Flinke veranderingen Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » wo okt 18 2017 6:22 pm

Adobe heeft vandaag flinke veranderingen doorgevoerd.

Lightroom CC heet vanaf de nieuwste update (vandaag) Lightroom Classic CC. Ik moet het nog zelf gaan ondervinden, maar één van de veranderingen schijnt te zijn dat Lightroom flink sneller wordt. Dat lijkt me niet verkeert! Daarnaast zijn er nog enkele andere features doorgevoerd, die ik evenmin heb kunnen bekijken.

Er is een nieuw Lightroom CC programma (de logica van die gekke naamswisseling ontgaat me) die in de cloud opslaat, zodat je je foto’s (bijna) overal ter wereld kunt vinden en bewerken. Je betaalt niet alleen per maand, maar ook per terabyte. Ik heb begrepen dat dit programma minder mogelijkheden heeft dan het oude CC (nu dus Classic CC).

Het oude Lightroom (6 en lager) lijkt een zachte dood te sterven. Na dit jaar worden er geen updates uitgegeven. Nieuwe camera’s of objectieven leiden niet meer tot het uitbrengen van updates. Don’t shoot the Messenger s.v.p.!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » wo okt 18 2017 6:51 pm

Ik heb het inderdaad gezien. Lightroom 7 komt niet. Dat valt tegen!
Bij Adobe verdienen ze graag veel geld, en dat is te merken in deze verandering. Ik ben er niet blij mee. Ik heb geen zin in een abonnement. Als je op die manier diverse (ook andere) dingen krijgt waarvoor je maandelijks moet betalen kan dat nog een flinke vaste kostenpost worden!

Het levert ze blijkbaar flink geld op. Zie Adobe announces record-breaking $1.84 billion in revenue for Q3. Maar mij verliezen ze op deze manier als klant.

Nieuws over het nieuwe Lightroom:

Voor mij wordt het dus langzamerhand tijd om na te denken over wat te gebruiken in de toekomst. Wat zouden goede alternatieven voor Adobe Lightroom zijn? Nikon Capture NX-D geeft een mooie beeldkwaliteit, maar is ergonomisch een ramp. (De indeling voor mezelf overzichtelijk maken door de functies op een rijtje te zetten waar ze zitten zou wellicht kunnen helpen.) Ik heb tot nu toe in een eerste verkenning de volgende fotobewerkingsprogramma's gezien: Corel Paintshop Pro X9 Ultimate en DxO Optics Pro 11 Elite.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Peter » wo okt 18 2017 7:04 pm

kijk ook eens naar Capture One Pro 10
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Skippy » wo okt 18 2017 7:11 pm

Classic? Welke marketing idioot bedenkt zo’n domme naamgeving?! Is dat dezelfde persoon die Fiat Croma en Opel Karl heeft bedacht? Nou ja maakt ook niet, voor mijn amateurgebruik ben ik sowieso geen aanhanger van het Cloud-model en ga komende winter tijd investeren in Capture One. Als dat bevalt stap ik over.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » wo okt 18 2017 7:54 pm

Mijn reactie per punt:
- Als LR (classic) sneller wordt juig ik dat doe. Alleen heb ik de nieuwste versie alleen op mijn laptop staan, want die gaf nogal wat issues; integratie naar PS en de Nik plugins werkt niet meer.
- Dat er geen nieuwe standalone LR7 zou komen is geen verrassing, dat is al tijden geleden aangekondigd. LR6 kun je ook niet eeuwig gebruiken want RAW voor nieuwere camera's gaat ook stoppen.
- Zolang dat Classic blijft bestaan vind ik het prima, maar ik ga zeker niet voor cloud storage.

Dat gezegd hebbende: Ik weet nog niet of die nieuwe versie ook lokale storage toestaat. Als cloud een optie is vind ik dat geen probleem. Dus eerst eens even kijken wat het precies betekent...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » wo okt 18 2017 7:57 pm

Net wat gelezen, de nieuwe online versie met opslag komt in een apart abonnement zonder CC. Verder kun je met die nieuwe versie nog steeds lokaal importeren en opslaan volgens iemand die het geprobeerd had, dus het zal wel meevallen. En de huidige abo met PS CC blijft bestaan (dat vind ik veel belangrijker). Ik maak me voorlopig dus nergens druk om. Ik denk ook dat er altijd wel een 'offline' versie zal blijven bestaan, aangezien daar vanuit bedrijven echt wel behoefte aan zal zijn. En bij mensen met trage internet verbindingen. Ik zie nu ook niet in hoe ik al die terabytes over mijn toch redelijke snelle verbinding moet slepen. Zeker niet als ik eerst moet importeren voor ik ze uitsorteer. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » wo okt 18 2017 8:39 pm

Nee, voor de huidige Lightroom CC gebruiker gaat er niet veel veranderen, behalve dat het een beetje anders gaat heten (Lightroom Classic CC). Dat het sneller wordt lijkt me wel een belangrijk voordeel. Opnieuw een paar aardige features is ook weer meegenomen.

Ik denk niet dat het nieuwe Lightroom CC op veel gebruikers hoeft te rekenen, maar voor degene die regelmatig op verschillende plekken met verschillende PC’s/laptops werkt zal het wellicht een optie zijn.

En tja, dat de licentie-versie geen lang leven meer beschoren is, zat er natuurlijk aan te komen. Ik heb al een tijdje de abonnementsversie, en die bevalt me heel goed. De prijs vind ik ten opzichte van wat je ervoor krijgt alleszins redelijk.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Marten » wo okt 18 2017 9:50 pm

Skippy schreef:....ik ben ik sowieso geen aanhanger van het Cloud-model en ga komende winter tijd investeren in Capture One. Als dat bevalt stap ik over.

Waarom blijf je niet bij LR5 standalone ?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Skippy » wo okt 18 2017 10:35 pm

Marten, ik heb een oude LR5 versie die niet de RAW-bestanden van twee van mijn camera's kan lezen. Via een omweg (bij de een hernoemen van het camera model in de Exif en bij de ander omzetten van de RAW naar DNG met de Adobe DNG converter) kan ik toch met de RAW's van die twee cameras werken maar dat is natuurlijk wel een gedoe. En sowieso ben ik benieuwd naar Capture One want ik lees daar veel goeds over.
Laatst gewijzigd door Skippy op vr okt 20 2017 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Marten » wo okt 18 2017 10:40 pm

OK, duidelijk. Dankje.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Skippy » wo okt 18 2017 11:11 pm

Graag gedaan!
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » wo okt 18 2017 11:28 pm

Skippy schreef:Classic? Welke marketing idioot bedenkt zo’n domme naamgeving?! Is dat dezelfde persoon die Fiat Croma en Opel Karl heeft bedacht?

Nee, het is dezelfde persoon die de Nikon-body's van type aanduiding voorziet!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor luc » do okt 19 2017 2:52 am

Johan v. V. schreef:
Skippy schreef:Classic? Welke marketing idioot bedenkt zo’n domme naamgeving?! Is dat dezelfde persoon die Fiat Croma en Opel Karl heeft bedacht?

Nee, het is dezelfde persoon die de Nikon-body's van type aanduiding voorziet!


Met "classic" bedoelen ze bij Adobe dat je ouderwets bezig bent Luc . Is in hun beleving dus een aflopende zaak..

Ik ben ook van mening dat ze bij Adobe te vroeg en te veel aan de mobile kant aan het ontwikkelen zijn en ze laten de trouwe "professionele" gebruikers daarbij een beetje in de kou staan.

Er is veel mogelijk op mobiel gebied en Ja het kan, je Kunt Raw uit bijv. een D810 bewerken op een Ipad-pro zowel in de cloud als offline maar kleuren zien er op de I pad toch iets anders uit en en als ik dan kijk wat het verschil is op het I-mac scherm en wat er uiteindelijk uit de printer komt rollen. Nee niet helemaal geweldig. ook zie ik mezelf nog niet een bruiloft met bijv. 800 nog wat opnames volledig op een I-pad bewerken.

Maar goed wat ik ook jammer vind is dat ze het dus nog steeds niet voor elkaar hebben dat je 2 LR Classic catalogussen Bijvoorbeeld 1 op je laptop en een op je I-mac thuis kunt koppelen. Zou zo handig zijn dat je op reis op je laptop je foto's al wat kunt bewerken en dat zodra je thuis komt je er op je I-mac Via de cloud er gelijk aan verder kunt sleutelen zonder eerst een export catalogus via het netwerk naar je I-mac te importeren en als je dan op je labtop weer verder wil werken moet je weer exporteren-importeren. Maar goed we hebben nu het volledig nieuwe LR CC waarmee dat allemaal wel mogelijk zou moeten zij, of toch nog niet helemaal? :yawn: Ik ga er van de week eens mee aan de gang kijken of het me bevalt.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor justme » do okt 19 2017 9:25 am

ik heb wel eens van iemand gelezen dat hij zijn catalogus-map laat synchroniseren met Dropbox, en dat dus op beide werkstations
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor gijs sandberg » do okt 19 2017 10:34 am

L.S.
Als niet-gebruiker lees ik dit aandachtig.
re: abonnement
Als ik eea goed lees is Ligtroom in de toekomst alleen nog maar via een abonnement te gebruiken.
Nog afgezien van de kosten...
Wat als iemand bij A... besluit om te stoppen (net als met LR6) ?
Bedenk hoevel kennis/werk er in Uw Lightroom catalogus zit.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten