactie kon geven.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties en hulp.

Ik heb afgelopen week een aantal testen gedaan met Autopano en met PTGui, dit waren trial versie, dus de foto waren bezaaid met logootjes van deze software makers.
Dit is begrijpelijk en uiteraard voor het testen geen probleem.
Ik moet zeggen dat Autopano er iets beter uitziet, maar PTGui werkt in mijn optiek beter.
Beide programma's zijn razend snel vergeleken met Lightroom, alleen snap ik wel waarom ze zo snel zijn.
Snelheid is niet alles en mijn uitkomst is dat deze programma's niet zo precies alles aan elkaar naaien dan dat Lightroom dat doet.
Probleem met Lichtroom is dat als je teveel foto's wilt stitchen dat dit niet lukt en stitchen met Photoshop is voor mijn niet echt fijn.
Mijn achterdeur welke ik hebt gevonden is stitchen per row en vervolgens deze rijen in Photohop af stitchen.
In Lightroom lukt dit niet en in Photoshop gaat dit perfect, dus deze combinatie werkt voor mij perfect ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten