Flinke veranderingen Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Peter » vr okt 20 2017 11:17 am

wat is nu het build/versie nummer na de laatste update ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor ReneG » vr okt 20 2017 11:42 am

DannySan]"is de koppeling binnen Lightroom nog wel aanwezig?
Voorkeuren > extern bewerken > hier kun je Photoshop en 1 andere externe editor toewijzen.[/quote]

[quote="djunclesam schreef:
Jep, even de koppelingen controleren. Bij mij ging het, na een herstart van Lightroom trouwens. Voor Photoshop geldt overigens hetzelfde. Kijk in de Plug-ins folder van Photoshop CC 2017 en verplaats die naar Photoshop CC 2018, dan werkt daar ook alles weer zoals je gewend bent.


Helaas is het niet zo simpel, met deze zaken was ik al bekend en die zijn correct ingesteld.. En hij kan het programma wel vinden en starten... het stopt er daarna alleen mee. :(

Wat er gebeurt:
1. Ik rechtsklik op 'Edit in...' (en kies dan PS of een plugin, maar laten we PS even aanhouden).
2. Ik krijg de optie om het origineel te editen of een kopie te maken (normaal is het een kopie).
3. In het geval het een plugin is wordt er in LR een kopie gemaakt van het bestand, als het naar PS gaat niet (dat is normaal, die saved pas achteraf).
4. Het betreffende programma wordt gestart; ik zie de splash screen van PS bijvoorbeeld langskomen. Ik zie ook de knop verschijnen in de taakbalk voor die app.
5. Zodra de app geladen is... gebeurt er helemaal niets meer. De knop verdwijnt en de app verschijnt niet, of het nu PS of een plugin is.
6. Het proces van die app loopt echter wél in de achtergrond en blijft daar ook tot ik het kill. Herhaal deze stappen en ik krijg een extra proces erbij.
7. Na een tijdje wachten (timeout) meldt LR 'The file could not be edited because <PS/Plugin> could not be launched". Wat dus niet waar is, die launch mislukt alleen.

Wat ik al heb gedaan:
1. Hardware accelleratie in beide pakketten in- en uitgeschakeld (zowel tegelijk als per packet).
2. Alles gedeinstalleerd (inclusief settings en plugins) en adobe cleaner gedraaid; dus wat volgens Adobe een compleet schone installatie zou moeten zijn. Tot drie keer toe.
3. Alles als Administrator gedraaid.
4. Met de hand alle registry keys gecheckt op basis van Adobe informative.

Ondertussen zit ik met een ge-upgrade catalogus die eigenlijk niet meer bruikbaar is. Gelukkig is dit op mijn laptop en niet op mijn primaire workstation maar het blijft knap lasting.

De enige workaround die ik tot op heden heb, is dat het wél goed werkt als ik PS eerst handmatig open. Maar dat is niet zo praktisch en bovendien lost dat het problem niet op voor de plugins. Standalone werken ze wel allemaal prima. Het is dus echt iets in de startup sequence. Even googlen leert dat er meer mensen zijn die in uiteenlopende versies dit probleem ook hebben, zowel op Mac als Windows 10. Niemand heeft een echte oplossing. Bij sommigen gaat het spontaan weer werken, bij anderen is het nooit meer gaan werken.

Wat me in deze vooral zwaar tegenvalt is dat je voor dit soort dingen blijkbaar niet meer direct in contact kunt treden voor Adobe. Voor alle troubleshooting issues wordt je automatisch doorverwezen naar hun forums. Dan kunnen andere gebruikers je helpen, maar ja op een aantal draadjes wordt niet eens gereageerd. Maar een forum bestaat uit andere goedbedoelende gebruikers, geen productexperts met interne kennis van de applicatie. M.i. kan dit nooit een heel moeilijk problem zijn, maar gezien de reacties op soortgelijke problemen hebben ze geen oplossing... :(
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Richard » vr okt 20 2017 12:23 pm

Peter schreef:wat is nu het build/versie nummer na de laatste update ?


Dit geeft systeeminfo - onder Help weer (knip is vervanging van waarden die niet publiek hoeven):

Code: Selecteer alles

Lightroom Classic-versie: 7.0 [ 1140024 ]

Licentie: Creative Cloud

Besturingssysteem: Windows 10

Versie: 10.0

Toepassingsarchitectuur: x64

Systeemarchitectuur: x64

Aantal logische processors: 12

Processorsnelheid: 3,0 GHz

Ingebouwd geheugen: knip MB

Beschikbaar fysiek geheugen voor Lightroom: knip MB

Fysiek geheugen gebruikt door Lightroom: 831,1 MB (knip%)

Virtueel geheugen gebruikt door Lightroom: 814,2 MB

Aantal GDI-objecten: 687

Aantal gebruikersobjecten: 2417

Aantal proceshandelingen: 1739

Cachegeheugengrootte: 109,4MB

Maximumaantal door Camera Raw gebruikte threads: 5

Camera Raw SIMD-optimalisatie: SSE2

Virtueel geheugen Camera Raw: 146MB / knipMB (knip%)

Fysiek geheugen Camera Raw: 149MB / knipMB (knip%)

Dpi-instelling systeem: 96 dpi

Bureaubladcompositie ingeschakeld: Ja

Schermen: 1) 1680x1050, 2) 1680x1050

Invoertypen: Multi-aanraking: Nee, Geïntegreerde aanraking: Nee, Geïntegreerde pen: Nee, Externe aanraking: Nee, Externe pen: Nee, Toetsenbord: Nee



GPU-info:

OpenGL: Quadro 5000/PCIe/SSE2

Check OpenGL support: Passed
Vendor: NVIDIA Corporation
Version: 3.3.0 NVIDIA 354.67
Renderer: Quadro 5000/PCIe/SSE2
LanguageVersion: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
Total Video Memory: 2560 MB




Toepassingsmap: C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC

Bibliotheekpad: knip

Map Instellingen: knip



Geïnstalleerde plug-ins:

1) 500px

2) AdobeStock

3) Canon-plug-in voor tethering

4) Facebook

5) Flickr

6) HDR Efex Pro 2

7) LR/Instagram

8) MIDI2LR

9) Tetheringplug-in voor Nikon



Config.lua-vlaggen: None



Adapter 1: Leverancier : knip

   Apparaat : knip

   Subsysteem : knip

   Revisie : knip

   Videogeheugen : knip

Adapter 2: Leverancier : knip

   Apparaat : knip

   Subsysteem : knip

   Revisie : knip

   Videogeheugen : knip

AudioDeviceIOBlockSize: knip

AudioDeviceName: Luidsprekers (High Definition Audio-apparaat)

AudioDeviceNumberOfChannels: 2

AudioDeviceSampleRate: 44100

Build: Uninitialized

Direct2DEnabled: false

GL_ACCUM_ALPHA_BITS: 16

GL_ACCUM_BLUE_BITS: 16

GL_ACCUM_GREEN_BITS: 16

GL_ACCUM_RED_BITS: 16

GL_ALPHA_BITS: 0

GL_BLUE_BITS: 8

GL_DEPTH_BITS: 24

GL_GREEN_BITS: 8

GL_RENDERER: Quadro 5000/PCIe/SSE2

GL_SHADING_LANGUAGE_VERSION: 4.50 NVIDIA

GL_STENCIL_BITS: 8

GL_VENDOR: NVIDIA Corporation

GL_VERSION: 4.5.0 NVIDIA 354.67

GPUDeviceEnabled: false

OGLEnabled: true

GL_EXTENSIONS: GL_AMD_multi_draw_indirect GL_ARB_arrays_of_arrays GL_ARB_base_instance GL_ARB_blend_func_extended GL_ARB_buffer_storage GL_ARB_clear_buffer_object GL_ARB_clear_texture GL_ARB_clip_control GL_ARB_color_buffer_float GL_ARB_compatibility GL_ARB_compressed_texture_pixel_storage GL_ARB_conservative_depth GL_ARB_compute_shader GL_ARB_compute_variable_group_size GL_ARB_conditional_render_inverted GL_ARB_copy_buffer GL_ARB_copy_image GL_ARB_cull_distance GL_ARB_debug_output GL_ARB_depth_buffer_float GL_ARB_depth_clamp GL_ARB_depth_texture GL_ARB_derivative_control GL_ARB_direct_state_access GL_ARB_draw_buffers GL_ARB_draw_buffers_blend GL_ARB_draw_indirect GL_ARB_draw_elements_base_vertex GL_ARB_draw_instanced GL_ARB_enhanced_layouts GL_ARB_ES2_compatibility GL_ARB_ES3_compatibility GL_ARB_ES3_1_compatibility GL_ARB_explicit_attrib_location GL_ARB_explicit_uniform_location GL_ARB_fragment_coord_conventions GL_ARB_fragment_layer_viewport GL_ARB_fragment_program GL_ARB_fragment_program_shadow GL_ARB_fragment_shader GL_ARB_framebuffer_no_attachments GL_ARB_framebuffer_object GL_ARB_framebuffer_sRGB GL_ARB_geometry_shader4 GL_ARB_get_program_binary GL_ARB_get_texture_sub_image GL_ARB_gpu_shader5 GL_ARB_gpu_shader_fp64 GL_ARB_half_float_pixel GL_ARB_half_float_vertex GL_ARB_imaging GL_ARB_indirect_parameters GL_ARB_instanced_arrays GL_ARB_internalformat_query GL_ARB_internalformat_query2 GL_NV_internalformat_sample_query GL_ARB_invalidate_subdata GL_ARB_map_buffer_alignment GL_ARB_map_buffer_range GL_ARB_multi_bind GL_ARB_multi_draw_indirect GL_ARB_multisample GL_ARB_multitexture GL_ARB_occlusion_query GL_ARB_occlusion_query2 GL_ARB_pipeline_statistics_query GL_ARB_pixel_buffer_object GL_ARB_point_parameters GL_ARB_point_sprite GL_ARB_program_interface_query GL_ARB_provoking_vertex GL_ARB_robust_buffer_access_behavior GL_ARB_robustness GL_ARB_sample_shading GL_ARB_sampler_objects GL_ARB_seamless_cube_map GL_ARB_separate_shader_objects GL_ARB_shader_atomic_counters GL_ARB_shader_bit_encoding GL_ARB_shader_draw_parameters GL_ARB_shader_group_vote GL_ARB_shader_image_load_store GL_ARB_shader_image_size GL_ARB_shader_objects GL_ARB_shader_precision GL_ARB_query_buffer_object GL_ARB_shader_storage_buffer_object GL_ARB_shader_subroutine GL_ARB_shader_texture_image_samples GL_ARB_shader_texture_lod GL_ARB_shading_language_100 GL_ARB_shading_language_420pack GL_ARB_shading_language_include GL_ARB_shading_language_packing GL_ARB_shadow GL_ARB_sparse_buffer GL_ARB_sparse_texture GL_ARB_stencil_texturing GL_ARB_sync GL_ARB_tessellation_shader GL_ARB_texture_barrier GL_ARB_texture_border_clamp GL_ARB_texture_buffer_object GL_ARB_texture_buffer_object_rgb32 GL_ARB_texture_buffer_range GL_ARB_texture_compression GL_ARB_texture_compression_bptc GL_ARB_texture_compression_rgtc GL_ARB_texture_cube_map GL_ARB_texture_cube_map_array GL_ARB_texture_env_add GL_ARB_texture_env_combine GL_ARB_texture_env_crossbar GL_ARB_texture_env_dot3 GL_ARB_texture_float GL_ARB_texture_gather GL_ARB_texture_mirror_clamp_to_edge GL_ARB_texture_mirrored_repeat GL_ARB_texture_multisample GL_ARB_texture_non_power_of_two GL_ARB_texture_query_levels GL_ARB_texture_query_lod GL_ARB_texture_rectangle GL_ARB_texture_rg GL_ARB_texture_rgb10_a2ui GL_ARB_texture_stencil8 GL_ARB_texture_storage GL_ARB_texture_storage_multisample GL_ARB_texture_swizzle GL_ARB_texture_view GL_ARB_timer_query GL_ARB_transform_feedback2 GL_ARB_transform_feedback3 GL_ARB_transform_feedback_instanced GL_ARB_transform_feedback_overflow_query GL_ARB_transpose_matrix GL_ARB_uniform_buffer_object GL_ARB_vertex_array_bgra GL_ARB_vertex_array_object GL_ARB_vertex_attrib_64bit GL_ARB_vertex_attrib_binding GL_ARB_vertex_buffer_object GL_ARB_vertex_program GL_ARB_vertex_shader GL_ARB_vertex_type_10f_11f_11f_rev GL_ARB_vertex_type_2_10_10_10_rev GL_ARB_viewport_array GL_ARB_window_pos GL_ATI_draw_buffers GL_ATI_texture_float GL_ATI_texture_mirror_once GL_S3_s3tc GL_EXT_texture_env_add GL_EXT_abgr GL_EXT_bgra GL_EXT_bindable_uniform GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_equation_separate GL_EXT_blend_func_separate GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract GL_EXT_compiled_vertex_array GL_EXT_Cg_shader GL_EXT_depth_bounds_test GL_EXT_direct_state_access GL_EXT_draw_buffers2 GL_EXT_draw_instanced GL_EXT_draw_range_elements GL_EXT_fog_coord GL_EXT_framebuffer_blit GL_EXT_framebuffer_multisample GL_EXTX_framebuffer_mixed_formats GL_EXT_framebuffer_multisample_blit_scaled GL_EXT_framebuffer_object GL_EXT_framebuffer_sRGB GL_EXT_geometry_shader4 GL_EXT_gpu_program_parameters GL_EXT_gpu_shader4 GL_EXT_multi_draw_arrays GL_EXT_packed_depth_stencil GL_EXT_packed_float GL_EXT_packed_pixels GL_EXT_pixel_buffer_object GL_EXT_point_parameters GL_EXT_polygon_offset_clamp GL_EXT_provoking_vertex GL_EXT_rescale_normal GL_EXT_secondary_color GL_EXT_separate_shader_objects GL_EXT_separate_specular_color GL_EXT_shader_image_load_store GL_EXT_shader_integer_mix GL_EXT_shadow_funcs GL_EXT_stencil_two_side GL_EXT_stencil_wrap GL_EXT_texture3D GL_EXT_texture_array GL_EXT_texture_buffer_object GL_EXT_texture_compression_dxt1 GL_EXT_texture_compression_latc GL_EXT_texture_compression_rgtc GL_EXT_texture_compression_s3tc GL_EXT_texture_cube_map GL_EXT_texture_edge_clamp GL_EXT_texture_env_combine GL_EXT_texture_env_dot3 GL_EXT_texture_filter_anisotropic GL_EXT_texture_integer GL_EXT_texture_lod GL_EXT_texture_lod_bias GL_EXT_texture_mirror_clamp GL_EXT_texture_object GL_EXT_texture_shared_exponent GL_EXT_texture_sRGB GL_EXT_texture_sRGB_decode GL_EXT_texture_storage GL_EXT_texture_swizzle GL_EXT_timer_query GL_EXT_transform_feedback2 GL_EXT_vertex_array GL_EXT_vertex_array_bgra GL_EXT_vertex_attrib_64bit GL_EXT_import_sync_object GL_NVX_shared_sync_object GL_IBM_rasterpos_clip GL_IBM_texture_mirrored_repeat GL_KHR_context_flush_control GL_KHR_debug GL_KHR_robust_buffer_access_behavior GL_KHR_robustness GL_KTX_buffer_region GL_NV_bindless_multi_draw_indirect GL_NV_bindless_multi_draw_indirect_count GL_NV_blend_equation_advanced GL_NV_blend_square GL_NV_command_list GL_NV_compute_program5 GL_NV_conditional_render GL_NV_copy_depth_to_color GL_NV_copy_image GL_NV_depth_buffer_float GL_NV_depth_clamp GL_NV_draw_texture GL_NV_ES1_1_compatibility GL_NV_ES3_1_compatibility GL_NV_explicit_multisample GL_NV_fence GL_NV_float_buffer GL_NV_fog_distance GL_NV_fragment_program GL_NV_fragment_program_option GL_NV_fragment_program2 GL_NV_framebuffer_multisample_coverage GL_NV_geometry_shader4 GL_NV_gpu_program4 GL_NV_gpu_program4_1 GL_NV_gpu_program5 GL_NV_gpu_program5_mem_extended GL_NV_gpu_program_fp64 GL_NV_gpu_shader5 GL_NV_half_float GL_NV_light_max_exponent GL_NV_multisample_coverage GL_NV_multisample_filter_hint GL_NV_occlusion_query GL_NV_packed_depth_stencil GL_NV_parameter_buffer_object GL_NV_parameter_buffer_object2 GL_NV_path_rendering GL_NV_pixel_data_range GL_NV_point_sprite GL_NV_primitive_restart GL_NV_register_combiners GL_NV_register_combiners2 GL_NV_shader_atomic_counters GL_NV_shader_atomic_float GL_NV_shader_buffer_load GL_NV_shader_storage_buffer_object GL_NV_texgen_reflection GL_NV_texture_barrier GL_NV_texture_compression_vtc GL_NV_texture_env_combine4 GL_NV_texture_multisample GL_NV_texture_rectangle GL_NV_texture_shader GL_NV_texture_shader2 GL_NV_texture_shader3 GL_NV_transform_feedback GL_NV_transform_feedback2 GL_NV_uniform_buffer_unified_memory GL_NV_vertex_array_range GL_NV_vertex_array_range2 GL_NV_vertex_attrib_integer_64bit GL_NV_vertex_buffer_unified_memory GL_NV_vertex_program GL_NV_vertex_program1_1 GL_NV_vertex_program2 GL_NV_vertex_program2_option GL_NV_vertex_program3 GL_NV_video_capture GL_NVX_sysmem_buffer GL_NVX_conditional_render GL_NVX_gpu_memory_info GL_NV_shader_thread_group GL_KHR_blend_equation_advanced GL_SGIS_generate_mipmap GL_SGIS_texture_lod GL_SGIX_depth_texture GL_SGIX_shadow GL_SUN_slice_accum GL_WIN_swap_hint WGL_EXT_swap_control
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Peter » vr okt 20 2017 12:26 pm

Klasse, dank !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » vr okt 20 2017 6:08 pm

Johan v. V. schreef:Nee, voor de huidige Lightroom CC gebruiker gaat er niet veel veranderen, behalve dat het een beetje anders gaat heten (Lightroom Classic CC). Dat het sneller wordt lijkt me wel een belangrijk voordeel. Opnieuw een paar aardige features is ook weer meegenomen.

Ik denk niet dat het nieuwe Lightroom CC op veel gebruikers hoeft te rekenen, maar voor degene die regelmatig op verschillende plekken met verschillende PC’s/laptops werkt zal het wellicht een optie zijn.

En tja, dat de licentie-versie geen lang leven meer beschoren is, zat er natuurlijk aan te komen. Ik heb al een tijdje de abonnementsversie, en die bevalt me heel goed. De prijs vind ik ten opzichte van wat je ervoor krijgt alleszins redelijk.

Dat is net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Het zal waar zijn als je Lightroom èn Photoshop gebruikt. Maar wat als je alleen maar Lightroom nodig hebt, en geen behoefte aan Photoshop? Dan ben je met zo'n abonnement altijd duurder uit. Want alleen een licentie van Lightroom kost zo'n € 130,-, en dan had je voor twee jaar de nieuwste versie. Maar het goedkoopste abonnement bij Adobe kost € 12,09 per maand, dat is € 145,08 per jaar, dus € 290,16 voor twee jaar.

Zo te zien zijn er alleen gecombineerde pakketten. Je kunt dus niet meer zelf op maat bepalen wat je wilt gebruiken.
Nee, ik kan deze machtsgreep van Adobe - want zo komt het op mij over - absoluut niet waarderen. Wat was er nou zo verkeerd aan die licentieversie? Ik had het wel sociaal gevonden als ze die gewoon weer opnieuw uitgebracht hadden.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » vr okt 20 2017 6:25 pm

djunclesam schreef:Als je 'vroeger' gewoon legaal Photoshop en Lightroom had draaien en elke, noem eens wat, 2 jaar een update zou doen om niet al te ver achter te lopen in de mogelijkheden dan was je aanzienlijk duurder uit dan met de huidige abbonementsvorm. 99/100 keer is het bezwaar tegen de abbonemtsvorm louter principieel, en verre van economisch.

Maar uiteraard draaide de halve wereld illegale versies, met name photoshop was een erg duur pakket, maar dat is precies ook de reden waarom de software- (en film-, en muziek-, en boek-) producenten overstappen naar dergelijke abbonementsdiensten. Een gezonde reactie op een veranderende wereld. Want hoe gek ook...

Ik houd niet zo van die abonnementsdiensten. Want zo kun je jezelf maandelijks flink op kosten jagen met hoge vaste lasten. Een abonnement Adobe van €12,09 tot € 96,78, een paar abonnementen op wat websites van kranten, een auto volgens de private lease-constructie (bijvoorbeeld een Audi vanaf zo'n € 400,- hoorde ik als reclame), en ga zo nog maar even door... "Grote vraag die blijft altijd: waar betaalt hij nou zijn huur van?"

Ik heb overigens altijd mijn software keurig betaald. Daarom heb ik weinig met die onverantwoordelijke kopieerders die alles gratis willen hebben, en wens ik ook niet de dupe van hen te worden.

djunclesam schreef:Dat hebben immers alle commerciele bedrijven graag... :crazy:

De achterliggende gedachte was dat het sowieso een stuk duurder is dan wanneer je eerder gewoon alleen een Lightroom-licentie had. Die laatste optie verdwijnt overduidelijk, en dat bevalt me niet.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » vr okt 20 2017 7:10 pm

Remco H schreef:
Johan v. V. schreef:Nee, voor de huidige Lightroom CC gebruiker gaat er niet veel veranderen, behalve dat het een beetje anders gaat heten (Lightroom Classic CC). Dat het sneller wordt lijkt me wel een belangrijk voordeel. Opnieuw een paar aardige features is ook weer meegenomen.

Ik denk niet dat het nieuwe Lightroom CC op veel gebruikers hoeft te rekenen, maar voor degene die regelmatig op verschillende plekken met verschillende PC’s/laptops werkt zal het wellicht een optie zijn.

En tja, dat de licentie-versie geen lang leven meer beschoren is, zat er natuurlijk aan te komen. Ik heb al een tijdje de abonnementsversie, en die bevalt me heel goed. De prijs vind ik ten opzichte van wat je ervoor krijgt alleszins redelijk.

Dat is net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Het zal waar zijn als je Lightroom èn Photoshop gebruikt. Maar wat als je alleen maar Lightroom nodig hebt, en geen behoefte aan Photoshop? Dan ben je met zo'n abonnement altijd duurder uit. Want alleen een licentie van Lightroom kost zo'n € 130,-, en dan had je voor twee jaar de nieuwste versie. Maar het goedkoopste abonnement bij Adobe kost € 12,09 per maand, dat is € 145,08 per jaar, dus € 290,16 voor twee jaar.

Zo te zien zijn er alleen gecombineerde pakketten. Je kunt dus niet meer zelf op maat bepalen wat je wilt gebruiken.
Nee, ik kan deze machtsgreep van Adobe - want zo komt het op mij over - absoluut niet waarderen. Wat was er nou zo verkeerd aan die licentieversie? Ik had het wel sociaal gevonden als ze die gewoon weer opnieuw uitgebracht hadden.


Het zijn wel grote woorden, ‘machtsgreep’. Dat gaat er - vrees ik - bij velen lekker in, maar snijdt weinig hout. Je hebt een product gekocht met een beperkte houdbaarheidsdatum. En zoals vaker gebeurt gaat dat artikel de winkel uit, hoewel je je huidige licentie-versie gewoon kunt blijven doorgebruiken, net zolang als jij wilt.

Bovendien heeft Adobe goede redenen om alleen nog de abonnementsversie aan te bieden. Er zijn massa’s mensen die een illegale versie gebruiken. Nogal logisch dat Adobe daar een einde aan wil maken.

Goedkoop of duur is natuurlijk een subjectief begrip. Maar wat ik maar moeilijk kan begrijpen is dat er zoveel mensen zijn die veel geld steken in hun hobby, en vervolgens ach en wee schreeuwen over een abonnement voor een uitstekend bewerkingsprogramma dat € 12 per maand kost. Wat mij betreft een schappelijke prijs voor wat er wordt geboden, zelfs wanneer je alleen Lightroom gebruikt.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Jur » vr okt 20 2017 7:13 pm

Ik ben het van harte eens met Remco H!! Zeker na het verdwijnen van Capture NX2 had ik alleen behoefte aan een goede RAW-converter met de mogelijkheid om ook op een eenvoudige manier lokale aanpassingen te maken. De huidige Nikon software (Capture NX-D) is vergeleken met de voorganger NX2 voor mij een onacceptabele achteruitgang gebleken; te langzaam, te beperkt en een warrige en slecht leesbare gebruikersinterface. Wat mij betreft onbegrijpelijk tegen de achtergrond van de grote ontwikkelingen in de mogelijkheden van de huidige Nikon DSLR's.

De stand-alone versie van Lightroom heeft voor mij de laatste jaren eigenlijk prima voldaan als vervanger van NX2 en mijn behoefte aan een efficiënte RAW-converter met goede mogelijkheden voor het maken van lokale aanpassingen. Hoewel ik ook nog beschik over een oudere (legale) versie van Photoshop, heb ik eigenlijk nooit meer de behoefte gehad om daar nog gebruik van te maken. Ook heb ik geen behoefte aan opslag in de cloud en/of het gebruik van mobiele apparaten voor het bewerken van mijn RAW-bestanden. Ik voel er daarom ook niet veel voor om in een abonnementsversie te worden gedwongen, waarin allerlei opties zijn opgenomen waarvan ik beslist geen gebruik zal maken.

Helaas heb ik nog geen bevredigend alternatief voor de stand-alone versie van LR kunnen vinden. Ik beschik tevens al jaren over Capture One Pro en speel daar regelmatig mee, maar ik kan maar niet wennen aan het gebruikte systeem van "sessies" en "catalogi" en de niet erg intuïtieve gebruikersinterface. Voorlopig zal ik het dus maar blijven doen met LR6 en zal daarom ook niet investeren in nieuwe body's die niet door LR6 ondersteund worden. Gelukkig ben ik nog zeer tevreden met mijn D810 en D800 ........
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » vr okt 20 2017 8:16 pm

Johan v. V. schreef:Bovendien heeft Adobe goede redenen om alleen nog de abonnementsversie aan te bieden. Er zijn massa’s mensen die een illegale versie gebruiken. Nogal logisch dat Adobe daar een einde aan wil maken.

Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke reden voor dit besluit. Is dit gezegd door iemand van Adobe als reden, of is het alleen maar een gedachte die in omloop is? (Ook al is het een gedachte waarvan de werkelijkheid best goed voor te stellen valt.) Is het besluit om met de stand-alone-versie te stoppen ook toegelicht met redenen?

Johan v. V. schreef:Goedkoop of duur is natuurlijk een subjectief begrip. Maar wat ik maar moeilijk kan begrijpen is dat er zoveel mensen zijn die veel geld steken in hun hobby, en vervolgens ach en wee schreeuwen over een abonnement voor een uitstekend bewerkingsprogramma dat € 12 per maand kost. Wat mij betreft een schappelijke prijs voor wat er wordt geboden, zelfs wanneer je alleen Lightroom gebruikt.

Het bezwaar zit hem in mijn behoefte aan controle/macht over mijn vaste kosten. Ik vind het op zich niet erg als iets (veel) geld kost. Maar dan wil ik zelf bepalen wanneer ik ervoor kies en er dus voor betaal. Zo werkt dat bijvoorbeeld met mijn objectieven ook. Als het even niet uitkomt doe ik het niet (een aanschaf), en ik kan dan zelf bepalen wanneer ik het eventueel wel doe. En zo kon dat met zo'n licentie ook: komt die nieuwe versie je even niet uit qua kosten en is het ook niet meteen hoognodig, dan stel je de aanschaf uit naar een moment dat je zelf bepalen kan.
Hoe meer vaste kosten, hoe minder macht over mijn financiën. Dat geef ik niet graag uit handen. (Zie ook in mijn antwoord aan djunclesam, hier net boven over abonnementsdiensten)

Op de website van Corel zie je bijvoorbeeld dat Paintshop Pro - wat voor mij vooral een alternatief voor Adobe Photoshop schijnt - aangeprezen wordt als "betaalbare software voor fotobewerking en grafisch ontwerp, maar zonder de beperkingen van een abonnement". En gelijk hebben ze. Het is ook wel te merken dat een dergelijk gevoel breder leeft. Zie bijvoorbeeld het artikel op DPReview RIP Lightroom 6: Death by subscription model
Laatst gewijzigd door Remco H op vr okt 20 2017 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » vr okt 20 2017 8:18 pm

Niemand verplicht je toch een abonnement te nemen? Wat is het probleem?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » vr okt 20 2017 8:30 pm

Johan v. V. schreef:Niemand verplicht je toch een abonnement te nemen? Wat is het probleem?

Nou ja, probleem? Ja, beetje probleem misschien. Ik had op zich wel zin in een nieuwe versie van Lightroom, maar op deze manier gaat dat dus niet voor mij. Dat betekent dat mijn wereld nu een beetje op zijn kop is gezet, en dat ik mij moet verdiepen in alternatieven. Dat is best wel een beetje druk. Is dat een probleem? Ach, het heeft voor- en nadelen. Mijn kennis van fotobewerkingssoftware gaat er zo wel flink op vooruit. Via het internet krijg ik nu dingen te weten over allerlei andere softwarepakketten, waarvan ik een paar dagen geleden de naam niet wist.

Ik vind het vooral heel erg jammer wat ze bij Adobe doen.
Het zou echt een probleem worden als alle andere softwareproducenten het ook gaan doen zonder een alternatief te bieden.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Patrick » vr okt 20 2017 9:15 pm

Tja. Je hebt vast wel meer abonnementen. Telefoon, bladen, elektriciteit, gas, sportschool, etc. Ik kan me er niet zo druk over maken. Ik vind de prijs fair. Het kost ongeveer 38 cent per dag, een stuk minder dan bijvoorbeeld mijn telefoonabonnement.

En als je na afloop van je abonnement een soort read-only versie met exportmogelijk hebt, dan hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Johan v. V. » vr okt 20 2017 9:25 pm

Ach, en je kunt wel op andere programma’s overstappen, maar wie garandeert dat die niet ook op een abonnementsvormen overstappen? Het leven barst van de abonnementen. Ik zie werkelijk het probleem niet. Ik heb de indruk dat het meer een onderbuikprobleem is.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor justme » vr okt 20 2017 9:27 pm

Ik kan me goed in Patricks verhaal vinden, maar ik leg de onkosten in het verlengde van de andere die bij mijn hobby horen. Lightroom is een onderdeel van het gehele proces ( foto maken, foto bewerken, foto afdrukken ).
Je kiest bij elk proces het product wat jouw visie ondersteund, en wat bij jou past. Elke stap in dit proces kost energie en soms geld.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flinke veranderingen Lightroom

Berichtdoor Remco H » za okt 21 2017 9:22 pm

Wat ik mij afvraag: dat ze alleen nog maar op abonnementen overgaan, zou dat zijn omdat ze in de grafische wereld de belangrijkste speler zijn? Microsoft heeft dat bijvoorbeeld ook gedaan met zijn Office-pakket, ook zo'n pakket dat overal gebruikt wordt, alhoewel je wel een op zichzelf staande studentenversie kunt kopen. (Dat dan weer toch wel.)
Ik meen me te herinneren dat ik abonnementen bij DxO niet gezien heb. Bij ON1 is de situatie zo te zien zoals het grofweg tot voor kort met Lightroom was.

Dat je voor een gevestigde naam eerder bereid bent tot een abonnement lijkt me duidelijk.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten