Afdrukken in Lightroom 6

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Afdrukken in Lightroom 6

Berichtdoor jan24 » wo aug 01 2018 11:57 am

Ik heb de vraag al eerder gesteld, toch kom ik er niet echt uit.

In LR6 module Afdrukken kan ik rechts onderin kiezen uit 2 opties: Afdrukken en Printer....
Klik ik op Afdrukken dan wordt er direct afgedrukt. Met de voorinstelling zoals ik die heb aangemaakt.
Klik ik op Printer... dan kom ik in het printvenster en kan bij eigenschappen o.a. aangeven welke papiersoort ik gebruik en ook de afdruk kwaliteit. Vervolgens kan ik in dat scherm ook afdrukken. Met eveneens de voorinstelling die ik heb geselecteerd.

Nu wel ontdekt, dat er links onderin de optie printerinstellingen staat, waar ik in een printerinstellingen venster uitkom. Met dat verschil, als ik hier op OK klik alleen de instellingen worden vastgelegd. Het venster dat ik krijg als ik klik op Printer... is een afdrukvenster met dezelfde instelmogelijkheden. Klik ik dan op OK dan print hij meteen.

Waarom er dan 2 opties zijn rechts onderin ontgaat mij, of ik zie een praktische toepasbaarheid over het hoofd. Het is toch niet zo, wanneer ik rechts onderin op afdrukken klik wel mijn voorinstelling wordt meegenomen en als ik op Printer... klik louter wordt geprint en de voorinstelling niet meegaat in het afdrukken.

In een eerdere reactie op deze vraag werd ik geattendeerd op een YT filmpje, maar, hoewel leerzaam, gaf het geen uitsluitsel op mijn vraag/dilemma.

Ik bezit een vrij basic printer: HP 4527.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afdrukken in Lightroom 6

Berichtdoor dotcat » wo aug 01 2018 12:35 pm

Het lijkt vreemd maar het heeft wel een praktische toepassing. In de print module kun je presets voor het printen aanmaken. Als je je instellingen aanpast links onderin (printerinstellingen en papier formaat/richting) dan kun je printen met de knop afdrukken. De instellingen kun je dan opslaan onder een preset. Wil je later nog eens de foto (of een vergelijkbare foto) op dezelfde manier printen dan hoef je alleen maar de preset aan te klikken en de knop afdrukken.

Zou je nu de foto met iets gewijzigde instellingen willen printen, bijvoorbeeld op mat ipv glans papier dan kun je de preset aanklikken en dan in plaats van de knop afdrukken de knop printer gebruiken. In het menu pas je de papiersoort aan naar mat papier en je drukt op printen. je krijgt dan een matte print. Het voordeel is dat de preset niet wordt aangepast en dat je snel kunt printen met kleine wijzigingen.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Afdrukken in Lightroom 6

Berichtdoor jan24 » wo aug 01 2018 9:38 pm

Het wordt mij duidelijk.
Ik had al presets aangemaakt, maar nu heb ik de printerinstellingen aangepast en de presets bijgewerkt. En dat lijkt te werken.
En als ik het goed begrijp dan kan de gewenste preset aanklikken en vervolgens op printer... klikken en papiersoort en afdrukkwaliteit wijzigen, maar blijven de overige instellingen van mijn preset, zoals contrast en helderheid onveranderd?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afdrukken in Lightroom 6

Berichtdoor dotcat » wo aug 01 2018 11:33 pm

Ik dacht het wel.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Afdrukken in Lightroom 6

Berichtdoor jan24 » do aug 02 2018 12:07 pm

Ik ben er wel een beetje uit wat betreft de mogelijkheden. Presets kunnen aangepast worden qua papiersoort en afdrukkwaliteit. Overige instellingen worden ongemoeid gelaten. Ik denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven,
Nogmaals dank voor de verhelderende uitleg, zonder anderen tekort te willen doen, die op een eerder topic hierover gereageerd hadden.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten