Vraag over backuppen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 5:09 pm

Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een 2TB externe HDD waar van alles en nog wat op staat, er staat 1 map op waarin alles zit wat met fotografie te maken heeft. Recent ben ik er achter gekomen dat een aantal NEF's van afgelopen zomer zijn beschadigd en daar baal ik natuurlijk stevig van.

Nu wil ik 2 1TB schijven gaan kopen die enkel en alleen voor de fotografie gebruikt zullen worden, 1 schijf zal als werkschijf gebruikt gaan worden en de andere schijf als back-up schijf (dat is het idee zoals het nu in mijn hoofd zit).
Maar nu zit ik met een aantal vragen, als er op schijf 1 door de tijd heen bestanden beschadigd zijn en ik maak weer een back-up naar de 2e schijf, worden de beschadigde bestanden dan ook meegenomen? want dan heeft in dit geval back-uppen geen zin want dan zit ik met 2 beschadigde bestanden.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik wal namelijk (net zoals iedereen denk ik) ten alle tijden de zekerheid hebben dat mijn bestanden veilig zijn en ik wil niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Maar op dit moment weet ik eigenlijk niet zo goed wat voor mij het beste is. Of is de beste manier toch maar een (eventueel betaalde) cloud te nemen??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Peter » zo mar 12 2017 6:00 pm

een backup is pas een backup als die werk wanneer je alles kwijt bent (hardware storing, diefstal, ransomware , brand etc)
Een backup plaatst je extern (dure NAS) en vanuit thuis synchroniseer je je bestanden. Zorg voor verschillende versies van backup's. Als je bestanden zijn beschadigd kun je de vorige versie terug halen. Een NAS is best prijzig en vereist enige kennis om deze juist te configureren.

Voor dat bedrag heb je jaren een goede cloudopslag. Crashplan is een goede.
Veel gebruiken ook de gratis versie van STACK. Echter in mijn optiek is dit geen backup maar een veredelde externe (cloud) disk. STACK biedt geen optie tot meerdere backups van je bestanden qua historie.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 6:13 pm

Volgens mij haal ik de termen back-up en schaduwkopie door elkaar als het zo lees.

Of zal ik gewoon elke keer dat ik gefotografeerd heb de bestanden naar beide schijven kopiëren, mocht ik er dan ooit achter komen dat op 1 v/d schijven een bestand beschadigd is, dan kopieer ik hem gewoon van de ene schijf naar de andere. Zo heb ik altijd de bestanden op twee plekken tegelijk staan. En de kans dat een bestand op twee schijven beschadigd zal zijn is natuurlijk nihil, dus dan heb ik altijd een reserve bestand achter de hand.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Peter » zo mar 12 2017 6:20 pm

je schrijft dat je zekerheid wilt en niet voor vervelende verrassingen wilt komen te staan.

Dus daar haakte ik op aan :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 6:30 pm

A oke, dan interpreteerde ik het ff verkeerd ;-) Maar in dat geval heb ik in ieder geval mezelf gecorrigeerd (is soms ook wel eens nodig.. :-) )

Op dit moment heb ik alle bestanden op 1 schijf staan, op die schijf staan ook films e.d. dus de schijf gaat regelmatig van de laptop naar de TV dus ik ben bang dat daardoor misschien wat is mis gegaan. Zodoende wil ik nu graag 2 schijven hebben die enkel en alleen voor fotografie gebruikt zullen gaan worden. 1 schijf houd ik denk ik dan aan de computer tijdens het bewerken in LR, en daar laat ik dan ook de catalogus op back-uppen en dan kopieer ik die om de zoveel tijd ook naar de tweede schijf zodat ik daar ook altijd een dubbele versie van heb.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Richard » zo mar 12 2017 7:56 pm

Discussie van bijna 2 jaar geleden er over: viewtopic.php?f=52&t=60558 Ik doe het nog steeds hetzelfde. :wink:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Arar » zo mar 12 2017 8:00 pm

Ik heb een NAS met vier harde schijven en leg wat externe harde schijven bij mijn ouders. Het is wel een prijzige oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Arar

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 8:42 pm

Ik merk dat het opslaan op meerdere schijven een veel gebruikte "oplossing" is. Ik zal dan ook zeer zeker mijn bestanden gaan kopiëren naar meerdere schijven. Als dan de ene schijf beschadigd raakt dan heb ik in ieder geval de bestanden ook op andere schijven staan. Opzich wil nog niet zo ver gaan om de verschillende schijven bij familie te gaan stallen, maar misschien denk ik daar over een jaar wel anders over ;-)

Ik denk dat ik eerdaags eerst maar wat externe HDD's ga aanschaffen en mijn data ga kopiëren naar de verschillende schijven. Ook meteen een goed moment om eens de bezem door de bestanden te gaan halen, ik bewaar tot nog toe alle NEF's maar zit er aan te denken om alleen de NEF's te gaan bewaren waar ik ook Jpeg's van heb gemaakt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor MarcB » zo mar 12 2017 9:05 pm

Een NAS als backup oplossing klinkt leuk maar met de huidige Cryptoware zou ik zeker geen NAS gebruiken tenzij je deze loskoppelt van je netwerk. Houd het simpel en gebruik twee losse schijven die gesynched zijn.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » zo mar 12 2017 9:13 pm

Een NAS laat ik ook achterwege, ik neem gewoon een paar externe harde schijven en zorg er voor dat op alle schijven hetzelfde komt te staan zodat ik alle bestanden in veelvoud krijg.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Robert » zo mar 12 2017 11:02 pm

Het is pas een backup als je een kopie buiten de deur bewaard.
groeten Robert
Online
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor PeterWeter » ma mar 13 2017 7:34 am

1 = geen. Maak van alle belangrike data op zijn minst 3x een backup waarvan 1 in de cloud of op een andere locatie. Heb niet de illusie dat die ene backup harddisk bij je computer waar je een backup op maakt je altijd gaat redden bij een probleem, dat is *veel* te weinig.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor Janvis » ma mar 13 2017 9:28 am

Ik sta nog aan het begin wat dit betreft. Vanaf dag één had ik alles op een schijf staan gezamenlijk met allerlei andere zaken en wil dus nu langzaam aan de fotografie gaan scheiden van andere media. Mijn eerste stap zal zijn alle foto's gaan uitzoeken en weg gooien wat weg kan. Alle foto's die bewaart moeten blijven daarvan gaan de Jpeg's en de NEF's naar een nieuwe externe HDD. Ik begin met 1 schaduwkopie van de hele schijf en zal me ook eens gaan verdiepen in cloud opslag als extra backup. Ik heb inmiddels al de nodige foto's op Flickr staan maar die zijn aangepast voor het formaat waarop ik hier foto's plaats, dus die zijn niet in volle resolutie en natuurlijk alleen Jpeg.

IK ben natuurlijk maar een simpele amateur dus er zijn wel grenzen aan hoe ver ik (op dit moment) wil gaan. Een schaduwkopie van mijn bestanden is op dit moment het minimale wat ik wil, daarbij ga ik ook opzoek naar cloudopslag en door de tijd heen zal één en ander misschien wel worden uitgebreid. Ik merk wel dat naarmate de foto's steeds beter worden je wel steeds zuiniger wordt op je foto's. Dus het kan best wezen dat als we een tijdje verder zijn dat ik steeds hogere eisen ga stellen aan het veiligstellen van al m'n data.

In het begin dat ik hier kwam vond ik wel meer dingen onzin en heb daardoor regelmatig met mensen over hoop gelegen maar zo langzamerhand begin ik toch van sommige dingen terug te komen, dus op het gebied van data opslag kan dat ook best gebeuren... Voortschrijdend inzicht ofzow :P (Een aantal zullen na het lezen van de laatste alinea misschien van hun stoel vallen, maar ook ik wordt door schade en schande wijs ;-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor PeterWeter » ma mar 13 2017 11:41 am

Mijn backup opzet bestaat uit een externe HD voor elke iMac en laptop waar ik mee werk. In het geval dat de interne SSD uit valt kan ik vanaf de externe HDD booten zonder dat ik wat krijt ben, is wel wat trager maar het werkt.
Daarnaast heb ik twee NASsen waar ik per NAS par dag een (sync) kopie van al mijn bestanden doe. Dan nog een HDD die ik op een ander locatie bewaar die ik eens per grote update bijwerk handmatig. Mijn cloud backup provider is er mee gestopt dus nu zoek ik naar een goedkope nieuwe vandaar nog even de handmatige actie.

Overdreven? Nee, ik ben ook door ervaringen wijzer geworden zeker vanuit mijn werk waar ik er ook mee te maken heb als ICT-er.
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over backuppen

Berichtdoor ben42 » ma mar 13 2017 6:18 pm

De dakpan constructie.

Backup volgens de Dakpan constructie. Om de ongeveer 2 jaar koop ik een nieuwe schijf, de oude wordt dan backup, de nieuwe mijn werkschijf. De oude bewaar ik offsite. Vlak voor een vakantie en vlak na een vakantie en nog 1 a 2 keer per jaar maak ik ook nog een 'gewone' backup van mijn materiaal. Pas daarna hergebruik ik de SD kaarten.

Belangrijk. Een backup is pas een 'backup' als je ook regelmatig probeert of een restore er mee lukt.

Met de huidige dreiging van Ransomware, wil ik mijn backup offline hebben. Een Nas maakt je backup niet offline, daarom gebruik ik die techniek niet.

Bij een 'echte' calamiteit is het risico relatief groot dat ik de bewerkingen van mijn foto's verlies en alles weer terug te halen kost dan relatief veel tijd. Maar al het materiaal heb ik dan nog.

Voor een professional die ook veel tijd in de bewerkingen heeft gestoken en een heel snelle restore nodig heeft is deze mehtode niet geschikt. Voor iemand die de foto's niet onmiddellijk weer nodig heeft na een calamiteit kan het echter wel.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten