Update Lightroom Classic 7.2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Johan v. V. » wo feb 14 2018 12:17 am

Er is een nieuwe update uitgekomen voor Lightroom, versie 7.2. Afgezien van wat kleinere nieuwigheden schijnt, en dat zou écht goed nieuws zijn, het programma een stuk sneller geworden zijn, bij met name het importeren, het samenvoegen tot HDR en panorama, en het exporteren.
Wanneer dat nu eens écht waar zou zijn heeft Adobe veel fotografen een goede dienst bewezen. Morgen maar eens updaten en het effect bekijken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Peter » wo feb 14 2018 9:52 am

dank voor het melden :thumbup:

1e indruk: Adobe begint nu zoveel geheugen te vragen dat Windows zelf traag begint te draaien. Even prutsen nog want dit is hem niet
Specs: I7 core en 16GB intern.

Heb je minder dan 12 GB aan boord dan zal het nauwelijks verschil maken denk ik. Dus Adobe dwingt je (duur) geheugen aan te schaffen schijnbaar
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor stefan75 » wo feb 14 2018 11:04 am

Het effect zou inderdaad het meest merkbaar zijn met een Windows PC en minimaal 16GB geheugen.
Helaas kan ik niet zeggen dat ik veel verbeteringen zie met deze update...
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Richard » wo feb 14 2018 3:29 pm

De eerste indruk is in ieder geval niet trager. Adobe zegt het luid en duidelijk tijdens de 1e opstart na de update over 12 GB of meer geheugen:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Peter » wo feb 14 2018 4:42 pm

Klopt, dan maar ram kopen, peperduur momenteel. Nuttig lijkt me dat niet aangezien zelfs nu mijn swapfile staat te draaien om Windows aan de gang te houden. Dit lijkt nergens op !
Mijn GPU acceleratie vliegt er nu steeds uit, notabene met een grafische kaart die open GL volledig ondersteund en in de lijst van Adobe staat genoemd als zijnde compatibel.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor jan24 » wo feb 14 2018 5:23 pm

Dat gaat dan een dure nieuwe PC worden. Was wel van plan die aan te schaffen. Maar 16 GB geheugen?
Wel; de nieuwe Intel !5 8th generation op het oog. Mogelijk biedt dat enig soelaas i.c.m. 8 GB geheugen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1816


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Brutus » do feb 15 2018 11:29 am

Peter schreef:... zelfs nu mijn swapfile staat te draaien om Windows aan de gang te houden. Dit lijkt nergens op !


Als alternatief voor extra RAM kan je, als er veel wordt geswapt, overwegen om systeem (inclusief swapfile) en toepassingen op een SSD te laten draaien; bestanden kunnen dan op een 2e (gewone) HD.

Heeft bij mij veel verschil gemaakt!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Richard » do feb 15 2018 3:26 pm

Na zwaartekracht is een harddisk met schijven vervangen door een SSD de beste versnelling voor MS Windows.

Met Lightroom op Windows 10 zie ik ook dat de swapfile flink wordt gebruikt - ongeveer net zo groot als het gebruikte geheugen en dat is op een SSD.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor DannySan » do feb 15 2018 4:58 pm

Hier zijn de gevoelens zeer positief na deze update, het overschakelen van en naar diverse modules en aanpassingen, extern bewerken en exporteren: allemaal zeer veel vlotter dan het was!
Ik heb dan wel 2x DDR4-2400 van 8 Gb, dus in totaal 16 gig aan boord maar geen swapfile nodig.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor stronk » do feb 15 2018 6:07 pm

Wat veroorzaakt jullie probleem eigenlijk? Grootte van bestanden waar je mee werkt of is LR met Windows niet een fijne combinatie?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Peter » do feb 15 2018 10:16 pm

Windows staat op de SSD schijf
LR pakt nu domweg het merendeel van het werkgeheugen. Wat daarvan de oorzaak is.., tja ?

Ik zal eens kijken Richard wat zwaartekracht vandaag de dag kost
Ik heb het langzamerhand wel gehad met LR


Intel Core i7-7700K
16 GB RAM - 256 GB SSD + 2 TB HDD
NVIDIA GeForce GTX 1070 en LR niet vooruit te branden, zelfs geen GPU versnelling in LR :wave:

Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Update Lightroom Classic 7.2

Berichtdoor Richard » do feb 15 2018 11:15 pm

Dat is het mooie van zwaartekracht: alom aanwezig op de bol waar we op rondlopen :lol:

Wel zonde van de pc als deze het verder goed doet. Grafische kaarten is en blijft denk ik aparte materie waar je op af kan studeren. Op mijn eerste nieuwe pc had ik Word Perfect met licentie en liep tegen een probleem. Daarop de helpdesk gebeld die mij vroegen of ik die en die grafische kaart had met een niet up to date driver, wat ik volmondig moest beamen. Meneer wilt u de driver van uw grafische kaart updaten? Als het probleem daarna nog aanwezig was mocht ik terug bellen, wat niet nodig was :crazy: Sindsdien verbaas ik me weinig op computer gebied en probeer altijd zo veel mogelijk opties open te houden 8)

Ik heb nog steeds heel veel lol van mijn aanschaf bijna al weer een jaar geleden: viewtopic.php?f=37&t=8452&p=859402&#p859402

Lightroom is een hele bewuste keuze geweest waar ik voorlopig bij blijf.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten