fotoformaat in lightroom verschilt

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

fotoformaat in lightroom verschilt

Berichtdoor slinger » zo jun 04 2017 9:06 pm

Ik heb een heel raar probleem. Als ik foto's importeer die zijn genomen met de Sigma 24-105mm f 4.0, dan is de ene keer het formaat van de foto 6016 x 3376 en de andere keer 6016x 4016 (bij dezelfde brandpuntsafstand). Dit gebeurt tijdens dezelfde batch als ik de foto's importeer.

Weet iemand hiervan de oorzaak en misschien een oplossing.

Dank voor jullie berichten !!
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: fotoformaat in lightroom verschilt

Berichtdoor Jur » ma jun 05 2017 8:51 am

Wellicht sommige foto's gemaakt in de film-stand? Het 6016 x 3376 komt erg dicht bij het 16:9 formaat.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotoformaat in lightroom verschilt

Berichtdoor Patrick » ma jun 05 2017 12:02 pm

Zijn ze allemaal in RAW formaat? Anders zou ik het zoeken in de "pretstanden".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotoformaat in lightroom verschilt

Berichtdoor ben42 » ma jun 05 2017 1:51 pm

Kijk eens met een ander programma dan Lightroom. B.v. FastStone Viewer, hiermee kun je dan zien welke formaten die aangeeft. Geeft die telkens hetzelfde formaat aan als Lightroom, dan ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk buiten lightroom.

Controleer ook het formaat, niet alleen wat aangegeven wordt, maar ook wat het daadwerkelijk formaat is. Soms kan dit door de gehele foto van het scherm te copieren en dan te plakken in een ander programma. Of je kunt natuurlijk (grofweg) de pixels tellen. Kijk ook of het formaat overeenkomt met de aangegeven maten. Uitgaande van dat de pixels vierkant zijn, moeten de formaten van de foto's flink anders zijn. Dat pixels niet vierkant zijn is met de meeste moderne toestellen zeer onwaarschijnlijk. (In zowel hardware als software zitten over het algemeen geen mogelijkheden voor niet vierkante pixels).

Komt de aangave en het formaat met elkaar overeen en zie je dit in meerdere programma's, dan zal wellicht een instelling op het toestel de oorzaak zijn.

Het objectief, de zoomstand, de AF stand, die lijken mijn onwaarschijnlijk. (Maar je weet het natuurlijk nooit met overal software).

laat van je horen wat je ondertussen ontdekt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten