PC voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » ma jan 28 2019 2:25 pm

Ik heb al even rondgesnuffeld in het forum, maar kwam alleen wat oudere discussies tegen over de samenstelling van de ideale PC voor fotobewerking. Dus maar even een nieuw draadje aangemaakt, aangezien de ontwikkelingen zo verschrikkelijk snel gaan. Mijn huidige Windows PC is ouder dan 10 jaar en kan maar moeilijk overweg met Lightroom en de RAW bestanden uit mijn Nikon D800.

Zelf bouwen van zo'n apparaat is voor mij geen optie, maar ik zou wel graag adviezen willen krijgen met betrekking tot de inhoud van de nieuwe PC, om dan vervolgens te kijken naar een betrouwbaar adres om e.e.a. in elkaar te laten zetten.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » ma jan 28 2019 4:36 pm

Mijn take op het verhaal, uitgaande van gebruik van Lightroom (en Photoshop?):

Eerste vraag is natuurlijk, wat is je budget? In algemene zin:

1. Belangrijkste is dat je voldoende RAM hebt. met 4GB ga je niet gelukkig worden. minimaal 8GB, bij voorkeur 12 of 16GB (zal tegenwoordig wel 16GB zijn want volgens mij is triple-channel voor consumenten PC's weer uit de mode)?

2. Een snelle CPU helpt maar is niet het allerbelangrijkste. Pak niet een low-end processor maar minimaal een moderne i5 equivalent. Als budget het toelaat is een snellere processor natuurlijk wenselijk.

3. Voor harddisks wil je natuurlijk liever ook het snelste van het snelste, dus SSD. Dat kan echter een duur grapje worden. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat het belangrijkste is dat de software (LR/PS) op een SSD staat alsmede de 'scratch' disk (tijdelijke bestanden) voor die applicatie. De foto's zelf op een SSD zetten helpt natuurlijk ook wel mee, maar daar merk je alleen iets van bij het openen en het wegschrijven. Ik heb dat opgelost met 7200RPM (snellere) traditionele harde schijven in een RAID 0 opstelling (dan verdeelt hij de load over de beide schijven). In de praktijk blijkt dat het verschil in tijd om de bestanden te openen van SSD of de RAID verwaarloosbaar is.
Dus zorg er in ieder geval voor dat de software (en het OS) op een SSD staan en voeg eventueel een 2e SSD toe voor de tijdelijke bestanden (scratch disk). De foto's zelf mogen natuurlijk ook op een SSD, maar een relatief goedkope oplossing is 2 x 7200RPM schijven in RAID 0; dan heb je veel meer opslagruimte voor veel minder geld en toch nog best redelijke performance. Overigens kun je er ook voor kiezen om de foto's die onder bewerking zijn (zeg maar 'dit jaar') op een SSD te zetten en die later naar een traditionele harddisk te verplaatsen als snelheid minder belangrijk is. Dat doe ik met mijn oude jaargangen en de JPEG exports.

4. Een grafische kaart (GPU) is ook een pre maar niet noodzakelijk. Veel applicaties als Photoshop kunnen samenwerken met een GPU maar dat levert ook niet altijd een snelheidswinst op. En het is een uitbreiding die je later natuurlijk altijd nog kan doen. Als je een GPU pakt, neem dan wel een NVidia; hun drivers zijn veel vriendelijker en beter in de omgang met PS/LR dan Radeon/AMD.

5. Voor uitbreiding naar de toekomst kun je eventueel kiezen voor een ruimere behuizing of ervoor zorgen dat je snelle aansluitingen hebt voor extra harde schijven.

Tenslotte: Bespaar niet op essentiële onderdelen zoals een moederbord. Ik ken mensen die A-klasse onderdelen in hun systeem hebben zitten maar dan één of ander goedkoop low-end moederbord. Het moederbord regelt alle communicatie in je systeem en zonder een goede basis verlies je toch een hoop performance. Eigenlijk zeg ik hiermee, koop een system van een A-merk of laat het samenstellen uit A-merk onderdelen. Merken als Acer en Medion vallen zeker niet in die klasse...

*Edit: Typefoutjes* :)
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jan 28 2019 8:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor jan24 » ma jan 28 2019 6:29 pm

Ik kan meegaan in de beredenering van René.
Als SSD zou ik kiezen voor een SAMSUNG 960 EVO NVMe M.2 SSD. Moet je wel een moederbord hebben dat M2 ondersteunt. Maar dat mag geen probleem zijn tegenwoordig. En werkgeheugen van 16GB is al wel de standaard.
Laten bouwen is een prima optie, zo heb ik zelf mijn PC een klein jaar geleden samengesteld. Geheel naar eigen wens, met een bescheiden bijdrage/adviezen van de leverancier.
Dat die nu net failliet is gegaan is dan weer jammer, mede vanwege eventuele garantie-afhandeling. Dat is wel het voordeel van laten assembleren, je krijgt ook garantie op de PC.
Succes met je keuzes!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor justme » ma jan 28 2019 7:34 pm

Vergeet je kaartlezer en monitor niet, niet onbelangrijk! Zeker met de resolutie die een d800 met zich meebrengt.

Zorg er dus wel voor dat je invoer snel zat is. Qua workflow is er meer aan de horizon dan alleen lightroom, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor signxpress » ma jan 28 2019 8:02 pm

Ik zou zeggen een Mac mini, krachtig genoeg en kan je jaren mee vooruit.
Mooie monitor erbij of 2, ik heb zelf 2 Delletjes staan van 25inch omdat deze schermen een zeer dunnen rand hebben.
Maar ieder ander scherm kan natuurlijk ook.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Peter » ma jan 28 2019 8:37 pm

SSD schijf, geloof me. Wereld van verschil

minimaal 16GB intern RAM werkgeheurgen, I5 processor of hoger...., ben je een heel eind voor Lightroom
Samsung levert betrouwbaar SSD spul .

het hoeft de hele wereld niet te kosten
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » ma jan 28 2019 8:41 pm

Dankjewel ReneG voor jouw uitgebreide advies. Sommige dingen zijn voor mij wel wat te technisch, maar daar kom ik wel uit. Ook bedankt voor jullie toevoegingen, jan24, wiebeterpstra en signxpress.

In antwoord op ReneG's vraag wat mijn budget is. Ik had gehoopt aan max. EUR 1000 (zonder beeldscherm) genoeg te hebben, maar ik ben bang dat dat niet voldoende zal zijn.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » ma jan 28 2019 8:49 pm

signxpress schreef:Maar ieder ander scherm kan natuurlijk ook.


Mits IPS en gecalibreerd natuurlijk, je wilt geen TN scherm voor fotobewerking.

En naar mijn mening (daar zijn de meningen over verdeeld) ook geen scherm met een glasplaat ervoor...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » ma jan 28 2019 8:50 pm

Harry W schreef:Dankjewel ReneG voor jouw uitgebreide advies. Sommige dingen zijn voor mij wel wat te technisch, maar daar kom ik wel uit. Ook bedankt voor jullie toevoegingen, jan24, wiebeterpstra en signxpress.

In antwoord op ReneG's vraag wat mijn budget is. Ik had gehoopt aan max. EUR 1000 (zonder beeldscherm) genoeg te hebben, maar ik ben bang dat dat niet voldoende zal zijn.


Met 1000 euro kun je echt wel een redelijk goede fotobewerkingscomputer bouwen, maar dan zul je het wellicht. zonder GPU moeten stellen (die zijn momenteel relatief duur) en niet alles kan SSD zijn. Wil je er eentje die echt vrij snel is en optimaal voor fotobewerking dan begint dat rond de 1500 euro (voor Windows machines tenminste).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor jan24 » ma jan 28 2019 9:15 pm

Uiteraard wel een Intel processor van de 8e generatie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » ma jan 28 2019 9:23 pm

Ja, al moet ik zeggen dat mijn 3e generatie i7 ook geen enkele moeite heeft met die grote bestanden. Mijn systeem is ondertussen al 5 jaar oud maar was destijds zo zwaar overgedimensioneerd dat het nu nog steeds een goede middenklasser is. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ben42 » di jan 29 2019 10:35 am

Op het internet kun je wel resultaten vinden voor specifiek Lightroom.

Lightroom is vooral gebaat bij de single core snelheid van een processor. En deze varieert veel minder dan de multi core snelheden van processoren.
Zie hiervoor:
https://www.cpubenchmark.net

Nu al weer even geleden, maar toen ik mijn PC kocht was het zo dat het aantal core's, de hoeveelheid ram, SSD of harde schijf relatief weinig uitmaakten voor Lightroom. Een veel duurder systeem *), maakt de verwerking in Lightroom niet veel sneller. Het is wel zo dat een duurder systeem windows sneller laat opstarten, lightroom sneller laat opstarten en comfortabeler werkt in zijn geheel. De adviezen voor meer en groter, maakt het systeem dus wel duurder, maar de verwerking in lightroom niet veel sneller. (Wat wel veel sneller werkt is b.v. een export van veel foto's, hier maakt Lightroom wel gebruik van de multi core mogelijkheden).

https://www.pugetsystems.com/recommende ... mendations

Mijn keuze is alweer van meer dan een jaar geleden, of de single core argumentatie voor Lightroom nog steeds geldig is weet ik niet.
Succes met je keuze,
Ben



*)
Er werden wel Xenon processoren voor Lightroom aanbevolen op dit forum, waarbij de Xenon processoren wel veeeeel duurder waren dan de i serie, maar de clock van een Xenon processor is vaak zoveel trager dat voor Lightroom dit een trager systeem opleverde dan een i5 en nauwelijks sneller was dan een i3.


Van http://www.cpubenchmark.net (Pasmark 20190129)
-- toevoeging 20190129
-- Multicore performance en Single core performance.
i3 8100 8064 2101 <--- 118.99 USD
i7 8700 15137 2628 <--- 419 USD

De goedkoopste desktop bij de MediaMarkt is uitgerust met een i3 8100, de duurste desktops bij de MediaMarkt zijn uitgerust met een i7 (soms 8700 soms een variant). Het prijsverschil is zeer groot, de performance verschil voor Single core is klein.

http://www.computer-darkroom.com/blog/w ... rformance/
Laat de verschillen tussen een harddisk en ssd voor lightroom zien. (Nagenoeg geen verschil voor de meeste functies).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor erikboersbroek » di jan 29 2019 1:33 pm

ReneG schreef:Eigenlijk zeg ik hiermee, koop een system van een A-merk of laat het samenstellen uit A-merk onderdelen. Merken als Acer en Medion vallen zeker niet in die klasse...


Wat zijn dan volgens jou wel zogenaamde A-merken en waar is die kwalificatie op gebaseerd?
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » di jan 29 2019 1:46 pm

erikboersbroek schreef:
ReneG schreef:Eigenlijk zeg ik hiermee, koop een system van een A-merk of laat het samenstellen uit A-merk onderdelen. Merken als Acer en Medion vallen zeker niet in die klasse...


Wat zijn dan volgens jou wel zogenaamde A-merken en waar is die kwalificatie op gebaseerd?


Vrij recente rate of return en rate of failure cijfers van een groothandel die in bijna al die merken handelt. Dat soort cijfers zijn overigens vaak wel publiek maar beperkt beschikbaar per categorie/soort en vaak niet geaggregeerd, dus je moet er per onderdeel gericht naar zoeken. Maar ik ken dus iemand bij een groothandel die dat soort cijfers bijhoudt. Hier een voorbeeldje:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2018/

Bepaalde merken en types hebben een veel hogere return rate dan anderen. ASUS, HP (non-Compaq), Kingston, MSI en Intel schijnen het allemaal vrij goed te doen om er een paar te noemen. Dell is ook niet slecht maar heeft de laatste tijd wel wat issues met zijn laptops. Bij Acer en Medion is dat relatief veel hoger. Voor AMD & Radeon heb ik geen cijfers gezien, maar hoewel de hardware goed is zijn de drivers voor Radeon nogal bagger. Daarom worden meestal NVidia GPU's aanbevolen voor fotobewerking. Dat laatste kan ik ook uit eigen ervaring beamen, ik heb drie radeon's gehad en altijd problemen met de drivers, waar de NVidia's bijna altijd feilloos werken.

PS: Al heb je natuurlijk ook bij alle merken wel eens goede en slechte series, ik kijk naar gemiddeldes.
Laatst gewijzigd door ReneG op di jan 29 2019 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ben42 » di jan 29 2019 1:48 pm

'In antwoord op ReneG's vraag wat mijn budget is. Ik had gehoopt aan max. EUR 1000 (zonder beeldscherm) genoeg te hebben, maar ik ben bang dat dat niet voldoende zal zijn.'

Een jaar geleden heb ik in december heb ik een systeem gekocht met een i7 8700 voor 799 Euro. Ben er heel erg tevreden mee. Het is een Medion systeem, weliswaar zonder monitor, maar met behoorlijke specificaties en muis/toetsenbord. Wat prestaties betreft doet het systeem niet (of vrijwel niet) onder voor systemen tot voorbij de 2000 Euro. Ook de duurdere systemen hebben geen snellere processoren, zeker niet als je uitgaan van de single core performance.

Ja je kunt ook een systeem van 2000 Euro kopen, dat zal zeker op een aantal punten beter performen dan mijn systeem, maar voor Lightroom is dan de verbetering slechts marginaal als het al merkbaar is.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten