Fotobewerking met muis of beter met een...?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Jur » do jun 08 2017 10:55 am

Als een iMac gebruiker werk ik graag met een touchpad; werkt voor mij ook met Lightroom uitstekend.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Cyrus » do jun 08 2017 4:50 pm

Ter voorkoming van RSI werk ik zowel thuis als op het werk met een Wacom tablet. Thuis heb ik een Intuos Pro Medium, op het werk voldoet een Pen & Touch Small (daar gebruik ik nauwelijks teken- of foto-software). Voor mij geen muis meer...

Inderdaad is werken met pen of touch niet ideaal voor de bediening van schuifjes in o.a. Lightroom, maar ik ervaar dat niet als minder handig dan met een muis. Met de pen lijkt het zelfs wat preciezer te gaan dan met een muis.

Zo'n Behringer (of vergelijkbaar) lijkt daar inderdaad een mooie oplossing voor; ik ga daar toch nog eens uitgebreid naar kijken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » do jun 08 2017 5:46 pm

Iedereen hartelijk dank voor alle reacties.
Van mij een mededeling voor hen die een Behringer X-Touch Mini DAW controller willen uitproberen. Ik heb vergeefs bij alle als NCN-partners bekende fotozaken naar die Behringer gezocht. Uiteindelijk bij een goed gesorteerde elektronicazaak in mijn woonplaats te horen gekregen dat de firma BAX de exclusieve importeur van het merk is. Hun prijzen zijn dermate scherp, dat er voor de detailhandel te weinig marge over zou blijven. Waarschijnlijk daarom volgens Tweakers bij slechts bij 1 winkel verkrijgbaar. Dus als je die Behringer perse wil zien en voelen, lijkt er daarvoor slechts een verkoopadres te zijn en anders zul je de gok moeten wagen.
Laatst gewijzigd door w.wind op do jun 08 2017 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast i.v.m. reclame
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 24 2017 9:00 pm

Vanwege schouderklachten bij muizen in Lightroom heb ik uiteindelijk toch de door enekel van jullie aangeraden Behringer X-Touch Mini aangeschaft. Niet bij de Nederlandse importeur Bax Music, want die heeft een levertijd van bijna een half jaar, maar via het Duitse bedrijf Thomann die direct kon leveren. Na het downloaden van de plug-in Midi2LR bleek dat de huidige versie niet compatibel is met mijn Lightroom 5. Ik heb vergeefs geprobeerd de vermoedelijke maker "rsjaffe"te achterhalen om een ouder oudere versie te kunnen bemachtigen. Weet iemand van jullie hoe ik contact met die maker kan krijgen of op een andere manier een geschikte versie Midi2LR kan vinden?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Vincent » do aug 24 2017 9:13 pm

Midi2LR werkt vanaf versie 6 (en CC). Dus voor LR5 gaat dat helaas niet werken.

Dan moet je op zoek naar een andere plugin of toch ook even Lightroom updaten. Dan kan ook nooit kwaad als je gebruik wilt maken van de nieuwste functies ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 24 2017 10:07 pm

Dank je. Upgrade besteld. Moet nu wachten op verwerking bij Adobe.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 25 2017 4:23 pm

Ik heb Midi2LR geïnstalleerd. Bij het plug-in-beheer van Lightroom krijg ik de melding "Midi2LR geïnstalleerd is, maar werkt niet". Als ik de Midi2LR direct in Verkenner activeer, krijg ik in Midi2LR een melding "not connected to LR". De X-touch is wel aangesloten, want er lichten in elk geval een drukknop en leds van de draaiknoppen op.
Op de website van rsjaffe vond ik bij FAQ's,
"App can't connect to Lightroom. Before trying to debug this, check your Lightroom version. MIDI2LR only runs on Lightroom 6/CC or later.
Then, check your firewall. MIDI2LR uses ports 58763 and 58764 on localhost (127.0.0.1) to communicate between the application and the plugin"
Ik had de upgrade naar Lightroom 6 al geïnstalleerd, dus aan de verkeerde versie kan het niet meer liggen.
Na uninstall van de Midi2LR heb ik de Firewall tijdelijk uitgezet de pc opnieuw opgestart en Midi2LR opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Helaas krijg ik nog steeds dezelfde meldingen.
Weet iemand van jullie hoe dit euvel te verhelpen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Richard » vr aug 25 2017 7:01 pm

Als het hier niet in staat: https://groups.google.com/forum/#!forum/midi2lr

Vraag het daar. Bij een vraag had ik daar van de maker binnen een dag antwoord. De groep is engelstalig.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 25 2017 7:09 pm

Super. Hartelijk dank. Erg frustrerend als je in totaal € 150 uitgeeft en het blijkt niet te werken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » za aug 26 2017 9:49 am

Vanwege de aanvankelijke problemen met Windows 10 toen het werd uitgebracht ben ik nog met Windows 7 blijven werken. Weet iemand of dat voor Lightroom 6 een probleem kan zijn.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Richard » za aug 26 2017 10:29 am

Lightroom CC heeft daar tijdens de vakantie geen kuren mee gegeven. Was een Windows 7 installatie van mei. Is op de laptop van het werk. Zelf Windows 10 gebruiken als de meeste collega's met Windows 7 werken vind ik niet handig.

Laptop ligt op het werk, kan de Behringer daar niet 1, 2, 3 mee testen. Vanaf maandag weer.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » za aug 26 2017 10:37 am

Al vast reuze bedankt voor de moeite. Op mijn post in Google-forum heb ik helaas nog geen reactie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Richard » za aug 26 2017 11:51 am

Wat laat de MIDI2LR interface zelf zien? Op Windows 10 ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Dit start automatisch tegelijk met Ligtroom.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » za aug 26 2017 9:09 pm

Bij mij is de groene balk rood en staat er "Not connected to Lightroom" en zijn alle kolommen leeg.
Inmiddels ben ik via jouw link https://groups.google.com/forum/#!forum/midi2lr een vraag kunnen stellen en heb ik het volgende antwoord gekregen.

To exclude that nothing is blockint those ports you should check if you can connect to that IP with those ports.
The easiest way is via telnet.
from the dos prompt launch these 2 commands :
telnet 127.0.0.1 58763
telnet 127.0.0.1 58764
On Windows Telnet is not installed by default, but is part of Windows. You have to add the Telnet client via Windows features in the Program and Features option in the control panel.
https://social.technet.microsoft.com/wi ... lient.aspx

Via die link ben ik al iets verder, alleen nu moet ik bij de Prompt allerlei zaken invullen waarvan ik niets begrijp.
In plaats van hier een kopie van alle tekst uit die link neer te zetten heb ik geprobeerd een gedeeltelijke screenprint bij te voegen maar helaas krijg ik dat ook niet voor elkaar. Dus type ik het maar over.
C:\Users\Hector>telnet /?
telnet [-a][-e escape char][-f log file][-1user][-t term][host][port]]
-a Attempt automatic logon. Same a -1 opton except uses currently logged on user's name.
-e Escape character to enter telnet client prompt.
-f File name for client side logging.
-l Specifies the username to log in with on the remote system.
-t Specifies terminal type. Supported term types are vt100, vt52, ansi and vtnt only.
host Specifies the hostnmae or IP address of the remote computer to connect to.
port Specifies a port number or service name

C:\Users\hector>

Is er iemand die hier wijzer van wordt?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Richard » za aug 26 2017 10:48 pm

Nikkormaat schreef:from the dos prompt launch these 2 commands :
telnet 127.0.0.1 58763
telnet 127.0.0.1 58764

Deze 2 commando's uitvoeren. Daarmee controleer je of er een verbinding mogelijk is.

Over verbinding gesproken: zit de Behringer op een USB 2 of USB 3 poort van de pc aangesloten? Het zal niet het eerste USB 2 apparaat zijn wat ik mee maak dat het vertikt om op een USB 3 poort te werken...
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten