Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor Ronald53 » do jun 27 2019 7:40 pm

Hallo,

Ik heb nog niet definitief gekozen voor een fotobewerkingsprogramma. Ik zoek voornamelijk iets om mijn foto's te "ontwikkelen". Het bestandsbeheer is vooralsnog ondergeschikt, en ik zie het voor mij ook niet erg belangrijk worden. Ik ben nog een beginner, moet zelfs nog heel erg wennen aan het feit dat een foto tegenwoordig meestal laat zien hoe het niet was, i.p.v. dat het de spreekwoordelijke fotografische registratie is van een feitelijke toestand. Maar ik zie ook de voordelen van het "fotoshoppen": Mits goed gedaan levert het resultaat je uiteindelijk nog een tweede moment van verrukking op, terwijl ik me bij het zien van mijn onbewerkte foto's wel eens afvraag waarom ik ze genomen heb.

In het laatste NCN magazine wordt o.a. Luminar 3 behandeld. Mijn impressie is dat de auteur, Piet van den Eynde, positief is over het pakket en t.o.v. Lightroom vooral beperkingen ziet op het gebied van het beheer van foto's. Ik heb, zoals gezegd, nog heel weinig ervaring met fotobewerkingsprogramma's. Dat maakt het enerzijds lastig om de door Piet beschreven mogelijkheden van Luminar af te kunnen zetten tegen die van LR. Anderzijds ligt er voor mij de mogelijkheid om nu nog te kiezen, ik heb nog niet geïnvesteerd in het kunnen beheersen van één programma. Gebruik van LR verplicht mij een abonnement aan te gaan dat me op zo'n €140 per jaar gaat kosten. Luminar kost de helft, en daar blijft het dan bij, tot de volgende major update, waarschijnlijk.

Ik ben voor reviews van Luminar eens gaan rondkijken op het internet en daaruit ontstaat bij mij het volgende beeld:
- Luminar (Skylum) is vast van plan om een goed alternatief te bieden voor LR (Adobe)
- Ze zijn nog lang niet zover,
- Maar het ontwikkeltempo ligt hoog (d.w.z., er zijn regelmatig nieuwe versies)
- De Windows versie is minder stabiel en minder snel dan de versie voor Apple.

Kom ik bij de vraag van dit onderwerp: zijn hier ook Luminar gebuikers? (Er wordt hier maar heel weinig over Luminar gerept)
En zo ja: wat is jullie ervaring?
Zijn jullie het eens met het beeld dat ik hierboven schets?
Ik zou ook graag horen of je op het Apple of Windows OS werkt, Piet van de Eynde zegt daar niets over.
En natuurlijk, als het naar je mening niet Luminar maar een ander programma is dat ik in overweging moet nemen, dan hoor ik dat graag!
(Ik werk niet alleen met NEF bestanden, maar ook met Olympus ORF. Dat kan van invloed zijn op je advies.)

Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor gvdnberg » za jun 29 2019 8:01 am

In mijn zoektocht naar een alternatief voor Lightroom ben ik ook bij Luminar terecht gekomen. Al in een eerdere fase. Ik vind Luminar 3 mooie mogelijkheden bieden, maar het vereist in eerste instantie toch anders werken dan met LR. Met name een goede keuze maken uit de enorme hoeveelheid filters die Luminar biedt, vind ik lastig. Daarna de kleinere aanpassingen zoals die bij bijna alle programma’s aanwezig zijn. Werken met lagen heb ik nooit gedaan. Het voordeel van Luminar is de beschikbaarheid van veel video tutorials om jezelf binnen het programma wegwijs te maken. Helaas wel in het Engels, hoewel dat niet voor iedereen een bezwaar zal zijn.
Ik werk trouwens op een MacBook Pro.
Uiteindelijk ben ik niet bij Luminar gebleven en heb ik Capture One aangeschaft in een aanbieding (ongeveer 270 euro).
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor wadwandelaar » zo jun 30 2019 8:32 am

Wat was de reden om LR niet meer te gebruiken?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor gvdnberg » zo jun 30 2019 6:04 pm

Dat is ie nog steeds: ik wil van het abonnementsysteem af. Bovendien gebruik ik het ook beschikbare nPhotoshop nauwelijks. Daarbij blijkt dat Capture One heel mooi en exacte kleuraanpassingen doet met een nauwkeurigere instelling dan met Lightroom mogelijk is. Echt nuances die in Lightroom niet te bereiken zijn.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor JanKarel » zo aug 25 2019 7:27 pm

Ik gebruik Luminar sinds 2017 naast DxO Photolab. De laatste vooral bij architectuurfoto's. Sommige opnames zijn vanaf camera al goed en dan gebruik ik PL voor de beste RAW conversie en ruisonderdrukking bij hogere ISO's en voor lokale aanpassingen.
Als ik meer wil aanpassen kan ik heel veel met de filters van Luminar, bijvoorbeeld de AI Sky Enhancer. Die zou je moeten zien dus als je het nog niet hebt gedaan, kijk dan eens naar een demo ervan op YouTube.
Mij bevalt die grote filterkeuze erg goed. Je kunt ook in lagen werken en dat doe ik ook wel. In Photoshop kon ik daar niet mee uit de voeten, in Luminar is dat veel simpeler opgelost.
Ik gebruik dus beide en heb me aangewend bij het opslaan een herkenbare extensie aan de jpg te hangen. Dan komen ze wel in eenzelfde map maar weet ik wat er mee is gebeurd.
JanKarel

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor gvdnberg » zo aug 25 2019 9:43 pm

Ondertussen ben ik toch nog wat meer met Luminar aan de slag gegaan en voel ik steeds meer voor dit programma. Het geeft een flink aantal tamelijk snelle opties om een fotojaar wens aan te passen.
Inmiddels is het wachten op versie Luminar 4. Deze versie maakt nog meer gebruik van AI (Artificial Intelligence), waardoor het erg simpel is om een foto een totaal andere achtergrond lucht te geven. Met één klik kun je van een blauwe lucht naar een oranje-rode avondlucht overgaan. En dat is slechts een voorbeeld. Het zou mij niet verbazen als deze optie het aantal gebruikers flink laat toenemen.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op ma aug 26 2019 1:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 25 2019 9:51 pm

Bedankt voor de reacties. Ik heb een proefversie van Luminar recent geïnstalleerd op mijn Thinkpad L380 Yoga. Met i7 processor en 8 GB werkgeheugen. Niet de minste dus. In 15 minuten zat de boel shocking klem. Meteen weer verwijderd. Zal het binnenkort nog eens met de desktop proberen.
groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor gvdnberg » ma aug 26 2019 1:49 pm

Hier op een MacBook Pro i7 (2015) met 16 GB werkgeheugen en een 512 GB SSD geen probleem
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor Ronald53 » ma aug 26 2019 2:32 pm

gvdnberg schreef:Hier op een MacBook Pro i7 (2015) met 16 GB werkgeheugen en een 512 GB SSD geen probleem
Nee, de problemen met (gebrek aan) snelheid en vastlopen schijnen typisch voor de Windows versie te zijn.
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor desire » ma aug 26 2019 6:36 pm

Ik heb Luminar verwijderd na de zoveelste maal dat hij in de fout is gegaan. Was er tevreden over toen hij ineens vastliep en ik geen bewerkingen meer kon doen zelfs niet meer inloggen.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor jp73 » ma aug 26 2019 8:40 pm

Als je Windows gebruikt zou je ook eens naar corel paintshop pro kunnen kijken. Er is net een nieuwe versie uit.
Kost rond de 90 euro. Dit werkt goed in combinatie met nikon view NXi en Capture NXD. En je zit dus niet vast aan een abonnement . Er komt ongeveer elk jaar een nieuwe versie uit, je kunt dus zelf beslissen of je die wilt kopen.
Je kunt ook de gratis nikcollectie plug-in s daarin gebruiken.
Er zijn ook wel veel tutorials etc te vinden op de website van corel.
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor stouten » do aug 29 2019 9:19 am

jp73 schreef:Je kunt ook de gratis nikcollectie plug-in s daarin gebruiken.



Die is er niet meer kost tegenwoordig 149 euro.

https://nikcollection.dxo.com
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor jp73 » do aug 29 2019 9:39 am

jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor Ronald53 » do aug 29 2019 10:58 am

Ik verken momenteel DxO Photolab 2. Ik zag dat Luminar 4 met veel tamtam wordt aangekondigd. Met als kennelijk het belangrijkste feature dat de lucht te vervangen is door een willekeurige andere lucht. Doet me denken aan toen ik nog op de kleuterschool zat (die had je toen nog). Toen maakten we onze eigen "foto's" door stukken uit tijdschriften te knippen en bij elkaar te plakken. Ik ben de kleuterschool inmiddels ontgroeid. Ik lees op internet reacties van Luminar gebruikers die bij de komst van versie 3 zijn ingestapt vanwege, of in elk geval zijn lekker gemaakt met, allerlei opties die nu nog niet zijn gerealiseerd in versie 3. En nu worden ze uitgenodigd om opnieuw geld uit te geven (er is een voorinschrijving!!!) voor een volgende versie. Als de tamtam nu zou gaan over stabiliteit en snelheid onder Windows, dan zou ik nog even wachten, maar op basis van de huidige info leg ik Luminar nu maar even ter zijde!
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zijn hier ook Luminar gebruikers?

Berichtdoor frewo » vr aug 30 2019 11:21 am

Zelf werk ik met LR 6 en ook met Luminar 3 onder Windows 10, je moet soms keuzes maken, wat in LR6 zit is niet aanwezig in Luminar en andersom dus ook.
Waar ik ook zeer tevreden over ben is Affinity Photo, prachtige vervanger voor Adobe Photoshop, kijk daar ook eens naar!
Groet, Fred
Gebruikersavatar
frewo

Clublid
Berichten: 7


Locatie: Zaandam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten