Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor MelissaW » do nov 01 2018 7:36 pm

Hoi,

Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met fotografie als hobby en eigenlijk wil ik er best wel graag wat serieuzer in worden. Vooral sinds ik mijn 50mm lens heb vind ik persoonlijk dat mijn foto's best wel verbeterd zijn en zit ik ook wel te denken om in de toekomst foto's voor anderen te maken.

Ik zit nu alleen een beetje met de bewerking van mijn foto's. Ik bewerk momenteel veel op mijn laptop (Acer Swift 3 SF314-54-33PR) omdat ik zeker weet dat die qua beeldscherm veel beter is dan mijn computer (en ik heb een nieuwere versie van Lightroom er op zitten). Bij mijn computer heb ik een HP Brilliance 273P LHP scherm. Over beide schermen (laptop en computer) kan ik heel weinig informatie vinden over de kwaliteit. Mijn laptop heeft wel een IPS beeldscherm, maar dat is alles wat ik weet.
Omdat ik weinig weet over beide schermen ben ik bang dat de kleuren niet echt betrouwbaar zijn. Overal lees ik ook dat je een goed scherm moet hebben of dat je je scherm moet kalibreren.

Ik vraag me alleen een beetje af hoe erg het voor mij nodig is. Het is natuurlijk best duur en ik fotografeer nu alleen nog voor mezelf. In de toekomst wil ik dus wel foto's voor anderen maken, maar ik denk dat ik daar eerst nog wat meer lenzen voor moet hebben en ik denk ook dat het nog even gaat duren voordat ik het durf.
Ik vraag me verder ook af wat dan beter is, de schermen (als je meerdere met 1 apparaat kan doen) kalibreren ondanks dat het niet de beste beeldschermen zijn, of een nieuw beeldscherm kopen.

Ik wil binnenkort trouwens ook foto's laten afdrukken, maar ik lees constant dat ik dan eerst een gekalibreerd beeldscherm moet hebben omdat de kleuren anders niet goed zijn en de afdruk dus minder mooi is, is dat zo? De foto die ik wil laten afdrukken is erg licht en ik ben bang dat die dan misschien te licht wordt

Kan iemand mij een beetje helpen?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor gijs sandberg » vr nov 02 2018 10:39 am

Beste Melissa,
Ik herken de gemelde scherm-types niet, anderen mogelijk wel.
Op dit forum is kalibratie al menigmaal ter sprake gekomen,
zoek eens op kalibratie, calibratie of spyder.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor Gerard » do feb 21 2019 6:58 pm

Ik herken dit probleem. Vandaar dat ik gekozen heb voor een Color Edge monitor van Eizo. Nou dan zie je het verschil in kleur echt. Zoals op scherm te zien is is ook de afdruk. Werkelijke klasse monitor.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor Highlander » vr feb 22 2019 8:46 pm

Zolang jij niet heel veel afdrukt, en de mensen hier op het forum niet klagen dan kun je hier best wel even mee wachten.
De meeste hier hebben ondertussen een gekalibreerd scherm en die zullen je er wel op aanspreken wanneer je kleuren nergens meer op lijken.
Als je foto’s naar vrienden stuurt dan is kans klein dat die een goed afgesteld monitor hebben en dat het hun zou opvallen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor Peter » vr feb 22 2019 10:06 pm

Ik denk dat ze na ruim 3 maand wel een monitor heeft gekocht :-)

maar zoals zo vaak., op antwoorden van vragen krijg je zelden terugkoppeling.
Jammer
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw beeldscherm of kalibratie?

Berichtdoor Highlander » za feb 23 2019 9:02 am

Tja en lezen wanneer een draadje is gepost :oops:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten