BENQ SW2700PT vragen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » za jun 15 2019 8:13 pm

Wegens kortsluiting in mijn oude monitor heb ik een nieuwe BENQ SW2700PT aangeschaft.
Bij levering bleek het fabriekscalibratierapport te ontbreken. In de gebruiksaanwijzing staat dat de bijgeleverde DVI Dual kabel met de filter aan de kant van de computer moet worden bevestigd. Ik zie aan beide uiteinden gelijke zwarte cilindrische uitstulpingen aan de kabel, maar of dit filters zijn ?
Een fotograaf meldde mij dat DVI kabels verouderd zijn en ik beter een HDMI kabel kan gebruiken. Staat niets over in de gebruiksaanwijzing. HDMI wordt niet standaard bijgeleverd, als accessoire kan ik hem niet vinden op de website van BENQ te Venlo. Er zijn wel twee andere kabels bijgeleverd, maar geen gebruiksadviezen daarbij. Ik heb de BENQ gekocht omdat mijn budget 600-700 Euro was en er een afdekkap standaard bij was, maar begin al een beetje te balen van BENQ.
Mijn grafisch kaart is een NVIDIA Geforce GT 710, daar kan een HDMI kabel in.
Wie heeft er ervaring met de BENQ SW2700PT en wie heeft zinvolle adviezen ?
P.S. Ik heb ook een Spyder 5 Pro calibratieapparaat van Datacolor

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor Richard » za jun 15 2019 10:38 pm

Van https://www.itpro.co.uk/monitors/24842/hdmi-vs-dvi-whats-the-best-av-input-3
HDMI vs DVI: Verdict

Functionally, HDMI and DVI cords are basically identical. If you're shopping for equipment to connect up AV gear, either at home or in the office, the most obvious option is to go with whichever cable fits your hardware.

If you need those ultra high refresh rates, your best bet is HDMI these days, although a DisplayPort cable will do the job just as well.

Ultimately it comes down to your needs. If you've got the option of either, we'd recommend plumping for HDMI. It's more widely-used, meaning it's more likely to be compatible with any future upgrades.


Kortom als je spellen speelt waar een hoge refresh rate wenselijk is dan kan DVI te kort schieten.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor LJ-Jochem » zo jun 16 2019 12:00 am

Ik heb de monitor ook en ik werk gewoon met een standaard HDMI kabel. Het kalibratieraport is een A4tje wat op de doos van de monitorkap zit.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor Drikus70 » zo jun 16 2019 3:14 pm

nikoyama schreef: In de gebruiksaanwijzing staat dat de bijgeleverde DVI Dual kabel met de filter aan de kant van de computer moet worden bevestigd. Ik zie aan beide uiteinden gelijke zwarte cilindrische uitstulpingen aan de kabel, maar of dit filters zijn ?
Ja.

nikoyama schreef:Een fotograaf meldde mij dat DVI kabels verouderd zijn en ik beter een HDMI kabel kan gebruiken.
De meegeleverde DVI kabel is prima en niet verouderd.

nikoyama schreef:Mijn grafisch kaart is een NVIDIA Geforce GT 710, daar kan een HDMI kabel in.
NVIDIA Geforce GT710 is de 'chip' van de kaart. De NVIDIA Geforce GT710 kaarten van bv MSI of Gigabyte hebben wel een DVI Dual aansluiting.
Welk merk videokaart heb je?
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » zo jun 16 2019 5:42 pm

Richard, Jochem en Drikus,

Allen bedankt voor jullie reactie! Ik had de kap nog niet gemonteerd en de bruine kant van de doos alsmaar in zicht, maar heb nu inderdaad het rapport gevonden. Ik heb de monitor gekocht met gebruik van een kortingscode van een fotograaf/studio in Emmeloord. Zijn vrouw regelt de administratie en die kwam met het idee over de HDMI kabel. Ik gebruik de monitor niet voor spelletjes dus de verversingsrate is voor mij geen issue. In de gebruiksaanwijzing blz 13 wordt gesproken over 1 filter in de DVI kabel dat aan de computerzijde moet komen. Mijn kabel is DVI- Dual Link en heeft aan beide zijden een cilindrische prop/filter.

IK ga er dus maar van uit dat deze kabel goed genoeg is en het niet uitmaakt welke kant aan de computer zit..

Zijn jullie tevereden over jullie BENQ monitoren?

Groeten,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor Richard » zo jun 16 2019 8:02 pm

Met BENQ heb ik geen ervaring en kan daar niets over delen.

Zowel op het werk als thuis heb ik 2 HP Compaq LA2205wg schermen naast elkaar staan. Thuis aangesloten via DVI, op het werk via DisplayPort en daar ervaar ik 0,0 verschil tussen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor LJ-Jochem » ma jun 17 2019 3:11 pm

Ja, ik ben er zeer tevreden mee. Ik kom van een 24 inch Eizo Flexscan, welke nu door zoonlief gebruikt wordt, en wilde een groter formaat hebben met 99% Adobe RGB dekking. Een Eizo die dat heeft is minimaal 2 keer zo duur. De beeldkwaliteit van BenQ benaderd die van Eizo heel erg. Persoonlijk zie ik het verschil bijna niet. De monitorkap die erbij geleverd word is een mooi pluspunt voor de BenQ.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor remoss » ma jun 17 2019 5:02 pm

Heb je voor de volle resolutie van deze monitor geen Displayport aansluiting nodig?
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor imaginary_nl » ma jun 17 2019 6:00 pm

Niet per se display port nodig.

Met 2x DVI kun je tot max 2560x1600 @60Hz.
Met een enkele DVI 1920x1200 @60Hz.

HDMI v1.3 kan met een enkele kabel 2560x1600 @60Hz

Enkele Display Port max. 7680x4320 @30Hz, afhankelijk van protocol etc.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » zo jun 23 2019 2:00 pm

Het lukt nog niet goed met de BENQ. Driver installeren zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft (blz 30) werkte niet, alternatief in gebruiksaanwijzing ook niet. UIteindelijk (ik weet niet meer hoe, ik druk dan maar intuitief op diverse knoppen) is de benq driver geinstalleerd. Beeldscherpte valt tegen. Calibratie met Spyder 5 Pro geprobeerd. Nu treedt de wet van behoud van ellende in werking. Calibratie lukt niet en geeft 2 foutcodes die niet direct te vinden zijn in de gebruiksaanwijzing van de Spyder (CalibrateG Iterate WP-Get WhitepointLUT returned error=999 en Sanity Check LUT Failed 16, 16, 16 ) De term LUT lijkt erop te slaan dat er 2 of meer monitoren geinstalleerd zouden zijn, terwijl ik toch alleen de BENQ SW2700PT heb aangesloten. Verder is opmerkelijk dat kleuren die met Capture NXD goed worden weergegeven, met het FOTO-programma van Windows 10 zwaar overdreven lijken te zijn. (Gebruikte eerst tot volle tevredenheid Windows Photo Gallery om mappen met foto's te ordenen en te bekijken, maar dit wordt niet meer ondersteund). Morgen maar eens weer contact opnemen met BENQ Venlo, in de hoop dat die meer van drivers weten dan van filters in DVI kabels.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor Drikus70 » zo jun 30 2019 10:15 am

Heb je de software van Benq geïnstalleerd; 'Palette Master Element'?
Hiermee kun je je monitor kalibreren ipv de standaard software voor de Spyder.

Dat de kleuren in Capture NXD goed lijken en in Windows foto niet, is omdat de monitor een grotere kleurruimte (wide gamut) heeft.
Dat betekent dat er voor de rood, groen en blauw kanalen, kleuren worden gebruikt die (veel) meer verzadigd zijn.
Dit wordt in programma's die kleurbeheer toepassen 'rechtgetrokken' door de profielen die er aan de bestanden hangen of worden toegewezen tijdens het openen van het bestand.
In programma's zonder kleurbeheer worden de kleuren weergegeven als een soort van 'percentage van de maximale verzadiging'.
Meestal heeft de monitor knoppen waarmee je de kleurruimte kunt kiezen voor 'normaal' gebruik (bv internetten en andere applicaties) en een stand voor fotobewerking.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan dit met de controllertoetsen 1 en 2.
Toets 1 voor Adobe RGB >> fotobewerkingsprogramma's
Toets 2 voor SRGB >> normaal gebruik pc
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » di jul 02 2019 11:22 pm

Na calibratie met palette master krijg ik een valide calibratie, maar wil ik dan foto's bewerken met Photoshop Elements 2019 dan krijg ik de melding dat de calibratie wellicht corrupt is. Calibratie via Native Panel levert failed calibratie op. Wie kan mij verder helpen?
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » wo jul 03 2019 11:37 am

Vanmorgen weer contact gehad met BENQ te Venlo. De medewerkster wist mij te melden dat de foutmelding die ik kreeg bij het opstarten van Photoshop Elements 2019 niet correct is. Je moet dan gewoon de melding negeren en doorgaan. BENQ zou samen met Adobe bezig zijn om de communicatie tussen beide softwaresystemen op te lossen.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: BENQ SW2700PT vragen

Berichtdoor nikoyama » wo jul 03 2019 6:49 pm

Vandaag weer een andere melding gehad van een bekend fotograaf, dat je door de corrupt-melding van P Elements 2019 te negeren in feite zonder profiel aan het foto's bewerken bent. Stemt dus niet overeen met de melding van BENQ Venlo.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten