PC voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » vr jun 28 2019 4:17 pm

MarcoEos70D dit systeem kost mij ongeveer EUR 1400
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcB » zo jun 30 2019 11:20 am

Interessant topic :) Wellicht een (te) late reactie voor de topicstarter maar misschien een tip voor de toekomstige zelfbouwers onder ons. Afgelopen weken heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet, aanleiding was het geweld van mijn nieuwe D850 wat mijn oude computer niet meer kon bolwerken. Heb sterk getwijfeld tussen de AMD of Intel processor tot ik de nodige artikelen tegen kwam op de site van Puget Systems zoals bijvoorbeeld:

Lightroom Classic CC 2019 CPU Roundup: Intel vs AMD

Lightroom Classic CC 2018: Core i7 9700K & i9 9900K Performance

Naast bovenstaande is er nog veel meer interessant leesmateriaal te vinden op deze site van Puget.

De keuze is dus wederom Intel geworden in combinatie met een Asus Maximus XI Extreme. Bij dit soort borden krijg je er gratis allerlei verlichting bij, niet echt functioneel maar wel leuk om te zien. Wat wel handig is dat de processor koelpomp kleurt van blauw naar rood afhankelijk van de temperatuur.

Naast fotobewerking zal ik dit systeem ook nog voor de nodige andere zaken gebruiken zoals virtualisatie. Bijgaand een plaatje wat het geworden is :)

Afbeelding_DSC6313-Edit by Marc Bezembinder, on Flickr
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MartinT » zo jun 30 2019 8:43 pm

Bedankt Marc. Ik ga me er in verdiepen.
(Al vrees ik dat ik wel iemand nodig heb die alles moet instellen)
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor josti » zo jun 30 2019 9:29 pm

Blijft interssant en steeds weer actueel :thumbup: . Zit met dezelfde puzzel Marc. Heb je complete specs van je configuratie?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcB » zo jun 30 2019 10:21 pm

Ja, heb ik. Ik zal deze morgen even plaatsen :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jul 01 2019 9:00 am

josti schreef:Blijft interssant en steeds weer actueel :thumbup:

Eens! De machine waar ik het in onderstaand citaat uit een ander topic over had begint na 8 jaar draaien toch wel wat minder te worden, dus ik begin me langzamerhand weer een beetje te orienteren. Dan zijn dit soort topics erg leuk en leerzaam.

MarcoEos70D schreef:Door dit draadje moest ik terugdenken aan een soortgelijk draadje wat ik ooit gestart heb, en op basis waarvan ik mijn huidige computer heb gekocht. Twijfelde toen heel erg tussen een Mac en een Windows-machine, en heb voor het laatste gekozen.

Ik ben in augustus 2011 gegaan voor onderstaande zelf samengestelde configuratie, en heb daar nooit spijt van gehad: hij is niet meer zo retesnel als aan het begin, maar nog steeds draait alles (inmiddels op W10) probleemloos en soepel. Het kan dus wel met een Windows-machine ;)

* Asus mainboard P8Z68 De Luxe
* 8GB geheugen, kingston ddr3-1066, 2 modules van elk 4GB
* INTEL CORE I7 2600K 3..4GHZ 8MB LGA1155
* Nvidia Geforce GTX 560ti
* SEAGATE CONSTELLATION ES 7200.1 1TB SATA 6G 3.5"
* 120GB SSD, SATA III (ocz vertex 3, max iops versie)
* Windows 7 professional, 64 bit, NL
* DVD-RW
* Cooler Master 690 II (zwart)
* Cooler Master Silent Pro Gold 800W
* LOGITECH CORDLESS DESKTOP MX 5500
* LG monitor, model LG IPS236V
* HP 22-in-1 cardreader
* CISCO/Linksys WIRELESS-N PCI ADAPTER WITH DUAL-BAND
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ben42 » ma jul 01 2019 1:55 pm

MarcB schreef:Interessant topic :) ........ tegen kwam op de site van Puget Systems zoals bijvoorbeeld:

Lightroom Classic CC 2019 CPU Roundup: Intel vs AMD

Lightroom Classic CC 2018: Core i7 9700K & i9 9900K Performance

Naast bovenstaande is er nog veel meer interessant leesmateriaal te vinden op deze site van Puget.


Interessante Links waarvoor dank.

Een conclusie ik trek uit de gegevens uit de links is: De verschillen voor Lightroom tussen de verschillende processoren zijn klein. Uit voorgaande links was dit ook al het geval van harddisk versus SSD, voor de hoeveelheid geheugen etc. Voor Lightroom maakt het dus relatief weinig uit. Voor Windows 10 en het algemeen werken met de PC maken processor en b.v. de SSD wel degelijk een groot verschil. Geduldige mensen kunnen met lightroom prima uit de voeten met een budget systeem. Opstarten kost wat meer tijd, tijdens het exporteren kun je een kopje koffie drinken, maar voor veel zaken is Lightroom op een budget PC slechts een paar procent langzamer dan op een flinke bak.

Wat nog wel een verschil maakt is de koeling van een processor, zonder adequate koeling zal een processor relatief snel en flink 'getrotteld' worden. In compacte notebook zal een i7 processor bij een flinke belasting snel warm worden en dan wordt er teruggeschakeld naar een lagere kloksnelheid.

En nu maar hopen dat Adobe ook voor 'normale' werken in Lightroom wat meer gaat inzetten op multi thread verwerking.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor evelakes » ma jul 01 2019 8:24 pm

Heb voor 2 jaar geleden gekozen voor de volgende samenstelling.
Z270M Extreme4 moederbord
Intel Core i5 7600K - 3.8 GHz
ARCTIC Freezer i32 - Koeler voor processor
Crucial Ballistix Sport LT - DDR4
16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2400 MHz / PC4-19200 - CL16 - 1.2 V - niet-gebufferd - niet-ECC
Samsung 860 QVO 1TB 2,5 inch SSD
En nog een paar Hard Drives voor Opslag.
tot nu toe nog geen spijt van en voor mij snel genoeg op lightroom/photoshop /games
grafisch kaart is een geforce GTX 750n
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcB » ma jul 01 2019 8:29 pm

ben42 schreef:En nu maar hopen dat Adobe ook voor 'normale' werken in Lightroom wat meer gaat inzetten op multi thread verwerking.
Ben

Nog niet echt mee geexperimenteerd wat het performance effect is op Adobe als je multithreading uitschakeld in de bios, binnenkort maar eens tijd voor vrijmaken :)

josti schreef:Blijft interssant en steeds weer actueel :thumbup: . Zit met dezelfde puzzel Marc. Heb je complete specs van je configuratie?

Bijgaand het gevraagde overzicht van de configuratie. Heb je rekenkracht nodig, dan is deze configuratie zeker de moeite waard, enkel voor Lightroom gebruik kan je met andere componenten ook goed uit de voeten zoals Ben ook aan aangaf. Ik zou wel altijd voor een SSD gaan waar het OS op draait evenals de Catalogue van Lightroom. Werk je met grote RAW bestanden dan zou ik deze bij voorkeur ook inlezen vanaf SSD en na bewerken verplaatsen naar harde schijf (garantie op de WD Black's is 5 jaar)

Afbeelding

Mocht de tekst in het plaatje wat klein uitvallen, de volgende link geeft het originele formaat https://www.marcb.nl/Download/Fotografi ... i9900K.jpg
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor josti » ma jul 01 2019 9:42 pm

Top Marc, dank je wel! Voer om eens wat te spitten. Ik ben er nog niet uit of het een laptop of een desktop gaat worden. Is er iemand die een vergelijking kan maken tussen een snelle laptop (Window/Apple) en zo'n configuratie als Marc laat zien?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » ma jul 01 2019 10:40 pm

Hier staat een mooie vergelijking die aardig universeel is qua besturingssysteem: https://www.paradigit.nl/tips/desktop-vs-laptop-zo-maakt-u-de-beste-keus/

Gevonden met deze zoekopdracht: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=laptop+of+desktop wat nog veel meer leesvoer geeft.

Kortom, een persoonlijke keuze. Succes met de keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor josti » di jul 02 2019 7:20 pm

Kende hem al Richard. Prima vergelijking. Voor mij speelt het gemak van de laptop versus de kracht van de desktop. Met de huidige nef-bestanden wil ik vlot kunnen werken, maar daarnaast is het prettig dit op een flexibele werkplek te kunnen doen. Voorlopig nog wat meer inlezen en dan is dit een prettig draadje :thumbup: .
Laatst gewijzigd door josti op di jul 02 2019 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Henk » di jul 02 2019 9:22 pm

MartinT schreef:Bedankt Marc. Ik ga me er in verdiepen.
(Al vrees ik dat ik wel iemand nodig heb die alles moet instellen)


Oh oh ....
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor henkk » di jul 02 2019 10:33 pm

Ha Ha ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » di okt 15 2019 5:52 pm

Hallo allemaal,

Als beloofd zou ik mij nog even melden als het systeem (zie mijn bericht van 27 juni) draait. Er moet nog wel het e.e.a. gebeuren m.b.t. Lightroom, maar ik kan melden dat de pc heerlijk snel werkt. Het is nu weer een plezier om foto's in te laden en te bewerken. Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten