Flinke veranderingen Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Skippy » do okt 19 2017 10:58 am

In de wereld van internet, software etc. zijn er geen zekerheden. Dat zullen we moeten accepteren en kiezen of leven met de consequenties. En anders alleen analoog fotograferen, een afdruk laten maken en in een schoenendoos opbergen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor JvdKooij » do okt 19 2017 11:22 am

luc schreef:
Johan v. V. schreef:Maar goed wat ik ook jammer vind is dat ze het dus nog steeds niet voor elkaar hebben dat je 2 LR Classic catalogussen Bijvoorbeeld 1 op je laptop en een op je I-mac thuis kunt koppelen. Zou zo handig zijn dat je op reis op je laptop je foto's al wat kunt bewerken en dat zodra je thuis komt je er op je I-mac Via de cloud er gelijk aan verder kunt sleutelen zonder eerst een export catalogus via het netwerk naar je I-mac te importeren en als je dan op je labtop weer verder wil werken moet je weer exporteren-importeren. Maar goed we hebben nu het volledig nieuwe LR CC waarmee dat allemaal wel mogelijk zou moeten zij, of toch nog niet helemaal? :yawn: Ik ga er van de week eens mee aan de gang kijken of het me bevalt.


de oplossing van Adobe:

Hoe kan ik mijn catalogus op meerdere computers gebruiken, bijvoorbeeld een laptop en een desktop?

De eenvoudigste manier om Lightroom op meer dan één computer te gebruiken is om uw catalogus en foto's op een externe schijf te bewaren. Vervolgens vertelt u Lightroom, in Voorkeuren om die catalogus standaard te openen.

je mag lightroom en Photoshop trouwens gewoon op 2 computers installeren.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor DannySan » do okt 19 2017 12:44 pm

Ik heb gisteren upgrade gedaan en ben meer dan tevreden!
Snelheid veel beter, en de nieuwe functies voegen weet echt wat toe.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Vincent » do okt 19 2017 1:08 pm

gijs sandberg schreef:Als ik eea goed lees is Ligtroom in de toekomst alleen nog maar via een abonnement te gebruiken.
Nog afgezien van de kosten...


Als je 'vroeger' gewoon legaal Photoshop en Lightroom had draaien en elke, noem eens wat, 2 jaar een update zou doen om niet al te ver achter te lopen in de mogelijkheden dan was je aanzienlijk duurder uit dan met de huidige abbonementsvorm. 99/100 keer is het bezwaar tegen de abbonemtsvorm louter principieel, en verre van economisch.

Maar uiteraard draaide de halve wereld illegale versies, met name photoshop was een erg duur pakket, maar dat is precies ook de reden waarom de software- (en film-, en muziek-, en boek-) producenten overstappen naar dergelijke abbonementsdiensten. Een gezonde reactie op een veranderende wereld. Want hoe gek ook...

Remco H schreef:Bij Adobe verdienen ze graag veel geld


Dat hebben immers alle commerciele bedrijven graag... :crazy:

gijs sandberg schreef:Wat als iemand bij A... besluit om te stoppen (net als met LR6) ?
Bedenk hoevel kennis/werk er in Uw Lightroom catalogus zit.


Een beter argument, maar in zekere zin heeft een fabrikant geen verantwoordelijkheid over de manier waarop jij jouw kennis investeert in hun pakket. Het zou, uiteraard, erg fijn zijn (ook voor mij) als ze dat wel zo ervaren. Maar zelfs in dat geval kan een fabrikant ook gewoon over de kop gaan (gezien de huidige winsten niet te verwachten) en dan heb je hetzelfde probleem.

Het is sowieso onverstandig om afhankelijk te zijn van 1 producent/fabrikant. Bij wat dan ook. Maar soms ontkom je daar gewoon niet of nauwelijks aan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » do okt 19 2017 2:10 pm

DannySan schreef:Ik heb gisteren upgrade gedaan en ben meer dan tevreden!
Snelheid veel beter, en de nieuwe functies voegen weet echt wat toe.


Wat zijn voor jou de meest opvallende/vernieuwende functies?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Vincent » do okt 19 2017 2:12 pm

8) Color en Luminance masks!!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor DannySan » do okt 19 2017 2:46 pm

De embedded previews is slimme optie, en wat Vincent zegt: luminance mask en - de topper > colour mask
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor luc » do okt 19 2017 11:14 pm

wiebeterpstra schreef:ik heb wel eens van iemand gelezen dat hij zijn catalogus-map laat synchroniseren met Dropbox, en dat dus op beide werkstations

Ja dat klopt, er zijn zeker alternatieven om het voor elkaar te krijgen maar het blijft een beetje raar dat ze er daarom duidelijk niet voor kiezen om het gewoon in LR classic mogelijk te maken. Door LR CC werkt het nu dus ook in LR classic vereiste is wel dat je de opnames op de laptop waarvan de catalogus van LR CL niet gesynchroniseerd is in LR CC importeert en niet in LR CL.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » do okt 19 2017 11:25 pm

Ik ben ineens niet meer zo blij... sinds de upgrade op mijn laptop (godzijdank mijn desktop nog niet gedaan) werkt de koppeling naar PS en de plugins niet meer. De foto wordt gedoubleerd (als je een kopie wil), PS (of de plugin) start, het proces loopt... en dan verder niets meer. Standalone werken de plugins en PS zonder enig probleem, maar starten vanuit LR ho maar. Dit is overigens geen specifiek probleem voor deze versie, maar is eerder ook al voorgekomen. En Adobe heeft (nog) geen oplossing... ik durf nu mijn desktop even niet meer te updaten want zonder die functies heb ik wel een probleem.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » do okt 19 2017 11:36 pm

Ik zie nu trouwens dat LR Classic en LR CC gewoon samen in het abonnement zitten (op de NL site). Dus eerdere berichten dat dit een apart pakket was kloppen blijkbaar niet. Ik zie ze ook gewoon beide in mijn abo.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor DannySan » vr okt 20 2017 7:25 am

ReneG schreef:Ik ben ineens niet meer zo blij... sinds de upgrade op mijn laptop (godzijdank mijn desktop nog niet gedaan) werkt de koppeling naar PS en de plugins niet meer. De foto wordt gedoubleerd (als je een kopie wil), PS (of de plugin) start, het proces loopt... en dan verder niets meer. Standalone werken de plugins en PS zonder enig probleem, maar starten vanuit LR ho maar. Dit is overigens geen specifiek probleem voor deze versie, maar is eerder ook al voorgekomen. En Adobe heeft (nog) geen oplossing... ik durf nu mijn desktop even niet meer te updaten want zonder die functies heb ik wel een probleem.


Hoi Rene,

is de koppeling binnen Lightroom nog wel aanwezig?
Voorkeuren > extern bewerken > hier kun je Photoshop en 1 andere externe editor toewijzen.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Vincent » vr okt 20 2017 8:06 am

Jep, even de koppelingen controleren. Bij mij ging het, na een herstart van Lightroom trouwens. Voor Photoshop geldt overigens hetzelfde. Kijk in de Plug-ins folder van Photoshop CC 2017 en verplaats die naar Photoshop CC 2018, dan werkt daar ook alles weer zoals je gewend bent.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Brutus » vr okt 20 2017 8:24 am

Mogelijk niet helemaal on-topic, maar wel hiermee samenhangend:

Wat gebeurt er eigenlijk met je bewerkte beelden als je het cc abonnement beëindigt? Uiteraard blijven je originele fotos op je schijf staan, maar ik neem aan dat de database met bewerkingen niet meer toegankelijk is.
Is dan het gevolg dat je al je bewerkingen kwijt bent?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor schilder » vr okt 20 2017 9:43 am

Die kan je niet meer aan 2 x proefabonnement gehad en ik kon er niet meer openen wel zien nu maar de maandelijkse bijdrage betalen en alles is up to date.
Verder voor de amateurs wel prijzig maar een hobby mag wat kosten[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » vr okt 20 2017 11:04 am

Brutus schreef:Mogelijk niet helemaal on-topic, maar wel hiermee samenhangend:

Wat gebeurt er eigenlijk met je bewerkte beelden als je het cc abonnement beëindigt? Uiteraard blijven je originele fotos op je schijf staan, maar ik neem aan dat de database met bewerkingen niet meer toegankelijk is.
Is dan het gevolg dat je al je bewerkingen kwijt bent?


Volgens mij klopt het verhaal in de bovenstaande post niet. De FAQ stelde destijds duidelijk dat je LR kunt blijven gebruiken (als een soort demo versie), in de zin dat je de catalogus kunt openen en doorzoeken, de foto's (met bewerkingen) kunt bekijken en kunt exporteren. Wat je niet meer kunt is ze aanpassen in LR. Photoshop werkt in het geheel niet meer.

Ik heb het destijds geprobeerd en bij mij klopte dat, was voor mij ook een voorwaarde om dit abonnement te nemen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten