Vraag over backuppen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 02 2018 3:35 pm

Jaap, al eens naar deze gekeken? https://www.2brightsparks.com/download- ... kfree.html
In begrijpelijk Nederlands en een heel scala aan mogelijkheden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor ReneG » vr mar 02 2018 5:46 pm

JaapV schreef:Klinkt wel wat bovenmijnpettig. Ik ben al begonnen met inlezen. Voor je 't weet ben je dan met een volledige studie bezig... :wtf:


Geen punt, is ook een kwestie van goed testen. Gebruik een kleine set van files om te testen. Het voordeel is dat je daarna wel veel beter weet hoe backup tools werken. :lol:

Situaties waarvoor je op moet passen. De belangrijkste staat achteraan:
- Gebruik géén mirroring voor 'normale' backups; dan verwijdert hij ook bestanden die je (al dan niet per ongeluk) hebt weggegooid.
- Gebruik mirroring wél als er logische consistentie nodig is tussen bestanden; bijvoorbeeld een archief dat bestaat uit meerdere gekoppelde bestanden.
- Gebruik voor LR bij voorkeur de ingebouwde backup faciliteit. Maak eventueel een backup van die backup.
- Gebruik 'File Attribute Logic'; dit is veiliger dan op basis van datum/tijd. Wel is het dan belangrijk om:
- Voor je begint de file attributes (vooral A van archive) te clearen.
- Hiermee op te passen als je een keten van backups hebt (A -> B, B -> C). Dat doe je normaal zelden, ik doe het wel vanwege performance winst (lang verhaal).
- Als je ooit je backup op gaat schonen, pas dan op wat je weggooit en gebruik een goede compare tool.

Dan de belangrijkste: Bij gebruik van incrementele of differentiële backups samen met file attribute logic kan het zo zijn dat bestanden in een renamed directory niet worden verplaatst omdat ze niet 'geraakt' worden. Voorbeeld:
1. Bestanden staan in folder A.
2. Backup wordt gemaakt.
3. Je renamed folder A naar folder B.
4. Folder B wordt in je backup netjes aangemaakt, maar de bestanden worden niet verplaatst van A naar B omdat die niet 'geraakt' zijn.

Dat is vanuit backup oogpunt geen probleem, omdat de bestanden in directory A nog bestaan, maar de meeste mensen hebben dit niet door. Het kan wél een probleem worden als je ooit de backup op gaat schonen en folder A (met bestanden) weggooit als je verwacht dat ze in folder B al bestaan! Daar moet je even rekening mee houden. De oplossingen hiervoor zijn:
- Bij opschonen van de backup een goede compare tool gebruiken (en sowieso altijd goed opletten).
- Draai een full backup ipv incremental of differential (maar dat kort wel veel tijd, dan doet hij alles opnieuw) óf draai periodiek (kun je instellen) een full backup. Dit trekt dat recht.

Succes. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor JaapV » vr mar 02 2018 7:42 pm

Wow...!
Beknopte cursus backup :thumbup:
Ik heb telkens maar kort tijd, dus het gaat alleen daarom al lang duren. Maar dat is niet erg.

@Ed: ook bedankt. Ik zal er naar kijken. Begrippen als incremental vs. differential kende ik al. :thumbup:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » vr mar 02 2018 8:08 pm

EdvandeZilver schreef:Jaap, al eens naar deze gekeken? https://www.2brightsparks.com/download- ... kfree.html
In begrijpelijk Nederlands en een heel scala aan mogelijkheden.

Ed, wat ik niet 1, 2, 3 in de handleiding terug vind is hoe een backup terug te zetten bij bijvoorbeeld een gecrashte harde schijf. Weet jij hoe dat werkt?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor EdvandeZilver » vr mar 02 2018 10:10 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » vr mar 02 2018 10:57 pm

Dank je, duidelijk. Dan hou ik het bij tapes voor de eigen gegevens en Macrium Reflect voor de systemen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten