RAW (NEF), Tiff of DNG

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor henkk » di okt 24 2017 5:46 pm

Ach, even rekenen:
- afschrijving camera € 400 per jaar (basis: steeds een generatie overslaan alvorens tot vervanging over te gaan; NCN korting bij aanschaf)
- rentelasten nihil (met de huidige spaarrentes).
Daarmee worden de kosten van een CC abonnement (€ 144 per jaar 'and rising') een substantieel onderdeel van de hobby.
Dus weer terug naar de situatie dat de 'rolletjes' en de prints de hoofdmoot van de kosten waren.

Ik heb liever één keer een uitgave voor een pakket en dan 5 jaar updates. Helaas lijkt dat niet meer te lukken met PSE14 geheel up to date en toch niet meer bruikbaar. Ik overweeg nu PSE upgraden en dan weer jaren daarbij blijven. Kost ca. een jaar CC abonnement (incl. de video bewerking).

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Patrick » di okt 24 2017 6:06 pm

Ik bedoel het niet vervelend hoor Ab. Maar het is op zich best apart dat je een camera koopt in die klasse en dan vervolgens een punt maakt over de software. Bij het huidige prijspeil kan je meer dan 26 jaar (!!) een abonnement nemen. Ik verwacht niet dat Adobe dat bedrag significant zal verhogen de komende tijd. Waarom zouden ze het doen? De prijs is dusdanig dat veel mensen dat een faire prijs vinden, ook als ze niet dagelijks met fotografie bezig zijn. Waarom zou je dan nog met illegale versies aan de gang gaan?

Dat is meer mijn punt. Natuurlijk ga je over je eigen zuurverdiende centjes. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Remco H » di okt 24 2017 7:20 pm

Dat kan natuurlijk, dat je geen zin hebt in een abonnement op Photoshop, maar liever een pakket aanschaft en daarmee basta. De oplossing is dan een concurrent van Photoshop kiezen. Corel Paintshop Pro 2018 Ultimate is er een. ACDSee Ultimate 2018 is er ook een.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor fberndsen » vr okt 27 2017 11:16 am

Nieuwe update lightroom 6 beschikbaar die NEF bestanden van de D850 ondersteund. 6.13.
Via updates of deze link te downloaden/installeren :
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/li ... loads.html
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Remco H » vr okt 27 2017 5:41 pm

Ik heb hem net geladen en geïnstalleerd. En de correctieprofielen voor de nieuwste objectieven zitten er ook in. Mijn AF-S 28mm f/1.4E ED is nu ook ondersteund. (Als je een D850 hebt, had je dit objectief natuurlijk al in je bezit, want hij is eerder uitgebracht dan de D850. 8) :lol: ) De twee andere objectieven van die datum - de AF-S Fisheye 8-15mm f/3.5-4.5E ED en de AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR - zag ik ook in de lijst staan.

Mijn Lightroom 6 is weer helemaal bij. Dat heb ik nog niet eerder gehad, dat mijn Lightroom achterliep.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Ad B » za nov 04 2017 3:25 pm

Hoi,

ik weet dat iedereen hun comments goed bedoelt, ik reageer ook soms té... (aard van 't beestje)...
Ik ben inmiddels overstag gegaan en toch CC abo-tje aangeschaft.
Het gemak van 't gewend zijn met Ps, rechtstreeks vanuit de NEF's.
M'n peezeetje heeft er geen problemen mee om 30 NEFjes te openen met Camera Raw en verder te bewerken.
Het gemak dient den mens, die €12,09 p/m kan 't beletsel niet zijn.
Het was meer het idee.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Johan v. V. » za nov 04 2017 6:16 pm

Zo zie je maar, je kunt het verstand beter volgen dan de onderbuik. Dat zouden meer mensen moeten doen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Nikkormaat » za nov 04 2017 7:20 pm

Beste FBerndsen
Nieuwe update lightroom 6 beschikbaar die NEF bestanden van de D850 ondersteund. 6.13.
Via updates of deze link te downloaden/installeren :
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/li ... loads.html

Is deze upgrade voor de standalone-versie of uitsluitend voor CC?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Autofan1985 » ma nov 06 2017 1:22 pm

Nikkormaat schreef:Beste FBerndsen
Nieuwe update lightroom 6 beschikbaar die NEF bestanden van de D850 ondersteund. 6.13.
Via updates of deze link te downloaden/installeren :
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/li ... loads.html

Is deze upgrade voor de standalone-versie of uitsluitend voor CC?

Ook de standalone. Na zaterdag heb ik de update geïnstalleerd en de lenzen die tijdens de workshop niet herkend worden herkent hij nu wel. :thumbup:
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Remco H » ma nov 06 2017 5:03 pm

Johan v. V. schreef:Zo zie je maar, je kunt het verstand beter volgen dan de onderbuik. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Dit lijkt me per definitie geen puur verstandelijke aangelegenheid, maar heeft altijd met emotionele overwegingen te maken. Zonder het emotionele kun je namelijk geen beslissingen nemen. Overal zitten emotionele belangen achter.
De een zal het een goede zaak vinden om iedere maand € 12,09 te betalen, een ander wil dat niet en zal de oplossing vinden in een ander softwarepakket. In beide gevallen zullen zowel verstand als emotie een rol spelen in de overweging.

Dit weekend kon je Corel AfterShot Pro 3 bij Kamera Express voor € 25,- krijgen. Dat is ongeveer twee maanden Adobe, en dan hoef je vervolgens niets meer te betalen als je dat niet wil.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 6:43 pm

Een brommer kost ook meer dan een fiets...

Gelukkig dwingt niemand je een bepaald product te kopen/huren. Hoewel je er natuurlijk wel aan gewend kan raken en daardoor in de toekomst een andere keuze maken lastiger wordt. Maar als ik mijn opgebouwde bibliotheek kan blijven lezen en foto's exporteren, dan vind ik dat Adobe genoeg heeft gedaan om in de toekomst een andere keuze voor mij mogelijk te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW (NEF), Tiff of DNG

Berichtdoor Remco H » ma nov 06 2017 9:42 pm

Hoe dan ook, als je Lightroom gebruikt lijkt het mij aan te raden om wel een beetje een leuk ICC-profiel te kiezen voor de weergave van je RAW-bestanden. (Zie onder Camerakalibratie > Profiel in de ontwikkelmodule.) Adobe Standard ziet er vrij beroerd uit. Of Camera Standard helemaal 100% overeenkomt met de wijze waarop je camera de kleuren weergeeft als jpg-weergave, durf ik niet meteen te garanderen, maar het ziet er in ieder geval een stuk aangenamer uit.

Voor Photoshop zal dat ook wel opgaan, al weet ik niet hoe daar de instellingen heten.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten