Snapbridge en RAW fotos

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor Oktay » zo mar 25 2018 5:08 pm

Dag mensen,

Ik heb een vraag over snapbridge. Ik heb tot nu toe steeds in jpig fotos genomen, waarbij de fotos automatisch naar mijn mobiel worden doorgestuurd. Nu dacht ik zal eens in raw schieten. Ik merkte dat de fotos niet worden doorgestuurd.
Om te testen heb ik weer in jpig fotos genomen en die worden weer doorgestuurd.

Is er een mogelijkheid om de raw fotos toch naar mijn mobiel te sturrn??

Alvast bedankt.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor Oktay » zo mar 25 2018 6:16 pm

Update:
RAW files gaan niet via snapbridge.
Ik heb de RAW bestand omgezet naar jpg, maar het wordt nog steeds niet automatisch geupload. Kan ik het handmatig via snapbridge versturen?
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor gvdnberg » ma mar 26 2018 8:12 pm

Via snapbridge worden alleen jpg bestanden doorgestuurd. RAW bestanden zijn gegevens en geen foto. Als er uit een RAW bestand iets via snapbridge overkomt is dat de jpg file die in het RAW bestand is opgenomen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor bcvthul » ma mar 26 2018 8:26 pm

Kun je niet binnen snapbirdge optie 'Foto's downloaden' gebruiken om de niet jpg files over te sturen?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor stronk » ma mar 26 2018 8:40 pm

Ik snap sowieso niet wat de bedoeling is om RAW foto’s naar je mobiel te zenden. Kost veel mb’s en veel data en je hebt onbewerkte foto’s.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor henkk » ma mar 26 2018 8:53 pm

Ja dus is het wachten op een telefoon met NEF-converter. Ik hoorde vandaag een promo verhaal over Lightroom CC en misschien hebben die dat? Ik weet en hoef het niet.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor bcvthul » ma mar 26 2018 9:03 pm

Misschien mbv tablet?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor stronk » ma mar 26 2018 9:06 pm

Om ze met mobile LR te bewerken? Kan ja.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor Oktay » ma mar 26 2018 11:25 pm

Beste mensen,
Ik heb inmiddels de manier gevonden. Er is een optie op de toestel om raw bestanden om te zetten in jpg. Op deze manier kan ik ze alsnog naar mijn mobiel zenden.

Nog een bijkomende vraag. Schieten jullie op raw of jpg of jpg fijn etc. Ik schiet standaard op jpg, maar levert dat de beste foto’s??
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor stronk » ma mar 26 2018 11:47 pm

Maar, wat is nu beter? RAW vs. JPEG
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk: kies wat voor jou het beste werkt. Er is geen goed of fout bij het schieten in beide vormen. Het zal dus aan je persoonlijke voorkeur liggen wat jij het fijnst vindt. Beide vormen hebben zo hun voor- en nadelen. Als je de beste kwaliteit foto's wilt hebben, dan kun je beter in RAW fotografen. Tegelijkertijd moet je dan wel kennis opdoen over nabewerkingsprogramma's en weten hoe je hiermee om moet gaan. In dat opzicht is in JPEG fotograferen weer een stuk eenvoudiger en scheelt je een hoop tijd. Een goede oplossing wanneer je geen keuze tussen de twee kunt maken: bij de meeste camera's is het tegenwoordig mogelijk om zowel in RAW als in JPEG te fotograferen. Hierdoor krijg je beide bestanden en kun je achteraf beslissen met welke je aan de slag gaat. Houd er alleen wel rekening mee dat je geheugenkaartje dan extra snel vol zit. De beste vergelijking tussen de twee bestanden die je kunt maken is: JPEG is eenvoudig en snel, RAW kost tijd maar levert de beste kwaliteit. Ga voor jezelf dus na wat jij fijn vindt en over wel eindresultaat jij eindelijk het meest tevreden bent.
Bron: Zoom.nl

Moet opmerken dat ik het hele snapbridge en naar mobiel en wifi compleet uit heb staan. Zie er het nut niet van in. Ken wel een vakfotograaf die het prima gebruikt om meteen foto's naar opdrachtgevers/kranten te sturen. Als ik thuis kom met een rolletje vol foto's ga ik eerst op de bank zitten, drankje, lekker relaxen en daarna ga ik buit bekijken (alles raw, geen jpg).
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Snapbridge en RAW fotos

Berichtdoor gvdnberg » di mar 27 2018 8:14 am

Voor mij is Snapbridge ook niet zo interessant, maar het koppelen van mijn iPhone via Bluetooth aan mijn camera geeft wel de mogelijkheid om gps data toe te voegen aan mijn foto’s. En daar ben ik wel van gecharmeerd!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten