Fotobewerking met muis of beter met een...?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 07 2017 6:57 pm

Afgelopen weekend ben ik met behulp van een muis bezig geweest met het bewerken van foto's van de activiteit "lopen over water". Na een paar uur prutsen met vallen en opstaan had ik een stijve arm. Dat muizen werkte voor mij duidelijk niet nauwkeurig genoeg. In een draadje uit voorjaar 2016 las ik een en ander over Wacom tekentablets. De prijzen van de diverse uitvoering liggen ook op dit moment vrij ver uit elkaar. Ik ben niet van plan om er ooit mee te gaan tekenen. Hebben jullie advies omtrent het model dat voor uitsluitend hobbymatige fotobewerking het meest geschikt is, zonder dat ik over een jaar weer toe ben aan een ander beter model?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Vincent » wo jun 07 2017 7:29 pm

Als je Lightroom als voornaamste fotobewerkingsprogramma gebruikt dan zou ik ook geen tablet adviseren persoonlijk. Dan moet je met een pennetje die kleine sliders gaan bedienen, dat is onlogisch en onhandig priegelwerk. Mijn Wacom was snel de deur weer uit ;)

Dan zou ik eerder eens in dit topic een kijkje gaan nemen: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=52&t=65209
Laatst gewijzigd door Vincent op do jun 08 2017 8:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Johan v. V. » wo jun 07 2017 8:21 pm

Ik gebruik de Wacom Intuos Pro medium en zou echt niet anders meer willen. Vooral niet voor de lokale aanpassingen omdat het dan op het 'echte' tekenen aankomst. Ik kan dat met een pen tussen m'n vingers veel beter dan met een muis in m'n handen. De kosten vond ik te overzien. Het formaat bevalt me goed.
Daarnaast heb ik de Behringer, die weer erg handig is voor de bediening van de schuifjes.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Centurion » wo jun 07 2017 9:24 pm

Ook ik gebruik de Wacom Intuos Pro, maar dan de kleinere uitvoering. Hier is veel nauwkeuriger mee te werken dan met de muis, vooral voor selecties is het heel makkelijk. Maar ik gebruik het meer in Photoshop dan in Lightroom moet ik eerlijk zeggen. Als je budget het toelaat zou ik dan wel de medium nemen, dat werkt net wat lekkerder.
Nikon Z-fc, Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR, Nikkor Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR
Gebruikersavatar
Centurion

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Drikus70 » wo jun 07 2017 9:27 pm

Nikkormaat schreef: ...Dat muizen werkte voor mij duidelijk niet nauwkeurig genoeg...

Met een goede muis moet je zeker wel nauwkeurig kunnen werken. Ook een goede muismat kan het nodige verschil maken.
Zelf gebruik ik afwisselend een muis (Logitech MX Master icm een Steelseries muismat) en een tablet (Wacom Intuos Pro Small).
Deze producten zijn dan wel premium met bijbehorende prijs maar als je er veel mee werkt is het de investering zeker waard.
Het gebruik van een tablet vergt wel de nodige gewenning. Ik hoor wel eens dat sommigen binnen een paar dagen gewend zijn maar dit duurde bij mij wel wat langer.
Verwacht van een tablet zeker geen wonderen in het begin.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 07 2017 9:32 pm

Welk model Behringer gebruiken jullie?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Johan v. V. » wo jun 07 2017 9:50 pm

De Behringer X-Touch Mini DAW controller. Dat is echt heerlijk werken voor een paar tientjes, maar alleen waar het schuifjes en knopjes betreft. Als het gaat om precies aanwijzen en tekenen op je foto heb je er niets aan. Dat zul je met je muis cq pen moeten blijven doen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » wo jun 07 2017 10:19 pm

Het ging mij voornamelijk om het onnauwkeurige gedoe met die schuifjes. Ik heb net enkele youtubefilmpjes van die Behringer bekeken en kan zeggen dat ik er erg hebberig van word. Bovendien een stuk goedkoper dan zo'n Wacom tablet. Beiden bedankt voor jullie advies.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 08 2017 1:18 am

Als het je gaat om het onnauwkeurige gedoe met schuifjes heb je weinig aan een tekentablet. Dan is de Behringer een veel betere, en bovendien goedkopere, aanschaf!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor JvdKooij » do jun 08 2017 7:35 am

Johan v. V. schreef:Als het je gaat om het onnauwkeurige gedoe met schuifjes heb je weinig aan een tekentablet. Dan is de Behringer een veel betere, en bovendien goedkopere, aanschaf!


als je lightroom gebruikt dan, voor photoshop niet hoor.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Nikkormaat » do jun 08 2017 7:50 am

Ik gebruik Lightroom.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor MarcvanZuylen » do jun 08 2017 8:09 am

Ik gebruik zelf de Intuos Pro medium. Vanaf de eerste dag helemaal verliefd op dat ding. Had regelmatig last van elleboog en schouder maar sinds ik werk met een tablet nergens meer last van. Kan geen moment meer zonder.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Vincent » do jun 08 2017 8:23 am

Er zijn een aantal opties die ook in het door mij gelinkte topic beschreven worden. Het lijkt me niet zinvol om dat hier allemaal te herhalen, dus bij inhoudelijke vragen zou ik je adviseren om ze daar te stellen. Maar kort samengevat zijn er een aantal oplossingen waartussen je kunt kiezen die het Lightroom leven, vooral bij grote series en/of extreem veel gebruik, een stuk aangenamer maken in tijd maar vooral belasting van je schouders/polsen/armen/etc:

  1. Midi2LR: plugin met een willekeurige MIDI controller zoals bijv de Behringer X-touch Mini, maar er zijn genoeg alternatieven. Elke midi controller kan gebruikt worden.
  2. PFixer: Feitelijk ook gewoon een Behringer X-touch Mini met custom plugin. PFixer software heeft ook ondersteuning (beta) om de trackpad als sliders te gebruiken (plaatje)! Misschien werkt dat voor jou ook? Ik heb het geprobeerd maar kon er niet aan wennen. Te vaak in het verkeerde 'vlakje' en (nog) niet nauwkeurig en responsive genoeg naar mijn smaak.
  3. Palette Gear: Modulair. Duur, volledig customizable in formaat en layout. Werkt ook in Photoshop en andere programma's. Dus is meer dan alleen een Lightroom Controller.
  4. Loupedeck: Specifieke Lightroom controller. Groot, duur, mooi ding, niet customizable.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor Highlander » do jun 08 2017 8:59 am

Ik gebruik de Wacom en ben er zeer tevreden over, wel even wennen maar naar een week weet je niet beter.
Het voordeel van Intuos Pro is dat je ook met je vingers kunt werken alla telefoon of tablet.
Ook kun je de extra toetsen helemaal naar eigen behoefte instellen.
De schuifjes in LR bedien ik met de pijltjes toetsen en met de alt toets spring je zo van schuifje naar schuifje.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerking met muis of beter met een...?

Berichtdoor plincky » do jun 08 2017 10:48 am

Gebruik zelf het meeste de muis. Heb ook een Surface pro achtige laptop waar je dus ook met de pen kan werken direct op het beeldscherm. Dat werkt ook goed maar mijn voorkeur ligt echt bij de muis. (Gewoonte denk ik ook.) Heb ook de Behringer X-touch mini gehad. Maar ben geen LR gebruiker en heb deze dan ook maar weer verkocht. Werkte wel goed overigens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten