Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor JaapV » ma jun 26 2017 10:56 pm

Ik ontving vandaag om 20:52 een mailtje, waarvan hieronder een koppeling naar een jpg-kopie.
Link verwijderd
Ik weet vrij zeker dat dit een phishing mailtje is, omdat ik in het recente verleden geen klantenservice contact met Adobe heb gehad.
Maar wie dat wél heeft gehad zou er zéér gemakkelijk kunnen intuinen!

Bovendien is "CEB Global" tegenwoordig een onderdeel van "Gartner" en heeft het kennelijk al lang geen zelfstandige activiteiten meer.

Een gewaarschuwd mens...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Peter » di jun 27 2017 5:52 pm

En dan ga je een discutabele link hier neer zetten.
Lijkt me niet slim.

Voorts dank voor het melden, gewaarschuwd mens etc.

PS, je prive mail adres geef je op deze wijze ook kenbaar
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Vincent » di jun 27 2017 7:28 pm

Mwah... hoe nobel ik jouw intenties ook vind, we kunnen niet voor elke phising poging een eigen topic aanmaken.

Een soort algemene heropvoeding lijkt me soms meer op zijn plaats. Ik verbaas me altijd meer hoeveel mensen er nog zo makkelijk intrappen. 'Het zag er zo echt uit' vind ik persoonlijk echt geen valide argument... Het mailtje van de apparatuurverzekering vond ik derhalve ook misplaatst. Als mensen zelf niet alert genoeg zijn is elke nieuwe afzender een groter gevaar dan de vorige waarvoor wel gewaarschuwd is...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor w.wind » di jun 27 2017 9:13 pm

Heb de link maar even verwijderd
Dit is niet echt de bedoeling
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1683


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor JaapV » di jun 27 2017 10:22 pm

Peter schreef:En dan ga je een discutabele link hier neer zetten.
Lijkt me niet slim.

Dat klopt niet, Peter: wat door Wim na jouw reactie gehoorzaam is weggehaald was een link naar een totaal onschadelijke afbeelding. Geen "discutabele link".
Voorts dank voor het melden, gewaarschuwd mens etc.

PS, je prive mail adres geef je op deze wijze ook kenbaar

Dat laatste was inderdaad niet erg slim van me.

@djunclesam: Mosterd na de maaltijd? Spuit elf? :wtf:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Peter » di jun 27 2017 10:38 pm

In de dropbox link zat een afbeelding met daarin afgebeeld een (klikbare) link naar een 'survey'
Je hebt die mail nog, als je even Google induikt zul je zien dat je stelling "pishing" wellicht ook nog onjuist is.

Neemt niet weg..., wat je niet vertrouwt..., weg ermee :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Vincent » di jun 27 2017 10:46 pm

JaapV schreef:@djunclesam: Mosterd na de maaltijd? Spuit elf? :wtf:


Wat is er spuit elf aan mijn opmerking?

Ik ben van mening dat waarschuwen onzinnig is bij mensen die zelf toch niet nadenken. En het zelf negatief kan uitpakken omdat men juist nog minder alert wordt omdat er anders altijd een waarschuwing is.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor kobus » wo jun 28 2017 10:20 pm

Beetje erg kort door de bocht. Waarschuwen zou onzinnig zijn omdat mensen dan minder alert worden. Waarschuwen heeft altijd zin. Alerte mensen kunnen ook fouten maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kobus

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Henk » do jun 29 2017 3:22 pm

Ben het niet met je eens Vincent. Waarschuwen is wel degelijk nuttig. Je moet het niet overdrijven natuurlijk, anders is men snel geneigd om dit soort waarschuwingen niet meer te lezen. Het is ook de eerste keer in jaren dat DSV ons zo'n berichtje stuurt met het verzoek dit te delen. Vind ik absoluut niet verkeerd. Tijdje terug heeft iemand hier op het forum ook uitgelegd dat het niet slim is om de shares op je NAS te benaderen via een vaste schijfletter, omdat ransomware dan ook de bestanden op je NAS kan versleutelen.Denk dat een aantal mensen daar ook wel iets aan heeft gehad.

Kortom, af en toe een waarschuwing is prima wat mij betreft en hoeft zeker niet negatief uit te pakken.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Jacob_O » do jun 29 2017 4:14 pm

Henk schreef:Tijdje terug heeft iemand hier op het forum ook uitgelegd dat het niet slim is om de shares op je NAS te benaderen via een vaste schijfletter, omdat ransomware dan ook de bestanden op je NAS kan versleutelen.


Even tussendoor en eigenlijk OT: Ook zonder toekenning van een driveletter zijn je shares niet veilig.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor imaginary_nl » do jun 29 2017 4:22 pm

Ook OT:
Dat was ik en je hebt (deels) gelijk Jacob. Backup gekoppeld aan een netwerk is per definitie niet veilig.
Voor veel software helpt het afkoppelen van een schijfletter wel, maar bij de ransomware zoals Wannacry en NotPetya die gebruik maken van een kwetsbaarheid in Samba (het protocol waarmee de netwerkmappen beschikbaar worden gemaakt), helpt dat waarschijnlijk niet.
Dus:
- drives afkoppelen
- snapshots op de NAS aanzetten indien mogelijk
- offline backup (losse schijf volledig los van het netwerk) in de kluis.

En verder:
- niet standaard onder het local admin account van Windows werken!
- niet op allerlei links op websites en mails klikken
- etc.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor ATOR » do jun 29 2017 4:29 pm

Voor de zekerheid ga ik er vanuit dat het bij mij een keer misgaat. Een vage e-mail van een Nigeriaanse prins die zijn miljoenen via jou het land wil wegsluizen is prima te herkennen maar ze worden steeds geraffineerder. Ik ben voorzichtig en open bijna alle e-mail links in een sandboxed browser maar misschien open ik op een dag een geïnfecteerde digitale factuur of klik ik op de link naar een geweldige foto van een bekende die door malware verzonden is.

Als het mis gaat dan ben ik wel voorbereid, met een clone van de systeemschijf en offline back-ups van alle bestanden zou ik na een uurtje of wat weer helemaal fris moeten zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor JaapV » vr jun 30 2017 1:17 am

Peter schreef:In de dropbox link zat een afbeelding met daarin afgebeeld een (klikbare) link naar een 'survey'
Je hebt die mail nog, als je even Google induikt zul je zien dat je stelling "pishing" wellicht ook nog onjuist is.

Neemt niet weg..., wat je niet vertrouwt..., weg ermee :-)

Nog even over "klikbaar": dat klopt echt niet. Nogmaals, het was een jpeg knipsel van dat mailtje. De blauwe tekst daarin was dus alleen "klikbaar" toen het nog in het mailtje zelf stond. In zo'n jpeg knipseltje kun je klikken zoveel je wilt, zonder dat dat enig effect heeft. Het feit dat Wim het geschrokken verwijderde (ondanks dat ik het aanduidde als afbeelding) geeft alleen maar aan dat Windows10 knipsels nét echt lijken.

En ik heb er inderdaad op gegoogled. "CEB Global" bestaat niet meer. Het is al maanden geleden opgeslokt door een bedrijf met de naam Gartner, want op diens site kom je dan terecht. Via Streetview kun je op het in het mailtje opgegeven adres in Arlington wel nog een bordje met de naam CEB zien zitten, maar dat is kennelijk een oudere opname. En misschien is het niet "phishing" in de zin van ontfutselen van privé data, maar zelfs ransomware. Ik heb het niet geprobeerd. Ik heb immers het afgelopen jaar géén contact gehad met Adobe.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor Peter » vr jun 30 2017 2:28 pm

prima dat jij er dan toch een jpeg van hebt gemaakt. Neemt niet weg dat de link zichtbaar was naar (wellicht) schadelijke software zoals je veronderstelt.
In dat geval snap ik domweg niet dat je dit publiekelijk zichtbaar maakt op een (voor een ieder) toegankelijk gedeelte van het forum. Bij twijfel..., ga je toch geen linken publiceren.

Ik blijf ervan overtuigd trouwens dat er in dit geval überhaupt geen sprake is van een schadelijk 'survey' . Of jij contact hebt gehad met Adobe is helemaal niet relevant.
Adobe verdienmodel is breder dan alleen software verkopen.

https://www.cebglobal.com/privacy.html

check trouwens ook eens of je email adres niet te vinden in *have i been powned* . De adobe hack trof destijds miljoenen gebruikers
https://haveibeenpwned.com/

in dat geval....maakt je email adres, - dat gekoppeld is aan je adobe account -, al sowieso deel uit van de grote handel in email adressen :wink:
en voor het krijgen van ransomware is trouwens geen 'klik' meer nodig hoor.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Adobe - CEB "Request for Customer Feedback"

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jun 30 2017 3:07 pm

Als iemand een leesbare link uit een afbeelding in een waarschuwingsbericht gaat overtypen zegt dat meer over die persoon dan over diegene die waarschuwt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bas en 13 gasten