[Lightroom] metadata catalogusnaam

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

[Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor justme » ma sep 23 2019 11:54 am

Is het mogelijk, of reeds aanwezig om de gebruikte catalogusnaam mee te laten nemen in de metadata/exif van je export ( jpg ) ?

ik heb enkele jpg;s waarvan ik niet meer weet in welke catalogus deze hebben gezeten. Ik zou graag tips hierover willen ontvangen, en ook willen weten over bovenstaande ook mogelijk is.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Skippy » ma sep 23 2019 12:06 pm

Bij import de naam van de catalogus als keyword toevoegen?
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Drikus70 » di sep 24 2019 8:11 pm

Via metadata crawler van Jeffrey Friedl zou je de catalogus naam automatisch kunnen toevoegen bij een export van een bestand.
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/metadata-wrangler

"Adding Data
After this plugin has removed whatever metadata you've asked it to remove from the exported copy, you can have it then add (or overwrite) certain fields — such as Title and Caption — with data crafted from your Lightroom catalog, via the template tokens that my plugins support."


Je kunt dan de template token 'CatalogName' bv in het veld 'Instructions' zetten.
Heb dit getest en het werkt prima.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor justme » di sep 24 2019 9:05 pm

Jeffrey Friedl is idd een topper wat addons betreft. Alleen gaat het me nu helaas niet helpen.

Ik denk niet dat er in de huidige geëxporteerde files iets van info over de herkomst van de catalogus in verwerkt zit.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Skippy » di sep 24 2019 9:42 pm

Je zou eventueel ook de bestaande catalogi kunnen samenvoegen tot 1 catalogus. Dan kun je sowieso de bestanden terug vinden :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor justme » di sep 24 2019 9:52 pm

Ja het probleem is dat het er nogal wat zijn.

Ze zijn van m’n werk, en daar heb ik per project of opdracht een catalogus aangemaakt. Soms lopen de opdrachten wat door elkaar heen, qua relatie tot elkaar. Waardoor soms een specifiek onderwerp (boot/project) in meerdere catalogi voorkomt. Bijvoorbeeld in een catalogus over de voortgang van de bouw, maar ook in een ander catalogus over een bedrijfsbezoek of rondleiding. Zo zijn er op de werf verschillende momenten waarvoor ik foto’s maak.

Misschien moet ik m’n catalogi anders of beter organiseren, en wellicht ook gaan samenvoegen in een overkoepelend catalogus. Vb. per jaar. Alleen sommige projecten lopen langer door dan een jaar.

In ieder geval, mocht je tips hebben om dit goed te kunnen organiseren, ze zijn welkom!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Skippy » di sep 24 2019 10:36 pm

Ik zie geen voordelen alleen nadelen in meerdere catalogi maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Heb je bewust voor meerdere catalogi gekozen? Bijvoorbeeld vanwege het risico van een corrupte catalogus met al je foto's? Ik werkte (ben nu over op Capture One) in Lightroom met 1 catalogus en een hoofdindeling per jaar met submappen per fotoshoot op datum. In jouw situatie lijkt mij een dergelijke structuur ook toe te passen, met als toevoeging dat je per project m.b.v. bijvoorbeeld een trefwoord een zgn. slimme verzameling zou kunnen maken. Bij een nieuw project moet je dan bij import het trefwoord voor dat project invoeren en een nieuwe slimme verzameling met een logische naam maken. Met zo'n slimme verzameling kunnen dan foto's uit meerdere maanden/jaren gegroepeerd worden. Ook kun je sets aanmaken met slimme verzamelingen. Kan ook handig zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Richard » wo sep 25 2019 9:56 am

Als verzamelingen elkaar overlappen onderschrijf ik de tips van Skippy.

"lightroom catalog limit" geeft over de 4 miljoen resultaten :lol: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lightroom+catalog+limit

Dit engelstalige stuk http://lightroomsolutions.com/articles/one-or-many-lightroom-catalogues/ geeft een analogie met een bedrijfsvoorraad. Ook daar bij is het onhandig als er in meerdere systemen naar een artikel moet worden gezocht.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Skippy » wo sep 25 2019 10:32 am

Skippy schreef:Je zou eventueel ook de bestaande catalogi kunnen samenvoegen tot 1 catalogus. Dan kun je sowieso de bestanden terug vinden :wink:

Zie bijvoorbeeld deze link van onze vrienden bij Canon hoe je dat kunt doen https://www.eoszine.nl/2337542/Catalogi-samenvoegen-in-LR.html
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor justme » wo sep 25 2019 11:05 am

ja het samenvoegen van catalogi is stap voor stap niet zo ingewikkeld, maar was het maar mogelijk om meerdere in een batch te importeren :P
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor Skippy » wo sep 25 2019 11:15 am

Haha, dat zou mooi zijn hè of even een script schrijven en hoppa! Maar geeft maar aan hoe belangrijk het is bij de start van een dataverzameling een opzet te bedenken die voor de langere termijn efficiënt is. Ach, leuke klus voor een regenachtig herfstweekend :mryellow:
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Lightroom] metadata catalogusnaam

Berichtdoor justme » wo sep 25 2019 11:22 am

het is werk hè :) en we hebben het al druk genoeg :P

misschien maar een verzoekje naar die Jeffrey Friedl sturen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten