Beheer van de gehele verzameling.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Beheer van de gehele verzameling.

Berichtdoor ben42 » zo jul 21 2019 9:30 pm

Ondertussen is mijn verzameling foto's groot.
Er zijn nu (voor bijna geen geld) SD kaarten te koop van 200 Gb.

Graag zou ik mijn gehele verzameling foto's op een dergelijke SD kaart zetten. Indien ik de kwaliteit aanpas en alles opsla in JPG kan dat gemakkelijk. Maar dat wil ik graag met behoud van folder structuur doen.

Waarom? Dan heb ik ook al mijn materiaal al vast in JPG staan, (iets mindere kwaliteit). De JPG's van bewerkte NEF foto's bewaar ik nu niet in mijn archief en ik heb geen goede structuur om de eindresultaten van de bewerkte foto's te bewaren. Aan het huidige archief wil ik ze niet toevoegen, omdat er dan veel te veel 'dubbelen' ontstaan.

Mijn folder structuur is gebaseerd op datum (Folders voor Jaar/Maand/Dag) en dan aangevuld met de namen van het evenement, of een plaats zodat in de foldernamen voldoende informatie zit om foto's gemakkelijk te kunnen terugvinden.

Is er een mogelijkheid om dit te doen met lightroom (of ander software), zonder dat je met de hand alles zelf moet doen ? (Exporteren, folders, namen van folders en plaatsen in de folders).

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/D7000/D7700
ben42

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beheer van de gehele verzameling.

Berichtdoor wiebeterpstra » zo jul 21 2019 11:00 pm

Ik heb wel eens uitvoerig gebruik gemaakt van een lightroom plug-in van de maker Jeffrey Friedl. Die maakt uiteenlopende plug-ins voor Lightroom.

Degene waar ik op doel is de Collection Publisher.
Die was in staat om je gehele collectiestructuur ( jaja, niet je mappenstructuur ) te kunnen exporteren naar dezelfde structuur maar dan in mappen.

Misschien heb je er wat aan, of brengt je op weg naar een geschikte oplossing voor je.

Lol, ik keek nog even op zn site:

http://regex.info/blog/lightroom-goodie ... -publisher

This Lightroom “Publish” plugin allows you to export copies of your Lightroom photos to disk in a folder hierarchy that mimics the folder hierarchy in your Lightroom catalog. I've found it very useful in mirroring my Lightroom catalog as small JPGs on my wife's computer.
wiebeterpstra

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beheer van de gehele verzameling.

Berichtdoor ben42 » ma jul 22 2019 12:51 am

Klinkt perfect, ik zal daar eens mee aan de gang gaan. Kijken of het lukt.
Dit is veel meer dan ik verwachte en precies wat ik hoopte.

Hartelijk dank,
Ben
XD7/X700/F70/D70/D7000/D7700
ben42

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”