Scherm oranje na kalibratie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Scherm oranje na kalibratie

Berichtdoor Martijnvl » wo dec 12 2018 10:41 am

Vorig jaar heb ik een keer m'n scherm gekalibreerd, maar na de kalibratie sloeg hij best een beetje oranje-achtig uit.
Aangezien hij toen ook maar iets van 80% RGB haalde, heb ik toen een ander scherm aangeschaft.

Nu heb ik dus pas geprobeerd iemand anders z'n schermen te kalibreren, maar ook hier komt er een soort van oranje gloed over het scherm heen.
Overigens haalt het scherm hier wel 99% RGB. Nu vraag ik me af of deze oranje gloed normaal is? Want hij oogt niet echt natuurlijk.
Ik heb de schermen gekalibreerd met de Spyder 5 Pro. Tevens ging het hier om 2 precies dezelfde schermen naast elkaar.
Geprobeerd om ze met kalibreren op dezelfde kleuren te krijgen. Maar zelfs dat lukt niet.
Na kalibratie op beide schermen blijft er een duidelijk verschil aanwezig.

Heeft iemand hier dezelfde ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherm oranje na kalibratie

Berichtdoor ReneG » wo dec 12 2018 11:39 am

Ik gebruik de Spyder ook en dat werkt prima. Dat gezegd hebbende, het kan kloppen dat je beeld er na calibratie op het eerste oog wat minder 'bright' (lees: een tikje flets), doffer en wellicht een tikje 'bruiner' (oranje?) uitziet. Dat is normaal, veel schermen worden met veel te hoge brightness af fabriek afgeleverd. Dat oogt allemaal frisser en helder en is leuk voor gamen en tekstverwerking, maar dat zijn geen realistische kleuren. Maar na calibratie horen beide schermen wel hetzelfde beeld te geven. De hoeveelheid behaalde RGB waarde is ook niet interessant als de kleuren niet kloppen. Er zijn echter nog een aantal andere zaken die wel belangrijk zijn. Aangezien je post weinig details bevat kunnen we alleen generieke pointers geven:

1. Het zou eigenlijk geen verschil moeten maken, maar in de praktijk komt het wel eens voor dat wanneer je een andere aansluiting gebruikt voor een 2e monitor het een ander resultaat oplevert (bijv. DVI en HDMI). Probeer beide monitoren via dezelfde aansluiting aan te sluiten.
2. Lichtinval: Probeer lichtinval van variabele lichtbronnen (lees: bijv. zonlicht) te voorkomen. Als je scherm in de volle zon staat en je calibreert is het een gokkast. Uiteraard moet je foto's ook in dezelfde lichtomstandigheden bewerken.
3. In het geval van de Spyder Software: Volg bij twijfel de defaults en pas de lichtwaarde (CD) m.b.v. Brightness aan als de software daarom vraagt.
4. Er zijn meerdere soorten LCD schermen; als je een TN paneel hebt zijn de resultaten vaak enigzins onvoorspelbaar. Het moet eigenlijk minimaal IPS zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherm oranje na kalibratie

Berichtdoor ReneG » wo dec 12 2018 11:40 am

ReneG schreef:Ik gebruik de Spyder ook en dat werkt prima. Dat gezegd hebbende, het kan kloppen dat je beeld er na calibratie op het eerste oog wat minder 'bright' (lees: een tikje flets), doffer en wellicht een tikje 'bruiner' (oranje?) uitziet. Dat is normaal, veel schermen worden met veel te hoge brightness af fabriek afgeleverd. Dat oogt allemaal frisser en helder en is leuk voor gamen en tekstverwerking, maar dat zijn geen realistische kleuren. Maar na calibratie horen beide schermen wel hetzelfde beeld te geven. De hoeveelheid behaalde RGB waarde is ook niet interessant als de kleuren niet kloppen. Er zijn echter nog een aantal andere zaken die wel belangrijk zijn. Aangezien je post weinig details bevat kunnen we alleen generieke pointers geven:

1. Het zou eigenlijk geen verschil moeten maken, maar in de praktijk komt het wel eens voor dat wanneer je een andere aansluiting gebruikt voor een 2e monitor het een ander resultaat oplevert (bijv. DVI en HDMI). Probeer beide monitoren via dezelfde aansluiting aan te sluiten.
2. Lichtinval: Probeer lichtinval van variabele lichtbronnen (lees: bijv. zonlicht) te voorkomen. Als je scherm in de volle zon staat en je calibreert is het een gokkast. Uiteraard moet je foto's ook in dezelfde lichtomstandigheden bewerken.
3. In het geval van de Spyder Software: Volg bij twijfel de defaults en pas de lichtwaarde (CD) m.b.v. Brightness aan als de software daarom vraagt.
4. Er zijn meerdere soorten LCD schermen; als je een TN paneel hebt zijn de resultaten vaak enigzins onvoorspelbaar. Het moet eigenlijk minimaal IPS zijn.

5. De kleurruimtes moeten overeen komen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten