CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Berichtdoor sjoppen » wo okt 04 2017 11:06 pm

Hallo,
Heb zojuist op mijn nieuwe ASUS AiO met 4K scherm CaptureNX2 geinstalleerd. Nu lijkt het te werken maar iets lijkt niet helemaal te kloppen. Als ik een foto resize naar 4K formaat (2160 pixels hoog) en beeldvullend in presentatie mode weergeef dan zegt het miniatuur schermpje met zoomschuif dat de foto op 50% wordt weergegeven? Ik heb ook het idee dat niet de volledige resolutie van het scherm benut wordt.

Iemand ervaring hiermee?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Berichtdoor sjoppen » wo okt 04 2017 11:09 pm

Ik weet zeker dat niet de volledige resolutie wordt gebruikt. Irfanview geeft de foto's wel goed weer. ViewNX krijg ik niet werkend. Deze crashed steeds binnen 5 sec.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Berichtdoor Vincent » do okt 05 2017 8:21 am

sjoppen schreef:Ik heb ook het idee dat niet de volledige resolutie van het scherm benut wordt.


Het 'eeuwige' probleem van nieuwe schermen met steeds hogere pixeldichtheden.

Foto's hebben geen absolute meetbare afmeting maar een afmeting in aantal pixels. Maar een pixel is een dimensieloze waarde en heeft geen vaste afmeting, de afmeting is afhankelijk van het medium waarop je deze pixel bekijkt. Die 100% staat voor 1 afbeeldingspixel = 1 schermpixel, en dus niet voor een constante absolute afmeting op ieder scherm waar je een liniaal naast kunt leggen.

Als je dus een scherm koopt dat precies even groot is maar waarbij de pixels 2x zo klein zijn, dan wordt de foto, nog steeds op 100%, dus ook twee keer zo klein weergegeven, dan op het scherm met de grotere pixels. Net als al je text, en iconen, en schermen, etc. Maar dat wordt natuurlijk totaal onwerkbaar als de pixels steeds kleiner worden, dus veel software (en besturingssystemen) schalen een deel van jouw scherminformatie weer terug naar een 'normale formaat' vergelijkbaar met de lage resolutie schermen. Bijvoorbeeld door alles 2x zo groot te maken. Ga je een foto dan op 100% bekijken dan zit je dus eigenlijk op 200% te kijken, en wil je een schermvullend beeld van een foto met exact evenveel pixels als jouw scherm groot is, dan moet je dus op 50% kijken om die vergroting te corrigeren.

Maar nu zijn er programma's die dit wel schalen, en er zijn programma's die niet schalen. Daar zijn geen regels of wetten voor, die keuzes mogen software makers zelf maken. Dus daar ga je verschillen zien tussen programma's. Niets om je druk over te maken, wel iets om rekening mee te houden, soms.

sjoppen schreef:Irfanview geeft de foto's wel goed weer.


Maar je kunt dus niet spreken van goed of fout. Photoshop schaalt pixels bijvoorbeeld niet en daar geldt bij 100% wel 'gewoon'; 1 pixel in de foto staat gelijk aan 1 pixel op je scherm. Irfanview dus schijnbaar ook. Maar over zulke programma's lees je dus dikwijls klachten dat de foto's te klein worden weergegeven op het scherm terwijl dat feitelijk dus niet het geval is. Blijkbaar schaalt ViewNX2 jouw beeld wel omhoog, wellicht is er ook een instelling om dat uit te zetten mocht je dat willen, zou je even moeten zoeken. Vaak is dit hard ingebakken in de code en moet je er mee leren leven :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Berichtdoor henkk » do okt 05 2017 12:50 pm

Waarom zou je de foto resizen? Je kunt toch in presentatie modus (P) met ctrl + of ctrl - het weergave %% aanpassen tot de foto goed past op het scherm?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CaptureNX2 i.c.m. 4K scherm

Berichtdoor sjoppen » vr okt 06 2017 4:47 pm

Heb nu ViewNX-i en CaptureNX-D. Deze geven alles wel goed weer. Nu even kijken wat ik daar allemaal mee kan. Begreep dat NX-D wat uitgekleed is t.o.v. NX2?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten