Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » vr mar 20 2020 10:07 pm

Foto's staan in de verkenner. Als ik ze bekijk, dan gebeurt het vaak dat deze eerst onscherp/wazig zijn en na 1 tot 2 seconden later alsnog scherp worden weergegeven. Soms wat sneller. Foto's zijn JPEG en in grootte variërend van 10 - 30 MB.
Ik heb een NIVIDIA Geforce 710 videokaart en 16 GB intern geheugen.
In Intel Core I5-8600K processor.

Zou het kunnen zijn, dat deze foto's op een externe schijf staan met zo ver ik weet een USB 2.0 aansluiting.
Foto's op de interne schijf zijn slechts een fractie onscherp.
Laatst gewijzigd door jan24 op za mar 21 2020 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazi en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » za mar 21 2020 2:08 am

Kan zijn dat de schijf in ruststand staat, (check energie beheer) en ja usb 2 is niet erg rap, en als de map veel fotos van 10 tot 30 mb bevat kan het even duren.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » za mar 21 2020 9:23 am

Dank Mozes voor je reactie.

Dat de schijf in ruststand staat is mogelijk. Dan duurt het überhaupt even voor hij opstart. Maar eenmaal draaiende zijn het de foto's die toch veelal wat tijd vragen, om nadat zij op het scherm staan, even moeten scherpstellen. Het lijkt wel een diaprojector met automatische scherpstelling.
Nog even geprobeerd met mijn back-up schijf van 4TB met USB 3.0. ook hier toch hetzelfde effect.

Ik check het energiebeheer, die optie was nog niet bij mij opgekomen. Al heb ik niet direct het idee welke aanpassingen mogelijk effect kunnen hebben. Ik werk met WIN 10 Home Edition.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor henkk » za mar 21 2020 9:33 am

Ik denk dat het de normale laadtijd is voor de foto. Je schrijft dat ze in verkenner staan maar hoe bekijk je ze?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » za mar 21 2020 9:48 am

Henk dat is het programma foto's van WIN 10 zelf. Maar op dit moment, nadat ik wat heb aangepast in energiebeheer, prestaties processor, lijkt het wat minder extreem. Stelt nog wel na enige tijd scherp, maar de foto's zijn niet meer zo wazig als in den beginne.
Jouw vraag heeft mij er toe gebracht, om ook ACDSee even te gebruiken, en warempel dat gaat wel beter.
Ik denk, dat ik de foto's standaard maar ga openen met dit programma.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » za mar 21 2020 10:24 am

verkenner iszowiezo trager.
eerst de fotos laden, en dan nog een klein plaatje ervan maken en in een cache laden en uiteindelijk tonen.
geloof dat het standaard maar 120 pixels is, staat je voorbeeld bv op 300 pixels, dan krijg je eerst een uitgerekt en verzacht plaatje wat 120 pixels is te zien in 300pixels
Een soort van lazyload die je op websites ziet, om te voorkomen dat je tegen een lege pagina aankijkt.


wat je nog kan doen is voorkomen dat verkenner een thumbnail aanmaakt of beter een keer opschonen.
https://www.windowscentral.com/how-rese ... windows-10
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » za mar 21 2020 12:23 pm

Mozes, t.a.v. de verkenner heeft dit geholpen, dank voor deze tip.
Weer veel geleerd deze zaterdag!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor johan555 » ma mar 23 2020 2:03 pm

NIVIDIA Geforce 710 videokaart
is een 64 Bit kaartje dus zeer langzaam met inladen
128 bit of 256 bit videokaart dat is normaal
Nikon D700 D610
Gebruikersavatar
johan555

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor ReneG » ma mar 23 2020 2:58 pm

Vooropgesteld, wat hierboven allemaal stond is niet zozeer fout, maar beantwoordt m.i. ook niet helemaal de kern van je vraag.

Als je het over de previews in verkenner hebt, die heten Thumbnails.

Even terug naar de basis vraag. Windows genereert als de verkenner in 'plaatjesstand' staat previews voor de foto's. Dat kan door een preview uit de foto te halen of deze zelf te genereren. Deze 'previews' zijn eerst heel grof (dat wat jij onscherp noemt) omdat mensen vaak het patroon van een afbeelding al herkennen en daar genoeg aan hebben; dan zien ze vast iets ook al duurt het lang. Zodra de previews zijn gegenereerd laat hij de 'betere' preview zien (dat wat jij scherp noemt). Overigens bewaart windows dat 'plaatje' in een cache, de zogenaamde Thumbnail cache, zodat hij sneller getoond kan worden een volgende keer dat je de folder opent.

De thumbnail wordt gehergenereerd op het moment dat:
- De thumbnail cache wordt gecleared (dat doet bijvoorbeeld schijfopruiming)
- Het bestand en/of de folder gewijzigd is (bijvoorbeeld door rename of bewerking).
- In bepaalde situaties bij externe media (bijvoorbeeld als je drive een andere letter krijgt dan gebruikelijk) worden de thumbnails ook gehergenereerd.

Natuurlijk is het zo dat Windows het bestand eerst moet 'scannen' om die preview te laten zien. Prestatie van je harddrive is hier de grootste factor in. Op een SSD staan ze er bijna meteen 'scherp' op, terwijl dat op een trage USB 2.0 drive een eeuwigheid duurt.

Als laatste opmerking over de videokaart, volgens mij speelt die daarin geen rol. Bij mijn weten (bij vorige windows versies in ieder geval, maar het zal bij windows 10 vermoed ik niet anders zijn) wordt de grafische kaart door windows verkenner voor dit soort doeleinden geheel niet gebruikt. Het heeft wel effect op applicaties die dat wel ondersteunen zoals lightroom, mits de GPU ingeschakeld is. Een i5 kan op zich ook best snel die conversies doen tenzij hij te zwaar/overbelast is. Dus met afstand de grootste bottleneck is de
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor ReneG » ma mar 23 2020 2:59 pm

johan555 schreef:NIVIDIA Geforce 710 videokaart
is een 64 Bit kaartje dus zeer langzaam met inladen
128 bit of 256 bit videokaart dat is normaal


Het gaat om windows verkenner. In vorige versies van Windows werd de GPU niet gebruikt door windows verkenner, en ik vermoed dat het bij windows 10 niet anders is. Het werkt wel in GPU enabled applicaties zoals Lightroom, mits GPU gebruik toegestaan in. Verder zou een Geforce 710 ook nog steeds als een razende de kleine thumbnails die Windows verkenner maakt moeten genereren (mijn oude 5xx serie deed dat al supersnel met een SSD) dus de bottleneck is waarschijnlijk de USB 2.0 drive.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor johan555 » ma mar 23 2020 3:45 pm

het systeem heeft 16 Gb geheugen
windows 10 kan maar 4 Gb geheugen adreseren de rest word niet gebruikt
Windows 10 Home 32 bit 4 GBs XXXXXXXXX
Windows 10 Home 64 bit 128 GBs
Windows 10 Pro 32 bit 4 GBs
Windows 10 Pro 64 bit 512 GBs
Windows 10 Enterprise/Education 32 bit 4 GBs
Windows 10 Enterprise/Education 64 bit 512 GBs
32-bits besturingssysteem

Een 32-bits besturingssysteem kan door technische beperkingen maximaal 4 GB aanspreken. Omdat intern de verschillende onderdelen van de computer ook geheugen claimen zult u in de praktijk maximaal rond de 3.2 GB kunnen gebruiken. Ook al plaatst u 8 GB, u zult slechts 3.2 GB zien en gebruiken. De enige oplossing voor deze beperking is te veranderen van besturingssysteem.

als je die 16 Gb wil benutten overstappen op 64 bit OS
Nikon D700 D610
Gebruikersavatar
johan555

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » ma mar 23 2020 4:26 pm

ReneG schreef:Vooropgesteld, wat hierboven allemaal stond is niet zozeer fout, maar beantwoordt m.i. ook niet helemaal de kern van je vraag.

Als laatste opmerking over de videokaart, volgens mij speelt die daarin geen rol. Bij mijn weten (bij vorige windows versies in ieder geval, maar het zal bij windows 10 vermoed ik niet anders zijn) wordt de grafische kaart door windows verkenner voor dit soort doeleinden geheel niet gebruikt. Het heeft wel effect op applicaties die dat wel ondersteunen zoals lightroom, mits de GPU ingeschakeld is. Een i5 kan op zich ook best snel die conversies doen tenzij hij te zwaar/overbelast is. Dus met afstand de grootste bottleneck is de

Ik heb net eens gecheckt, en de grafiche kaart word wel gebruikt,
Nu heb ik de pc recent vernieuwd en gaat alles gewoon lekker rap.
En het is lastig te zien omdat alles gelijk geladen en getoond word, maar de gpu meter slaat wel uit.

Ga naar taakbeheer.
open beide schermen 1x verkenner, 1x taakbeheer, en zo dat je beide schermen open hebt.
open je fotomappen en zie wat de gpu doet in de taak maneger.

Afbeelding

De hoogste waarde die ik hier bij de gpu zag was 40% tijdens het scrollen door de rawfoto's , het lukte niet om het screenshot gemaakt te krijgen voordat die weer op 0% stond.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » ma mar 23 2020 4:45 pm

sorry, vergeten te melden, het schiet me net weer te binnen.
Je kan in de video configuratie van enkele video kaarten programma's aangeven die gebruik mogen maken van de GPU.
Ik heb dat bij verkenner toen gedaan.

Ik durf alleen niet te zeggen of het ook echtte winst oplevert.

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor ReneG » ma mar 23 2020 5:26 pm

Dat is nieuws en wel een goede tip mits het stabiel is, in Windows 7 etc. kon dat niet.

Dat gezegd hebbende, default staat Explorer er bij mij niet tussen (ik heb ook NVIDIA), dus dit moet waarschijnlijk wel toegevoegd worden. Mits het stabiel is uiteraard.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » ma mar 23 2020 6:45 pm

Leesvoer genoeg, ik ga mij er in verdiepen.

Ik heb WIN 10 64 bit.
Op advies van de PC-boer toch een videokaart erbij genomen, om de processor minder te belasten met het grafische aspect.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten