i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor FotoTuur » ma apr 02 2018 12:30 pm

Ik ga voor een nieuwe 15" (Asus) laptop tbv fotobewerking (24 Mp foto's en max. 2 lagen in PS CS6 als meest capaciteit vragende werkzaamheden) op de laptop . Welke Asus beveel jij aan om Photoshop CS6 stand alone op te draaien? Dus geen gaming of andere capaciteitvragende werkzaamheden.
1. Is een IPS scherm echt zoveel beter dan een TN?
2. Is i5 voldoende ( in combi met bepaald werkgeheugen(?)) of toch een i7?
3. SSD 128 of 256Gb?
4. Werkgeheugen, 4, 6 of 8 Gb?
Ik bewerk geen >Nikon D800 bestanden maar ‘slechts’ die van de D750. Maak in PS wel gebruik van 1 of 2 lagen en RAW’s.
Ben benieuwd naar jullie gebruikerservaringen. De Specs van Adobe e.d. heb ik op het net kunnen vinden.
Zoals andere forumschrijvers melden, moet 't toch mákkelijk voor minder dan €1.000,- kunnen?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Patrick » ma apr 02 2018 1:17 pm

1 ja
2 ligt aan de i5 of i7. Die zijn er in zoveel smaken. In de regel is veel geheugen belangrijker
3 256 natuurlijk!
4 8 minimaal!

Moet het perse een laptop zijn? Voor hetzelfde bedrag haal je veel meer kracht in huis bij een desktop!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor FotoTuur » di apr 03 2018 11:04 pm

1. Ja? Waarop baseer je dit antwoord. Heb je IPS en TN schermen echt kunnen vergelijken?
2. Ik weet inmiddels dat een 7e generatie i5 ruim voldoende is om complexe bewerkingen op foto’s toe te passen.
3. 256 Gb: WIndows10, Office pakket, Phoroshop, een virusscanner, hier en daar nog wat programma’s...hoeveel Gb hou je dan nog over...?
4. 8 Gb...hiermee wordt de werksnelheid een stuk rapper begrijp ik. In configuraties onder de €1.000,- is 8Gb het maximale als ik goed gezocht heb.
Of heeft er iemand nog alternatieven..?

Fotobestanden op een externe 1 Tb harde schijf opslaan via USB3.0; dat zou toch voldoende snel moeten gaan? Dan hoef je geen harde schijf in de laptop te nemen. Of beter een SSD van 128 Gb in combi met een harde schijf van 500Gb of 1 Tb afh welke configuratie aangeboden wordt?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Patrick » wo apr 04 2018 12:33 am

1. Ja. Het zijn niet alleen de kleuren maar vooral ook de kijkhoek. Ik zou ook zoeken naar een mat scherm, maar dat is tegenwoordig schaars.
3. Wisselbestanden. Je werkversies van je bestanden neerzetten zodat je niet steeds een externe schijf nodig hebt. Die 128GB is echt zo vol,
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Marten » wo apr 04 2018 8:10 am

FotoTuur schreef:2. Is i5 voldoende ( in combi met bepaald werkgeheugen(?)) of toch een i7?
3. SSD 128 of 256Gb?
4. Werkgeheugen, 4, 6 of 8 Gb?


Je hebt het over al dan niet "voldoende" en vraagt je af of het ook met minder kan.
Chargerend: wat vandaag voldoende is is morgen onvoldoende.
Koop in één keer iets goeds, dan ben je voor jaren klaar.: I7, 16GB geheugen. Snelle grafische kaart. Opslag: SSD van 256Gb PLUS HD van 2Tb (SSD voor alle software, HDD voor eigen bestanden)

Neem, zoals Patrick al aangaf een desktop en geen laptop, dan krijg je 30% betere spec's voor hetzelfde geld. Ga naar een winkel waar ze hem even met jouw wensen voor je in elkaar zetten.
Over je budget heen? Houd dan je huidige scherm nog even aan en koop later een prachtig scherm.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor FotoTuur » wo apr 04 2018 10:18 am

Je hebt me even wakker geschud, Marten. Dit is namelijk heldere taal: "Wat vandaag voldoende is is morgen onvoldoende." Klopt helemaal!
En werken met wisselbestanden is inderdaad een mooie werkmethode die voor mij prettig is.
Dank voor het meedenken, Patrick en Marten!
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor the_cyberspace » wo apr 04 2018 10:36 am

Ik zou inderdaad niet teveel besparen op hardware. Vooral opslag niet en zou voor minimaal 256Gib ssd gaan.
Wat betreft geheugen zou ik kiezen voor 2x8Gib en de meeste moederborden hebben 4 geheugen sloten dus je kan later eventueel nog 2x8Gib toevoegen. Dit geld tevens voor opslag. En mocht je daarnaast nog massa opslag nodig hebben zou je voor een harde schijf kunnen kiezen van bijvoorbeeld 2TB of groter.
En een i7 of i5? Dat is geheel persoonlijk, ik zou dan voor een i5 kiezen en het prijsverschil met de i7 bijleggen voor het geheugen, da's helaas aan de hoge prijs nu.

Dit is overigens van toepassing als je voor een desktop gaat.
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor stronk » wo apr 04 2018 10:55 am

@FotoTuur Is er een speciale reden om voor een Windows computer te kiezen? Heb je ook gekeken naar een MacBook?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Patrick » wo apr 04 2018 11:04 am

Mooi spul hoor zo'n Macbook, maar met een budget als dit...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Marten » wo apr 04 2018 11:09 am

En wat betreft de specs / prijs verhouding......
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor stronk » wo apr 04 2018 11:14 am

Je hebt helemaal gelijk maar deze investering haal je er uiteindelijk weer uit. Er wordt @FotoTuur al geadviseerd om wat meer budget vrij te maken en dan behoort een MacBook ook tot de mogelijkheden.
Met studentenkorting een Pro 13" (online te bestellen :wink: ): 2,3-GHz processor, 256 GB opslag, 2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,6 GHz, 8 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen, 256 GB SSD-opslag1, Intel Iris Plus Graphics 640, Twee Thunderbolt 3‑poorten: € 1.643,18
Het grootste ding is: Mac's zijn voor dit werk gemaakt.

Marten schreef:En wat betreft de specs / prijs verhouding......

Ik werk op een 3jr oude Macbook met deze specs en het werkt als een tierelier. En als ik mijn Macbook op MP zet dan krijg je er nog genoeg geld voor terug. Dus spec/prijs verhouding perfect.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Patrick » wo apr 04 2018 11:29 am

Ik heb even 1 minuut bij Dell gekeken. Vooral omdat het een makkelijke site is van een A merk. Voor €1399 kan ik dit kopen:

http://www.dell.com/nl-nl/shop/bekijk-a ... p/cnx37016

8e generatie Intel® Core™ i7-8550U processor (8 MB cache, tot 4,0 GHz)
13,3" Full HD AG (1920 x 1080) InfinityEdge-beeldscherm
16 GB LPDDR3 2,133 MHz
512 GB PCIE Solid State-harde schijf

Naast al het andere dat ze hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor stronk » wo apr 04 2018 11:48 am

Als TS bij Windows zweert dan is de keuze reuze en de Dell idd een dijk van een laptop.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor FotoTuur » wo apr 04 2018 12:31 pm

voor €799,- (dus maar liefst €500,- minder dan de genoemde Dell) heeft Informatique een aanbieding:
een 15" laptop, een Asus Fx503VD, een i5 (7e gen), 8Gb en 256 SSD
Is deze dan als ik naar huis loop voldoende en morgen toch écht onvoldoende :wtf: ?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: i5 of i7 en IPS of TN scherm?

Berichtdoor Jacob_O » wo apr 04 2018 2:45 pm

Als links/reclame toch mogen en een laptop de voorkeur geniet, dan zou ik eens kijken op: https://www.bto.eu
Veelal (altijd?) op basis van Clevo boards, één van de grotere (toe)leveranciers van laptop moederborden.

Op mijn wat oudere laptop, gebaseerd op een Clevo W650EH met i5-3250m, 8 Gb intern, 2 x 128 Gb SSD en een 500 Gb WD Black,
15.6" IPS scherm, Geforce GTX-720M, is het bewerken van 24 Mp bestanden in de oude CS 6 nog steeds geen probleem.
De nieuwere i5-4690k desktop (op 4.4 GHz inmiddels) met 16Gb intern en twee 250Gb Samsung 850 EVO én GeForce GTX 760, is natuurlijk wel een stuk sneller.
En de nieuwe typen processoren (i5) zullen het nog een stuk beter gaan doen verwacht ik.
Let bij de keuze van je processor vooral op de "single core" prestaties aangezien een hoger kloksnelheid/prestatie op single core
meer van invloed is op de uiteindelijke prestaties met Photoshop dan het aantal core's...

En ja, IPS is aanzienlijk (prettiger) beter dan TN :wink:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten