Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 23 2019 11:00 am

Hallo,
Heeft er iemand een tip voor een portfolio theme voor WordPress? Als ik daarop google krijg ik legio hits waarbij er wordt geadverteerd met "Award Winning" en nog meer superlatieven. De een nog beter dan de ander. Als iemand een tip heeft voor een goed WP theme, of voor een site met een goede onafhankelijke bespreking van meerdere theme aanbieders, dan hoor ik dat graag. Het hoeft geen gratis theme te zijn, maar het is wel fijn als het flexibel is.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor EdvandeZilver » ma dec 23 2019 11:28 am

Als je al een WordPress site hebt draaien kun je thema's installeren en activeren. Bevalt het je niet dan is het simpelweg deactiveren en terug naar je vertrouwde thema.
Misschien maakt het zoeken op categorieën het iets makkelijker. Wil je foto's presenteren, of juist iets anders, dan is het een kwestie van je juiste zoekterm invoeren.
Dus gewoon testen en kijken of het aan jouw persoonlijke voorkeuren voldoet.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor mozes » ma dec 23 2019 11:34 am

Zoek binnen wordpress zelf, alle themas zijn flexible, let er op dat het mobiel vriendelijk is. (responsive).
installeer het in je wordpress, maar activeer het niet.
Doe er vervolgens een live preview mee op je huidige site, en kijk wat je aan kan passen en hoe het bevalt.

Al die voorbeelden zijn opgebouwde sites, in feite zijn alle themas gelijk namelijk een kaal canvas.
Je wil uiteindelijk een zo licht mogelijk theme qua codering, zodat de site snel is en blijft.

Verder opletten dat het thema je wordpress versie ondersteund.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor wadwandelaar » ma dec 23 2019 1:38 pm

Ligt er ook een beetje aan hoeveel kennis je hebt van Wordpress. Ik werk zelf graag met Avada van ThemeForest. Voor een beginnende WP gebruiker niet direct heel eenvoudig maar je kan er wel zo ontzettend veel mee. Vergeet niet dat 'Portforlio' een standaard iets is binnen WP en dat je het in allerlei themes kan inbouwen. Eenmaal Avada theme gekocht kun je allerlei voorgebakken demo sites installeren, bekijken en aanpassen naar je eigen wensen.

Filmpje --> klik
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 23 2019 2:48 pm

Alvast bedankt voor de suggesties.
@wadwandelaar: Wordpress ervaring = nul. Ben ooit, 20 jr. geleden, begonnen met eenvoudige websites, in html-code, je weet wellicht wel, toen moest alles nog in frames. Naderhand half-om-half WySiWyG met CoffeeCup html editor. Dat is inmiddels ook al zo'n 7 jaar geleden gestopt. Wil de draad nu weer oppakken, met Wordpress. En liefst meteen een goede richting ingaan, vandaar mijn vraag om tips. Ik zal dat Avada / ThemeForest eens verder bekijken, naast de andere aangedragen opties.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor wadwandelaar » ma dec 23 2019 2:54 pm

Dan zou ik eerst met de standaard installatie aan de gang gaan en eerst gaan snappen hoe WP werkt in admin panel. Paginaatjes, subpaginaatjes, widgets, menuutjes, portfoliootje maken. Als je wel met een koop thema gaat werken dan zie je door de bomen het bos niet en gaat het je niet lukken. Kans is dat je agressief en depressief gaat worden :-)
Net als fotograferen: eerst je camera leren kennen en dan pas nadenken hoe je de mooiste foto wilt maken.. :prost:
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor mozes » ma dec 23 2019 3:00 pm

Download de elementor plugin.
je krijgt dan weer het wysiwyg principe. en het is mobile responsive.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor ReneG » ma dec 23 2019 5:34 pm

Ik raad je ook aan om een theme van Envato Market (dat is Theme Forest, hierboven ook al genoemd, en Code Canyon) te nemen. Erg betrouwbare verkoper met goede support. Verder kun je (ook heel belangrijk) via hun plugin eenvoudig alle themes die je van ze hebt up-to-date houden (dat is bij veel andere theme sites nog wel eens een issue). Verder staat bij de themes heel duidelijk aangegeven wat ze supporten, hoe ze support leveren en wat je ervan kunt verwachten. Ook dat zie je op veel andere sites niet zo goed terug, of ze beloven van alles maar het gebeurt niet.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de themes van producent 'ThemeGoods' (die dus op envato/theme forest staan). Weinig tot geen onderhoud, regelmatige updates (altijd belangrijk ivm security patches) en goede support/FAQ/instructies. Ook geen abo (tenzij je doorlopende support wilt), je betaalt één keer voor gebruik. Als je het zelf af kun, prima. Voor portfolios zou ik vooral kijken naar hun themes 'Photography' en 'Grand Photography'. Op mijn site (link hieronder in mijn handtekening) kun je zien hoe dat eruit kan zien (er zij natuurlijk vele mogelijkheden). Ook erg belangrijk, ze gebruiken de bestaande media functionaliteit op de juiste manier én hebben een eigen portfolio/gallery combinatie, dus je hebt geen aparte plugins nodig zoals nextgen. Verder is hij eenvoudig te configureren, veelal zonder aanpassingen in CSS of PHP. Onderhoudbaarheid is dus top.

Nog wat praktische tips:
- Zorg ervoor dat je een theme hebt dat je automatisch kunt updaten (bij voorkeur automatisch) met eenmalige betaling. Op veel andere themes en theme sites zit je vast aan een soort abonnement.
- Zorg ervoor dat je eenvoudig en regelmatig kunt updaten en dat ze ook daadwerkelijk updates leveren.
- Het valt aan te raden een 'Child Theme' aan te maken en dat te activeren. Als je dat goed doet (zie instructies wordpress) dan kun je e.a. aanpassen in het theme zonder het originele thema aan te raken en dat maakt updates ook wat eenvoudiger/stabieler.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor ReneG » ma dec 23 2019 5:38 pm

wadwandelaar schreef:Dan zou ik eerst met de standaard installatie aan de gang gaan en eerst gaan snappen hoe WP werkt in admin panel. Paginaatjes, subpaginaatjes, widgets, menuutjes, portfoliootje maken. Als je wel met een koop thema gaat werken dan zie je door de bomen het bos niet en gaat het je niet lukken. Kans is dat je agressief en depressief gaat worden :-)


Tot op zekere hoogte mee eens, maar default wordpress is dan wel weer erg beperkt. In mijn ervaring is het een kwestie van een goed (koop)thema zoeken dat zo dicht mogelijk bij je visie ligt, waar je maar één keer voor hoeft te betalen én waarbij bijna alles te configureren is zonder CSS of PHP wijzigingen (al is het wel fijn als dat mogelijk is). Een theme dat goed onderhoudbaar en configureerbaar is doet wonderen en is niet veel moeilijker voor een leek dan standaard WordPress. Er zit heel veel 'rommel' tussen in Theme land, maar standaard WordPress ook wel weer erg beperkt, zeker waar het aankomt op het presenteren van een portfolio.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor mozes » ma dec 23 2019 9:40 pm

Binnen wordpress hoef je toch nooit zelf in de php te knutselen?
Css misschien en alleen als je bepaalde onderdelen er niet in wil, vrijwel alle themas hebben die optie om die tijdelijk uit te zetten.
Verder, zou je in php of css werken dan is de kans groot dat je opnieuw kan beginnen zodra er een update voor je thema is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor Richard » ma dec 23 2019 9:56 pm

Breek me de b.. eh mond niet open.

Mijn advies: als het even kan gebruik geen plugins. "woocommerce conflict plugin" in Google geeft 442.000 resultaten... om een voorbeeld te geven.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor Ronald53 » di dec 24 2019 11:31 pm

mozes schreef:Binnen wordpress hoef je toch nooit zelf in de php te knutselen?
Css misschien en alleen als je bepaalde onderdelen er niet in wil, vrijwel alle themas hebben die optie om die tijdelijk uit te zetten.
Ik denk dat dat ook is wat ReneG aangeeft. Ik wil dat ook niet opzoeken!
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor Wordpress theme voor portfolio

Berichtdoor ReneG » wo dec 25 2019 12:53 am

mozes schreef:Binnen wordpress hoef je toch nooit zelf in de php te knutselen?
Css misschien en alleen als je bepaalde onderdelen er niet in wil, vrijwel alle themas hebben die optie om die tijdelijk uit te zetten.
Verder, zou je in php of css werken dan is de kans groot dat je opnieuw kan beginnen zodra er een update voor je thema is.


Wat Ronald53 inderdaad ook al aangeeft, ik bedoel dat je liever niet in de PHP (en evt CSS) wilt knutselen, dat voorkom je door kwalitatief goede plugins met weinig dependencies en goede support te gebruiken.

Maar soms moet je wel (en daar ben ik ook niet bang voor, vaak genoeg moeten doen als mensen waardeloze/slechte plugins hebben gebruikt). Daarentegen is in de CSS knutselen helemaal niet eng/erg, het kan weinig kwaad zolang je het bij basale styling houd en (belangrijk) maar Child themes gebruikt. Als je daarnaast dan je CSS valideert en een beetje logica gebruikt om het backwards compatible te houden kan het weinig kwaad.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten