Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » di jun 13 2017 12:27 am

Hoi allemaal,

Mijn vraag is even op 2 Canon printers gericht.

Hoe is het jullie ervaring met de huidige alles in een printers? (Bijv. Canon MG7750 of de MG7753)

Zijn die nu net zo goed als de printers die alleen maar foto's doen zoals de Canon Pixma's.(bijv. IP8750)?

- De resolutie van beide printers is hetzelfde: 9600*2400.
- Beide hebben 6 cartridges. Waarvan 1 grijze
- De IP8750 heeft wel 2 papier invoerlades, zowel achter en voor.
- De MG 7750 en -53 heeft dit weer niet.

Maar het gaat mij vooral om of er goede printen uitkomen, op basis van een gekalibreerd scherm.

Wie zijn gebruikers van deze 2 type printers en wil zijn ervaring delen?

Dank allemaal alvast voor jullie inbreng.

Groet,
Miek
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor bert » di jun 13 2017 7:24 am

Mieke kijk ook een naar de Epson P600 een top printer ik gebruik zelf zijn grote broer de P800 een a2 printer zo mooi vooral met zwartwit
Gr Bert

Verstuurd vanaf mijn SM-T520 met Tapatalk
D4 en wat andere leuke stukjes glas
Gebruikersavatar
bert

Forumlid
Berichten: 202


Locatie: Hellevoetsluis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Bert vD » di jun 13 2017 9:13 am

Hier draait de MG6150. Een voorloper van het model wat jij op het oog hebt. Jaren niet, maar sinds kort print ik weer meer. Een echte foto is toch leuker. En ik ben nog steeds erg tevreden over deze inkjet-printer. Wel heb je afhankelijk van het type licht een zweem, maar bv zwart-wit is bij daglicht prima. Mogelijk is dat nu al weer verder verbeterd. Wat ik maar wil zeggen: volgens mij is dit een goede serie printers.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » di jun 13 2017 10:38 am

Bert: Ik ben verknocht aan Canon, en dan weet je het wel :wink: Dan stap je niet snel over.
Bij Epson zijn de cartridges ook met minder inkt gevuld toch? En printresultaten zullen van beide merken wel goed zijn denk ik.

Bertvd: ook bedankt.
Zit er in jouw printer ook grijs?
Want dat maakt dat je meer nuances grijs krijgt.
De zweem die jij hebt wordt ook nog weleens door het soort gebruikte papier veroorzaakt en lamplicht.
Met mijn 5 kleuren printer IP4500 heb ik van Hahnemule 285 grams Pearl papier gebruikt waar geen witmakers in zitten. Duur stukje papier maar prachtige zwart wit printen. Ook in avonduren.

Inderdaad zullen de type printers na die van jou nog wel beter geworden zijn hoewel ik het jammer vind dat Canon in het goedkopere segment de boven invoer verwijderd heeft.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Bert vD » di jun 13 2017 1:57 pm

In die van mij zit inderdaad ook grijs. Ik heb van de ervaren fotoprinters in onze fotoclub begrepen dat er wat simpele uitgangspunten bij het printen zijn: in ieder geval zowel papier als inkt van de printerfabrikant. Wat duurder natuurlijk, maar die zijn wel optimaal op elkaar afgestemd. En dat wil je toch? Ik was al tevreden, maar ga die stap nu ook nog maken. Het enige wat er aan ontbreekt is "tijd". Succes!
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » di jun 13 2017 3:08 pm

Ik gebruik doorgaans Ilford Smooth Pearl.
Prima papier,veel duurder, maar top afdrukken.
Maar inderdaad de kleurprofielen van de fabrikant zijn goed afgestemd, waarbij monitor kalibratie wel nodig is als je zelf print.
Bedankt voor je aanvulling.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Drikus70 » wo jun 14 2017 10:41 pm

Beide printers gebruiken dezelfde inktsoort en kleuren.
Er kan wat verschil in de stuurprogramma's van de printers zitten maar ik verwacht dat de kwaliteit van de prints niet veel voor elkaar zullen onder doen op basis van de specificaties van de printkop en de gebruikte inkt. Wel jammer dat er geen specifieke printer/papier profielen zijn van papierleveranciers zoals Ilford en Hahnemuhle. Hierdoor is colormanagement een stuk lastiger voor deze papiersoorten. Voor eigen papiersoorten van Canon zal het wel goed zijn geregeld in de software.
Genoemde Epson printers en de Canon Pixma Pro printers hebben wel papierprofielen voor de meest gebruikte papiersoorten van andere fabrikanten maar zitten wel in een hogere prijsrange.
Meer of minder gevulde inkttanks zijn niet zo relevant, wel hoeveel een afdruk kost. Dit zijn lastige berekeningen die eigenlijk proefondervindelijk moeten worden getoetst. Er zijn diverse sites die dit claimen te doen: http://www.redrivercatalog.com/cost-of-inkjet-printing.html
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » wo jun 14 2017 11:50 pm

Hoi Drikus,
Je hebt gelijk.
Een printer van rond de ruim 450€ van Canon kan A4 en A3 aan en heeft ook andere ICC profielen dan van Canon alleen.
Maar ik moet zeggen dat ik altijd complimenten krijg als ik met mijn IP 4500 een kleurenafdruk maak met Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl papier. Ik gebruik dan gewoon srgb...... wat bij de kleurprofielen staat, en "professioneel papier " in het Canon printprogramma.
Alleen zie ik wel voordeel in een extra grijs erbij.
Zwart wit zal dan nog mooier worden.
Blijft behelpen zonder grijs.

Jij noemt "mogelijk andere stuurprogramma" bij de All in one, t.o.v. alleen fotoprinter en dat is nu juist waar ik wat bevreesd voor ben.
Schakelt de printer zonder meer het nodige uit als ik het bewerkingsprogramma ACDSee de kleuren wil laten bepalen.
Beide printers hebben dezelfde resolutie en inktsysteem, dat is duidelijk, maar ik heb ook gemerkt dat nogal wat fotomaatjes altijd een kleurzweem op hun foto's zien (All in one) die er niet uit te krijgen is ondanks kalibratie, goed papier, enz.
Vroeger moest je inderdaad ergens de printerstuurprogramma's uitschakelen om geen zweem te krijgen. Te ingewikkeld voor mij.
Ik denk dat ik het wel weet nu.

Overigens verstrekt Ilford wel ICC profielen voor hun papiersoorten(kijk bij hun website) maar laat mijn IP4500 er als enige niet bij staan......
Dus ik heb wel een pakje papier verbruikt voor ik de juiste combi had.

Dank voor je meedenken.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Drikus70 » vr jun 16 2017 9:47 am

sRGB is een prima keuze om je kleurenworkflow onder controle te houden.
Maar het zal wel een deel van je kleureninformatie uit de foto, die niet in sRGB voorkomt, omzetten naar sRGB.
Hierdoor worden nuances in kleuren wat minder.
Dit is goed waar te nemen in prints van goede printers met veel kleuren.

Moderne printers maken voor het printen van grijstinten gebruik van kleuren!
Dit is met een loupe heel mooi te zien. Zelfs de meest professionele en duurste printers doen dit en kunnen hiermee neutrale grijstinten printen.
Hier zijn allerlei onderzoeken / testen over geweest en nog steeds bestaat er een hardnekkig vooroordeel dat je alleen met grijstinten een goede zwart wit afdruk kunt maken zonder kleurzweem.

In ACDSee zit een een color management instelling ' default to srgb' die alle input en output (dus camera, monitor en printer) omzet naar sRGB.
In de software van de printer moet dan de optie 'kleurcorrectie' worden uitgezet om er voor te zorgen dat de printersoftware geen aanpassing meer gaat doen. In theorie is dit voor beide printers mogelijk en zou er in praktijk geen verschil in het afdrukresultaat kunnen zitten..

Kleurzweem is een lastig verhaal omdat het niet alleen met het printen te maken heeft maar ook met het licht waaronder je de print bekijkt.
Ook goede fotolabs kunnen niet altijd een neutrale wart wit afdruk maken! Kleurzwemen in kleurenprints vallen vaak minder snel op.

Een ICC profiel is niet alleen 'papier gebonden'. Voor het printen is een ICC profiel een profiel dat gemaakt is voor de combinatie tussen het papier en de printer. Daarom moet je de printer ook kiezen bij het downloaden van die profielen. In de benaming van het profiel staat ook meestal de naam van het papier en de naam van de printer.

Printen en color management blijft een beetje een lastig onderwerp omdat er nogal wat instellingen zijn die goed moeten staan maar als dit eenmaal is gebeurd dan heb je er geen omkijken meer naar.
Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 16 2017 10:36 am

Hoi Drikus. Een mooi en duidelijk verhaal.
Ik heb misschien ook wel mazzel dat ik.nu met 1 papiertje van Ilford de juiste combi heb, zonder een echt ICC profiel.

Ik weet dat Profotonet nu afdrukken maakt met diverse grijzen, vanaf maat 30*45cm.
Maar toch hoor ik ook daar weer over kleurzwemen.
Zou je toch denken: zou toch niet mogen.

Maar ik lees nog even jouw bovenstaand verhaal door, want 1 alinea snap ik technisch nog niet helemaal wat er gebeurt in mijn printer wat mogelijk na een instelling misschien tot nog betere resultaten zou kunnen leiden.

Gaat even specifiek om onderstaande:
In ACDSee zit een een color management instelling ' default to srgb' die alle input en output (dus camera, monitor en printer) omzet naar sRGB.
In de software van de printer moet dan de optie 'kleurcorrectie' worden uitgezet om er voor te zorgen dat de printersoftware geen aanpassing meer gaat doen. In theorie is dit voor beide printers mogelijk en zou er in praktijk geen verschil in het afdrukresultaat kunnen zitten..



Groetjes
Miek
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Drikus70 » vr jun 16 2017 11:59 am

Onderstaande instelling in ACDSee bedoel ik:

Afbeelding


Dan moet je kijken of in je huidige printer de volgende instelling voorkomt:

Afbeelding


Als die voorkomt dan kun je via 'Set' en 'Matching' de Color Correction op 'None' zetten.

Afbeelding
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » vr jun 16 2017 2:01 pm

Super aangeleverd Drikus
Dankjewel.
Ik ga bij thuiskomst meteen kijken.
Fijn weekend.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » za jun 17 2017 3:38 am

Hoi Drikus,

Mijn printer staat als ik jou schema's volg nog op: Driververgelijking : :oohh:
Zou dus volgens jou op "none" (geen) moeten staan.

Wil ik doen wat jij zegt dan kan ik inderdaad naar manual gaan en "none" aanklikken
maar dan moet ik daarna toch weer gewoon "auto"aanklikken.
Of laat jij hem altijd op manual staan?
Ik werk altijd op auto, maar kan dan niet zien of hij op "none" blijft staan.

Begrijp ik goed dat als ik "none" niet heb aangevinkt maar wel "driververgelijking" dat ik dan de printerdrivers laat meedoen dus dat ik dan kleurzweem kan krijgen?
Bij kleur zie ik het n.l. niet, maar bij zwart-wit afdrukken wel iets.

Graag nog even je antwoord.

Dankjewel.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Drikus70 » za jun 17 2017 3:06 pm

Je moet m op 'none' laten staan als je niet wilt dat de printersoftware je kleuren aanpast.
'Driver matching' kan een kleurtint op je foto toepassen.
Ik zou het gewoon even testen en kijken wat de verschillen zijn als je ze beide hebt gebruikt.
Meestal gebruik ik zelf 10x15 fotopapier van het printermerk om mee te testen of je snijdt een A4 in vieren.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Echte fotoprinter of al in one, merk Canon

Berichtdoor Mieke53 » za jun 17 2017 3:53 pm

Kom er wel uit Drikus.
Goeie tips, dankje, en fijn dat ik ook wat had aan het feit dat jij ook weet hoe ACDSee werkt.

Dank voor je printscreens. Werkte super.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten