Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor Mieke53 » di jan 02 2018 1:01 am

Dag allemaal,

Ik wil een nieuwe Canon printer aanschaffen, misschien de IP 8750(A3) of de TS 8150(A4) of de TS9150(A4).

Bij de IP8750, 6 kleuren, lees ik op Internet onderstaande zinsnede, (zie quote) dat matte papieren (dus kennelijk ook Fine Art papier) geen mooie afdrukken oplevert, omdat dit andere inkt vraagt dan de normale inkten.
Vraag: ik wil juist wel zo nu en dan Fine Art afdrukken maken, wie heeft ervaring met deze printer, hoe hij hierin presteert?
Afdrukkwaliteit
Zoals gezegd kunnen we kort zijn over de afdrukkwaliteit van de iP8750. De resolutie is erg hoog en de kleuren en de helderheid zijn - mits gewerkt wordt met originele Canon inkt en papier en met de juiste software - natuurgetrouw en heel erg aansprekend. Omdat het een dye-printer is (opgeloste kleurstof) zijn prints op hoogglanspapier (Platinum Pro) in tegenstelling tot pigmentprinters ook echt hoogglans en kunnen ze wedijveren met een minilab. Ook op zijdeglans doet de PIXMA iP8750 niet onder voor een large format printer (pigment) of minilab. Dat geldt overigens voor kleur en zwart-wit. Dye-inkt is minder geschikt voor matte papieren (Fine Art), maar de gemiddelde vrijetijdsfotograaf zal niet vaak op een dergelijk papier afdrukken.


Hier de link met het totale artikel. Als ik deze niet mag gebruiken hoor ik het wel van de mod.
http://www.eoszine.nl/458730/Canon-PIXMA-iP8750.html

Dan de TS8150: 6 kleuren, waaronder 1 grijze cartridge, zwart-wit afdrukken zullen dus waarschijnlijk net iets mooier worden dan met alleen kleuren cartridges.
Ik print graag zwart-wit dus deze lijkt me wel wat. Fine Art papier kan hier wel in.
Vraag: wat maakt het verschil dat het in de oudere printer 8750 niet kan en in deze A4 wel? Techniek?

Dan de A4 printer TS9150, ook 6 kleuren maar i.p.v. een grijze cartridge nu een PB(Photo Blue) cartridge voor mooiere overgangen.
Vraag: zal deze printer dan minder mooie zwart-wit foto's maken dan de TS8150?

Ik oriënteer me alleen op Canon, dus graag alleen reactie voor ervaringen op deze 3 printers. En met name ook voor zwart-wit afdrukken.

Hartelijk dank alvast.
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 05 2018 9:01 pm

Dag allemaal,

Tot mijn vreugde heb ik een nieuwe IP4500 uit de doos kunnen kopen.
Een oudje, ik weet het, maar ben er zo blij mee.

In principe kan dit draadje op slot.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor JurjenF » zo jan 07 2018 10:52 am

Ik heb de IP8750 nu een jaar in huis en ik miet zeggend at dee hele mooie afdrukken maakt. Ook in zwart/wit. Dat door de extra grijze cartridge. Ik gebruik thans inkt van 123 en die geven nagenoeg dezelfde resultaten als die van Canon. Maar voor heel erg kritisch werk zou ik de originele Canon inkt pakken. Het is wel noodzakelijk om monitor en printer te calibreren voor het beste resultaat.
Ik heb destijds een outlet model gekocht waar ik heel erg veel problemen mee gehad heb mbt de wifi verbinding. 2x Retour naar de/een reparatiebedrijf. Kreek toen een briefje mee 'dat de bgarantie verviel bij gebruik van niet merkgebonden cartridges'. Ivm de verboden koppelverkoop hen en Canon even uit de droom willen helpen met een briefje terug. Maar ovr het algemeen een goede printer. Kost wel inkt, een A3-tje afdrukken. Maar daar zij ook weer oplossingen voor, met zelf navulbare carttridges met chip (Smartink.nl). Er zijn betere printers maar vor het geld is het een goed ding.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor Mieke53 » zo jan 07 2018 1:32 pm

Hoi Jurjen,
Leuk dat er toch nog een reactie komt.
Kennelijk zijn ervaring gebruikers van de printers die ik noem.

Maar ik wist uiteraard niet dat er nog een IP4500 op mijn pad zou komen en ook nog nieuw.
Grappig te noemen: de cartridges bij deze printer zijn nagenoeg vol.
Moet je nu eens kijken. Een paar a4's printen en het is gebeurd.

Over de inkt.
Canon vind ik het beste, maar kan niet staven wat 1,2,3 doet of Smartink, hoewel ik daar hele goede verhalen van lees en hoor. Zoom en nog een magazine hebben getest en waren onder de indruk.
Goed dat je je hebt verweerd over het verhaal van: "garantie vervalt als je niet de echte inkt gebruikt"
Ik las trouwens dat Epson nu ook een printer met tanks heeft ontwikkeld. Want de Epson inktcartridge is weer kleiner dan die van Canon.

De IP 8750 is nog niet uit het hoofd.
Maar voor onze fotoclub zijn de A4's perfect.
Wil ik groter dan reken ik om en bekijk even hoeveel A3's ik kan kopen voor dit geld.
Maar je hebt gelijk: het geeft zoveel plezier om een print er goed uit te zien rollen.

De grijze cartridge is wel een verbetering bij de 8750. De 4500 moet het grijs maken van zijn kleurenmenging.

Maar nog een vraag Jurjen:
Hoe doen bij jou de Art fotopapieren het?
Gebruik jij weleens de Hahnemule 285 grams?
Zulk mooi papier. Maar duur! Gebruik ik voor speciale afdrukken.
Want volgens een review die ik las lust de 8750 geen matte papieren, en daar vallen de Art papieren toch ook onder? Die koper was dus behoorlijk teleurgesteld.
Of bedoelen ze met de matte papieren waar je prospects van kan maken. Dat dubbelzijdige papier. Te glad?
Weet je dat Canon me hier niet een duidelijk antwoord op kon geven? Van de week nog gebeld.

Ik dacht n.l.: met inkt zal het niets te maken hebben, een ICC profiel ook niet, eerder met het papiertransport van de wieltjes.(te glad)
Anderen noemen weer dat de printer het papier niet goed leest en er geen inkt op het papier komt.

Ik heb wel gezien dat als ik geen 8750 wil hebben, dat de eerst volgende printer uit het pro segment komt. 500€!!!

Dank voor je reactie.

Groetjes Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor JurjenF » zo jan 14 2018 12:05 pm

Effe druk-druk geweest (voornamelijk met het verkopen van m'n Nikon gerei en aanschaf van Panasonic spul :) ) maar dan toch. Ik gebruik mijn printer met 210gr papier van 123 inkt. Zijdeglans. Als het glanzend moet dan origineel van Canon. Krijg er mooie prints van dus tevreden. Ik heb geen ervaring met art-papers. Dus dat antwoord moet ik schuldig blijven. Zelf zit ik wel sterk aan die inkt set van Smart inkt te denken want Canon printers zuipen inkt als een nuchtere matrioos in een kroeg tijdens happy hour :prost: . Komt ook omdat ze altijd bij aanzetten de koppen spoelen hetgeen best wel wat inkt kost. Maar nieuwe koppen kosten meer dus.....Dat voordeel hebben dan de HP printers weer : koppen in de cartridges. Maar daar vond ik m.n. zwart/wit niet mooi. En nmet Epson heb ik geen goede ervaringen : duurzaamheid m.n..
Het voordeel van 123 Inkt is dat het a) goedkoper is en b) goede kleuren geeft. Misschien als je de prints direct naast elkaar legt maar dat vind ik peanuts. Gewoon 2 setjes bestellen dan zit ik nooit zonder.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor Mieke53 » zo jan 14 2018 12:30 pm

JurjenF schreef:Zelf zit ik wel sterk aan die inkt set van Smart inkt te denken want Canon printers zuipen inkt als een nuchtere matrioos in een kroeg tijdens happy hour :prost: .

:mryellow:

Duidelijk verhaal Jurjen. Bedankt.
Zwart wit gaat dus ook goed met de IP 8750.
En de inkt van 123 dus ook?
Ik hoor nog wel eens dat de cartridges niet altijd even constant zijn in kleurafgifte.
Dus vandaar dat ik zelf Smartink eens ga proberen, ook vanwege die testen in de fotobladen.
Volgens mij moet je wel dan je huidige printkop eerst reinigen.
Over papier:
Ik gebruik altijd de wat duurdere papieren van Ilford of Hahnemule Fine Art 285 grams. Duur! Maar alleen voor de speciale afdrukken hoor.
Het ultra glossy van 123 schijnt erg mooi te zijn.
Maar ook deze zijn het duurste in hun assortiment van de "B" papieren

Dan nog even terzijde 1 vraag:
Je gaat over Panasonic. Ben benieuwd waarom dit merk t.o.v. Olympus of Sony.

Dank voor je tijd en antwoord hierboven.

Groet, Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor JurjenF » ma jan 15 2018 7:17 pm

Die 123 ultra glossy is idd ook mooi maar wel aardig aan de prijs. Canonn papier is ook mooi en iets goedkoper hier en daar.
Die Panasonic heb ik gekocht vanwege de mogelijkheid om Leica objectieven te gebruiken (al staat er Panasonic op), en ik niet zo kapot ben van Olympus en zeker niet van de betaalbare Sony's. Ik heb de Sony RX10 mk 4 gezien en ik vind het niks, vooral op lange tele stand. De anderen komen zeker niet in aanmerking gezien de prijs. De 100-400 van Panasonic/Leica is veel en veel beter. De beschikbare objectievenkeuze is in principe erg groot: Panasonic/Leica/Voigtlander/Olympus in principe alles met een MFT vatting. En gezien de populariteit van dat systeem komen de 'vreemd-merken' ook wel met meer over de brug. Dus straks is de keuze=reuze. Ook de a.s. G9 heeft mijn grote belangstelling. Echter de G80 is zo goed dat ik die eerst eens goed moet uitproberen eer ik er een G9 'bij' neem. En mbt hoge iso's verslaat hij mijn ex-D7100 met vlag en wimpel...
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Canon printer IP8750 of TS8150 of TS9150

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 19 2018 2:16 am

Zo! Dit moet ik nog eens extra lezen :). Technisch stukje.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten