Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor ben42 » di mar 24 2020 12:30 am

jan24 schreef:Ik heb WIN 10 64 bit.
Op advies van de PC-boer toch een videokaart erbij genomen, om de processor minder te belasten met het grafische aspect.


Zonder grafische kaart, of een grafische processor op je moederbord of op je CPU chip geen beeld. In zeer veel CPU's zit tegenwoordig een volledige grafische processor ingebouwd. Indien er geen grafische kaart in de PC aanwezig is wordt deze gebruikt voor het genereren van het beeld. Dat belast de processor natuurlijk.

De grafische processor (op kaart/moederbord/cpu) wordt dus altijd gebruikt, of deze gebruikt wordt door de verkenner om de plaatjes uit te pakken, weet ik niet, ik vermoed van niet.

In Windows kun je in de properties voor een folder aangeven waarvoor de folder het meest wordt gebruikt.
Voor Folders waarin vooral 'plaatjes' staan zou je dan pictures (of de Nederlandse tekst hiervoor) kunnen aangeven. De hoeveelheid verschil die dit maakt is heel erg afhankelijk van je PC.

Afbeelding


Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » di mar 24 2020 7:04 am

ReneG schreef:Dat is nieuws en wel een goede tip mits het stabiel is, in Windows 7 etc. kon dat niet.

Dat gezegd hebbende, default staat Explorer er bij mij niet tussen (ik heb ook NVIDIA), dus dit moet waarschijnlijk wel toegevoegd worden. Mits het stabiel is uiteraard.

Ik moest het ook toevoegen.
Voor zover ik het kan zeggen, is het stabiel, gpu verbruik is ietwat lager dan het cpu gebruik (beiden worden gebruikt).
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor jan24 » di mar 24 2020 9:46 am

Ik heb nu domweg mijn NVDIA instellingen teruggezet naar de beginwaarden.
En warempel, dat heeft bij mij geleid tot duidelijke foto's in Photo Viewer.
Opvallend, na het resetten werd dit programma opeens getoond in de 3D instellingen.
Wel overweeg ik om wat consequenter ACDSee te hanteren oor het bekijken van de foto's.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1811


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor ben42 » di mar 24 2020 10:03 am

Een GPU is in eerste instantie bedoelt het beeld op het scherm te krijgen. Hogere performance betekend dan meer beelden per seconde op het scherm (hogere refresh), meer pixels op het scherm en vooral voor 3D weergaven hogere kwaliteit op het scherm (zaken als anti aliassing). In Games kun je dit vaak tunen door opties aan en uit te zetten zodat je een goede refresh rate hebt en toch een mooi beeld. (Met glimmers, schaduwen, geen zigzag lijntjes etc.).
Voor Windows 10 wordt voor een aantal effecten (vooral scaling van windows) deze 3D faciliteiten ingezet, dit maakt dat schermen soepeler een aantal functies aan kan. (B.v. de Windows-Tab toetscombinatie).

Een GPU kan ook worden ingezet voor rekenkracht. Het bekendste voorbeeld daarvan is Crypto Mining. Daarbij wordt de GPU gewoon als 'alternatieve' computer gebruikt, zonder dat dit met beeld te maken heeft.
Ook Lightroom kan tegenwoordig een beroep doen op de rekenkracht van de GPU (alleen process 5 (en hoger) volgens mij) en voor displayen van de afbeelding. Hierbij wordt dus rekenkracht ingezet om de foto renderen. Eventueel wordt dit dan niet eens op het beeld getoond, maar b.v. op schijf opgeslagen of in een cache gezet. Voor displayen kunnen bepaalde bewerkingen uitgevoerd worden door de GPU.

Bij mij in Lightroom staat de GPU op automatisch. Bij normaal gebruik waarbij ik b.v. de pijltjes toets blijf indrukken, nou ja dat is niet normaal, om continu door veel beelden heen te bewegen, dan krijg ik de GPU ietsje omhoog en mijn CPU redelijk omhoog. Maar er blijft dan nog zat ruimte over. Bij het scrollen door 2000 full screen foto's in een paar seconden heb ik de GPU af en toe naar 11 procent zien gaan. Maar meestal blijft deze op 1 a 2 procent hangen. Normaal is de GPU 1 procent. Zo ondertussen even 10 000 foto's langs laten komen in Lightroom. Hoewel de belasting nergens ook maar in de buurt van de 100 procent komt, treed er zowel een na-ijl effect als happeringen op.

Bij het exporteren van 200 foto's gaat de CPU bij mij naar 100 %. Alle 12 threads worden volledig gebruikt, de GPU blijft op 1 procent. (Dit zijn oude foto's dus nog geen process 5). Ook 100 nieuwe foto's (? process 5) maken nauwelijks gebruik van de GPU.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor Boomhaak » wo mar 25 2020 4:05 pm

Dit is normaal. Het is een manier om met zo beperkt mogelijk je foto tonen.
De gebruikte buffer van je PC is zodanig geconfigureerd dat je relatief door je afbeeldingen kan scrollen en zou het andere processen in de PC onnodig vertragen.
Bij Apple en Linux, worden die processen (processortijd) anders ingedeeld.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's eerst wazig en dan scherp op PC scherm

Berichtdoor mozes » wo mar 25 2020 7:24 pm

Geen idee of het invloed heeft, maar ik heb de nvidia studio driver geinstalleerd.
Deze bied hardware ondersteuning voor het model GTX 1660 super oc die ik gebruik.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten