30-bits Workflow

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

30-bits Workflow

Berichtdoor MarcB » zo apr 01 2018 4:50 pm

De meeste beelschermen werken met een 8-bits aansturing per RGB kanaal. Ofwel 2^8 = 256 kleuren per kanaal waardoor je over 256^3 = 16.7miljoen kleuren kan beschikken ofwel 24-bits. De betere monitoren zoals de EIZO ColorEdge of Dell Ultrasharp lijn ondersteunen echter 10-bits. Dit betekent 2^10 =1024 kleuren per kanaal ofwel 1024^3 = 1.07miljard kleuren wat neerkomt op 30-bits. Om hier gebruik van te kunnen maken moet je videokaart wél 10-bits aansturing ondersteunen evenals je OS én de software die je gebruikt.

Na enig speurwerk blijkt dat Adobe Photoshop 30 bit ondersteunt maar je moet dit wel inschakelen. Dit kan via Edit -> Preferences -> General -> Performance -> Use Graphics Processor / Advanced Settings en selecteer 30 Bit Display. Wat me echter niet duidelijk is, is of Lightroom dit ook ondersteunt.

Daarnaast blijkt het aantal 10-bits grafische kaarten redelijk beperkt te zijn. De Nvidia Quadro en AMD Radeon Pro lijn lijken de enige geschikte kaarten te zijn.

Iemand ervaring met deze materie? Zo ja, welke grafische kaart gebruik je? Ondersteunt de laatste versie van Lightroom 30 bits? En wellicht belangrijker nog, is het verschil merkbaar?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor justme » zo apr 01 2018 5:31 pm

Ik denk dat jij de verkeerde kant uit denkt.

Je zoekt een reden om dit nodig te hebben, of je zoekt een oplossing om in 30bit te moeten werken?

En vergeet niet wat het eindproduct gaat worden!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor MarcB » zo apr 01 2018 9:11 pm

wiebeterpstra schreef:Ik denk dat jij de verkeerde kant uit denkt.

Je zoekt een reden om dit nodig te hebben, of je zoekt een oplossing om in 30bit te moeten werken?

Niets van dit alles, het is gewoon interessante materie :-)

wiebeterpstra schreef:En vergeet niet wat het eindproduct gaat worden!

En dat is een van mijn vragen :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor MartinT » di apr 03 2018 5:47 pm

Interessant vragen!
Dus nog maar eens: wie heeft hier zelf ervaring mee?
Of heeft de deskundigheid om hier een antwoord op te geven?
Ik heb een NVIDIA Geforce GTX 770 grafische kaart, benieuwd of dit een 10-bits kaart is.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor imaginary_nl » di apr 03 2018 6:06 pm

Nodig voor 10 bit per kleur:
OperatingSystem wat dit ondersteunt
Driver
10 bit Applicatie
10 bit Monitor met display port

Technisch wordt 10 bit per kleur al sinds de GTX200 serie ondersteund.
Echter, puur om o.a. de professionele Quadro kaarten te beschermen, wordt dit niet aangeboden in de consumentenlijn.

Er is wel wat knutselwerk om de kaart zich als een Quadro te laten presenteren, maar dat is een risico en niet voor de gemiddelde pc gebruiker.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor MarcB » di apr 03 2018 8:11 pm

Je kan eenvoudig controleren of je workflow 30-bits ondersteuning biedt. Als je het volgende 10-Bit PSD test bestand inleest in Adobe Photoshop en je ziet een egaal verlopend vlak zonder verticale lijnen, dan werk je met een 30-bits workflow (ofwel 10 bit per kleurkanaal). Zie je de verticale lijnen, dan zit je op 24 bits (8-bit per kleurkanaal).
Het leuke van dit voorbeeld is dat het gelijk duidelijk is waar dit onderwerp over gaat.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor imaginary_nl » di apr 03 2018 8:31 pm

Niet vergeten om onder edit, performance, graphics processor: use graphics processor en advanced settings, 30 bit display aan te zetten.
Zie je dan nog verticale strepen, dan is het helaas...
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor MarcB » di apr 03 2018 8:45 pm

imaginary_nl schreef:Niet vergeten om onder edit, performance, graphics processor: use graphics processor en advanced settings, 30 bit display aan te zetten.
Zie je dan nog verticale strepen, dan is het helaas...


Klopt inderdaad voor Photoshop! Wat ik echter niet heb kunnen vinden is of Lightroom 30-bits ondersteuning biedt, enig idee?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor imaginary_nl » di apr 03 2018 9:02 pm

Voor zover ik weet ondersteund LR dat niet.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor mozes » di apr 03 2018 9:08 pm

MartinT schreef:Ik heb een NVIDIA Geforce GTX 770 grafische kaart, benieuwd of dit een 10-bits kaart is.

Nee!
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor justme » di apr 03 2018 9:12 pm

imaginary_nl schreef:Voor zover ik weet ondersteund LR dat niet.


De meeste pro's gebruiken lightroom voor het zgn 'culling' en sturen de raw files door naar nikon's NXD. Om van daaruit de raw file te exporteren naar prohotorgb tiff. En deze in Photoshop te editten.

Zodoende halen ze het meeste uit de raw files.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor mozes » ma jan 13 2020 7:30 pm

Oud draadje weer eens wakker maken.

30-bit color support :clap:
In addition, this new NVIDIA Studio Driver introduces support for 30-bit color across all product lines, including GeForce and TITAN, for the first time.
Multiple creative applications currently take advantage of 30-bit color including Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro, Autodesk RV, Colorfront Transkoder, Assimilate Scratch, and Foundry Nuke.

Op de site hebben ze het ook over lightroom, maar ik heb dat stukje nog niet doorgelezen.

Supported products
NVIDIA TITAN Series:
NVIDIA TITAN RTX, NVIDIA TITAN V, NVIDIA TITAN Xp, NVIDIA TITAN X (Pascal)

GeForce RTX 20 Series:
GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 SUPER, GeForce RTX 2080, GeForce RTX 2070 SUPER, GeForce RTX 2070, GeForce RTX 2060 SUPER, GeForce RTX 2060

GeForce 16 Series:
GeForce GTX 1660 SUPER, GeForce GTX 1650 SUPER, GeForce GTX 1660 Ti, GeForce GTX 1660, GeForce GTX 1650

GeForce 10 Series:
GeForce GTX 1080 Ti, GeForce GTX 1080, GeForce GTX 1070 Ti, GeForce GTX 1070, GeForce GTX 1060, GeForce GTX 1050 Ti, GeForce GTX 1050

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/ne ... DIA_Studio

OJA, BIJNA VERGETEN.niet vergeten ook dit aan te passen. :!:

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor ReneG » ma jan 13 2020 11:56 pm

Ok dus ik heb alleen nog een 10-bits display nodig. Die moet ik binnenkort toch vervangen. :)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor RobbieDx » di jan 14 2020 6:14 am

Deze site bevat veel nuttige info over 10 bit output-support: https://imagescience.com.au/knowledge/10-bit-output-support. De bovenstaande informatie is daar echter nog niet in verwerkt.
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 30-bits Workflow

Berichtdoor gvdnberg » di jan 14 2020 7:56 am

Goh, als ik dat testbestand inlees in Photoshop CC dan zie ik op mijn 12 jaar oude Apple Cinema Display een mooi vloeiende overgang, pas als ik verklein naar 50% of minder komen de verticale strepen. Wordt trouwens aangestuurd door mijn 5 jaar oude Apple MacBook Pro. Valt niets tegen voor zo'n oude combinatie.....
Controle bij de instellingen van Photoshop geeft ook inderdaad aan dat 30bits gebruikt kan worden door de grafische processor.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten