Negatief scan importeren in Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor error33 » ma nov 05 2018 9:49 am

Ik heb van iemand een negatief scanner mogen lenen. De op zolder verstopte schoenendoos naar onder gehaald en gestart met dit monnikenwerk :)

Maar als ik deze scan krijgen ze logischer wijze een aanmaakdatum van de dag waarop gescand is. Als ik deze dan in Lightroom wil importeren komen deze in de map 2018 > 2018-11-04. Dit terwijl het foto's uit 1996 zijn bijvoorbeeld.

Ik kan dan wel een map 1996 aanmaken maar vervolgens komt daar weer een map in van 2018 :(
Afbeelding

Omdat ik recent aan Lightroom ben begonnen en dezelfde structuur wil aanhouden op aanmaakdatum in de juiste map te plaatsen ben ik op zoek naar een optie om de afbeeldingen netjes in jaar map te plaatsen. Ik kan wel de datum na importeren aanpassen maar dan blijft de afbeelding nog gewoon in de map 2018 zitten ipv 1996.

Mogelijk zit er ergens een optie in Lightroom verstopt die ik nog niet gevonden heb :D
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor ben42 » ma nov 05 2018 12:36 pm

In Lightroom zitten de volgende mogelijkheden.

1. De interne datum en tijd van een foto aanpassen.
2. De naam van een foto aanpassen met een interne datum tijd. (Vb. F20181105_12_26_13_5678.NEF)
3. Importeren van een foto in een mappen structuur gebaseerd op een datum.

Mijn methode zou zijn:
Omdat het aanpassen van de interne datum en tijd toch al handwerk is, zou ik na het aanpassen van de interne datum/tijd ook de naam aanpassen en daarna de foto met de hand verplaatsen naar de juiste map. Als die map nog moet worden aangemaakt, wordt er gevraagd of de huidige selectie van foto's daar naar toe moet worden verplaatst. Als de map al bestaat kun je de foto's er naar toe 'slepen'. Deze stappen kun je dit met een selectie van foto's tegelijkertijd doen.
Voordeel van deze methode is ook nog eens dat als je geen exacte datum hebt voor de foto, je deze toch van een naam kunt voorzien en indelen. B.v. (F20181101_00_00_00_5678.NEF, intern 2018-11-01 00:00:00), dit is dan wel meer handwerk.

Een andere mogelijkheid is de foto's te exporteren en dan ze opnieuw te importeren in de juiste map.
(Daarna de foto's in de foute locatie te verwijderen). Deze methode lijkt mij omslachtiger dan het handwerk.

Andere mogelijkheden zijn, na het scannen, maar voor het importeren met exif software de datum en tijd te veranderen. Er zijn meerdere programma's waarmee dit kan.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor error33 » ma nov 05 2018 10:24 pm

Ben dankjewel voor het meedenken.

Nu ben ik aan het stoeien geweest maar om een nog niet bestaande map aan te maken is mij nog niet gelukt. Steeds komen er ongewenste mappen in zoals ook op bovenstaande afbeelding.
1996 > 2018 > 2018-11-04

Moet toch simpel zijn om in Lightroom zelf een map aan te maken??
Ook het lezen op Lightroom help pagina's heeft mij nog niet geholpen :(

Met vriendelijke groet,
Charles
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor keenoncoolstuff » di jan 15 2019 4:33 am

Ben je inmiddels verder hiermee? Ik zie dat je waarschijnlijk redelijk in de buurt woont en ik denk dat ik wel kan helpen...


Groet,
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 645


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor justme » di jan 15 2019 10:31 am

bij het importeren kun je niet meerdere mappen in een keer aanmaken, zonder dat de bronfoto's unieke data in de ( aanmaak)datum hebben staan.

wat je zult kunnen doen is, het vinkje 'naar Submap' aanvinken, en daaronder bij 'organiseren' voor 'In één map' te kiezen.
zodoende komt je import geheel in die map terecht. vb. mapnaam 1996

Vervolgens kun je in de Bibliotheekmodus desgewenst de foto's organiseren in andere submappen vb. 01-01-1996 etc.

al met al redelijk omslachtig maar waarschijnlijk ontkom je er niet aan, zonder de exif aan te passen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor error33 » di jan 15 2019 9:28 pm

keenoncoolstuff schreef:Ben je inmiddels verder hiermee? Ik zie dat je waarschijnlijk redelijk in de buurt woont en ik denk dat ik wel kan helpen...
Groet,
Rob


Dankjewel voor het aanbod :thumbup: Inmiddels is het mij gelukt
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor ad1952 » wo jan 16 2019 9:15 am

Ik maak de mappen eerst in de verkenner/finder. Met als naam de omgekeerde datum (ivm de sortering) en dan nog een korte omschrijving. Want vaak weet ik na jaren nog wel de omschrijving van de gebeurtenis maar niet meer de exacte datum. In die mappen maak ik dan een map met de naam JPG en een met de naam RAW. Ik importeer dan de hele map in LR en ik laat geen submappen aanmaken.
Dan hou ik voor mijn gevoel de meeste controle over de naamgeving en de plaatsing van de mappen, maar later verander ik er natuurlijk niets meer aan.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Negatief scan importeren in Lightroom

Berichtdoor justme » wo jan 16 2019 11:24 am

maar wat nu als je meerder data op je geheugenkaartje hebt staan? die komen dan onder een datum in een map bijelkaar?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten