backup maken zonder computer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: backup maken zonder computer

Berichtdoor Drikus70 » do feb 20 2020 8:13 pm

Jan en Yuul schreef:Wel jammer dat hij geen RAW-bestanden ondersteund .....


RAW bestanden worden inderdaad overgezet met de backup functie.
Elk type bestand kan worden overgezet; het is gewoon eigenlijk een 'copy file' functie.
Daarnaast toont mijn Iphone wel de NEF file in de app; dus (een miniatuur van) de foto op het scherm.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: backup maken zonder computer

Berichtdoor Niekon » ma jul 20 2020 1:40 am

Nog even inhakend op dit (inmiddels wat verouderde) topic:

Voor backups onderweg gebruik ik gewoon mijn kaartlezer en android telefoon. Voor de XQD-kaartlezer gebruik ik dan een USB A -> USB-C OTG adapter. (De aansluiting van mijn mobiel is USB-C).

De kaartjes in de kaartlezer worden gewoon herkend onder Android. De bestanden kopieer ik dan naar de MicroSDXC kaart die in mijn mobiel zit. Die kosten in verhouding bijna niks. Ongeveer €30 voor 256GB.

Mocht je interne geheugen toch niet groot genoeg zijn of wil je de foto's niet op de mobiel houden dan kopieer je ze met de eerdergenoemde OTG adapter zo weer naar bijvoorbeeld een USB-stick.

Zowel mijn Rocketek XQD-kaartlezer als mijn ProGrade CFexpress kaartlezer worden zonder problemen herkend. De ProGrade heeft zelfs geen adapter nodig want deze heeft standaard een USB-C aansluiting.

Bijkomend voordeel van deze manier van een backup maken: Mocht je onderweg een snelle (en veilige) WiFi verbinding hebben, dan kun je de foto's meteen uploaden naar een cloud-opslag.

P.S. Ondersteuning van kaartlezers, snelheid van overdracht e.d. kan afhangen van het model telefoon. Oude telefoons zijn minder geschikt voor deze oplossing.
Niekon

Clublid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten