Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Berichtdoor GraafFoto » do jan 25 2018 1:24 pm

Beste allemaal,

Mijn externe harde schijf begint op zijn volheid te geraken, dus nu op zoek naar een extra (grotere/betere) schijf/mogelijkheid om al mijn foto's en back-ups te herbergen.

Heb zelf een macbook en we hebben twee iPhones en een Windows laptop, alles aangesloten op een Airport Extreme.
Nu heb ik diverse opties:
- Apple Time Capsule (2 of 3 Tb)
- NAS systeem met een of twee harde schijven erin.

Welke is mij aan te bevelen en waarom?
Ik zie door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer, wie het er deze ervaring en kan mij goed op weg helpen?

Thx
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Berichtdoor John Jansen » do jan 25 2018 2:19 pm

Ik heb zowel de time capsule als een Nas, daarnaast nog twee andere externe ssd schijven, deze laatste twee gebruik ik het meeste, ook voor onderweg ( mede omdat ze minder kwetsbaar zijn) waarbij ik bij thuiskomst 1 exemplaar op een lokatie buitenshuis bewaar. Na iedere foto sessie maak ik een backup in de NAS, de Time Capsule gebruik ik meer om reserve copieus te maken.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Berichtdoor stronk » do jan 25 2018 2:45 pm

Een Time Capsule is eigenlijk een suf ding. Je sluit'm aan en je kunt je je Macbook volledig laten backuppen naar je Time Capsule. Ideaal. Geen omkijken naar. Als je Time Capsule vol raakt worden de oudste backups weggegooid. In je Time Capsule zit 1 schijf en als deze stuk is heb je niks meer. Een aardig risico als je alleen daar je foto's hebt staan.
Een NAS daarentegen is vele malen uitgebreider qua configuratie. Als je een NAS neemt waar je meerdere schijven in kan schuiven dan kun je de schijven in RAID zetten. Dat betekent dat als er 1 stuk gaat je deze kan vervangen en wordt het systeem weer volledig gesynchroniseerd. Kans op dataverlies is daarmee een stuk kleiner.
Het ligt ook een beetje aan wat je wilt uitgeven. Een NAS is wel ietsje duurder: behuizing en een aantal harde schijven.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Berichtdoor ReneG » do jan 25 2018 4:48 pm

Ik ben niet zo bekend met de Time Capsule, maar wel met NAS'sen. Als je er weinig ervaring mee hebt zou ik aanraden om naar Synology of QNAP te kijken. Veel van de 'grote' namen (Western Digital & co) leveren NASsen die vaak niet zo goed performen in de lagere prijsklasses. Ook zijn ze erg slecht in het bijhouden van hun software qua updates (= security).

Synology en QNAP staan daarentegen zeer hoog aangeschreven, ook in de lagere prijsklasses. Ik raad als je weinig ervaring hebt Synology aan. Die heeft m.i. de meest overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface en is voor mensen die wat minder verstand hebben van netwerken en computers redelijk eenvoudig in te stellen. De help functies en gebruikersinterface zijn niet al te gecompliceerd. Verder hebben ze goede ondersteuning voor apps etc. en houden ze de software van hun NAS'sen goed bij. Wel regelmatig updaten dus! QNAP is ook goed maar iets meer op techneuten geörienteerd.

Houdt er bij een NAS wel rekening mee dat een 2e harde schijf in een NAS géén backup is. Zet hem op RAID0 en hij gebruikt beide schijven alsof het 1 schijf is; dus 2 x 3 TB en je hebt 6TB ter beschikking. Dat performed ook sneller. Nadeel, als één schijf kapot ben je al je data kwijt. Maar dat is geen probleem als je een goede backup hebt (NB: Een NAS is veela géén backup!).
Als je hem in RAID1 (mirroring) zet, dupliceert hij de data over twee schijven. Dat kan je leven makkelijker maken als bijvoorbeeld 1 schijf kapot gaat (zoals stronk hierboven beschrijft). Je bent dan niet alle data op je NAS meteen kwijt. Maar het blijft zo dat alleen een medium dat je buitenshuis bewaart én regelmatig update een échte backup is.

Qua prijsindicatie: Bij Synology heb je van goedkoop naar duur de DS218j (wit), ds218play an ds218+. (2 staat voor 2 schijven, 18 voor het bouwjaar). De j is de 'lightweight' uitvoering, play en plus zijn respectievelijk wat zwaarder (processor en RAM). Als je uitsluitend bestanden beheert is de j waarschijnlijk voldoende. Als je daarnaast (niet tijdens het werken) wat streamt is dat ook echt geen probleem. De play en de 218+ hebben meer RAM en processing power en zijn daarmee wel beter geschikt voor (4K) streaming etc. Wil je je halve gezin er ook muziek en data vanaf laten streamen, kijk dan naar de play of +. Verder nog deze tip: Hang de NAS met een netwerkkabel in je netwerk, zeker als er meerdere mensen tegelijk op werken. Wifi is tegenwoordig wel snel, maar cabled werkt toch echt wel een stuk sneller en betrouwbaarder. Je systeem kan gewoon draadloos blijven als je dat wilt.

Overigens koop je de DS218j met 2 x 3TB aan harde schijven voor iets meer dan 400 euro. Je kunt dan nog kiezen of je die schijven mirrort (je hebt dan effectief 3TB) of striped (dan heb je 6 TB). Dat is maar 50 euro meer dan de time capsule van 3TB. Voor 500 euro heb je een play met 2 x 4TB schijven. Doe er nog eens zo'n 100 euro bij en je hebt een DS218++. En meer functionaliteit dan de time capsule biedt. Het prijsverschil is dus minimaal en wel meer 'bang for the buck'.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Time-Capsule vs NAS (voor foto's)

Berichtdoor dotcat » wo jan 31 2018 1:02 pm

Ik heb dezelfde evaring als ReneG. Tevens weet ik uit eigen ervaring dat Synology een Time Capsule functie heeft waarmee je Mac of Macbook kunt backuppen. Hierbij zit ook de mogelijkheid dat de oudste data wordt weggegooid als de toegewezen ruimte vol raakt.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten