Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor MartinT » di aug 11 2020 6:08 pm

Zijn er leden die een Mac mini 2020 hebben?
Ik zou graag willen weten of die de bewerkingen van de zware bestanden uit de D850 en Z7 aan kan. En dan heb ik het vooral over Photoshop, Lightroom Classic en Luminar 4, maar ik gebruik ook Aurora HDR en Topaz Sharpen AI.

Wat had ik?
Mijn dik 6 jaar oude Windows PC heb ik in de loop van de tijd wat opgekrikt met een SSD en meer HD capaciteit, maar de processor trekt het niet meer. Ik kon op een gegeven moment tijdens importeren in LR rustig een bak koffie gaan drinken, zo lang duurde dat.

Wat is de huidige configuratie?
Ik heb ook nog een 13” Macbook Pro van begin 2015 met een 3,1 GHz dual-core Intel i7 en 16 Gb geheugen. Indertijd de zwaarste uitvoering. Die heb ik nu als alternatief voor bovengenoemde PC als volgt opgetuigd:
De Macbook heb ik via een Apple Thunderbold 2 naar 1 kabel verbonden met een soort Thunderbolt docking station, de CalDigit Thunderbolt Station 3 Plus. Vandaar daisy chain met TB1 doorgelust naar 2 LaCie TB1 harde schijven, eentje voor opslag van de foto’s en een als back-up met 2 afzonderlijke schijven. En verder nog een losse tweede back-up, die ik regelmatig aansluit en elders bewaar. Mijn 2 externe schermen zijn via Displayport aangesloten op de LaCie’s die daarvoor elk een aparte aansluiting hebben.

Dit geheel werkt, maar om nou te zeggen dat het vlotjes verloopt, nou nee. LR Classic gaat nog wel, bij PS met de veel grotere bestanden wordt het al trager en bijvoorbeeld Topaz Sharpen AI duurt een eeuwigheid.

Wat overweeg ik?
Dus tijd om toch maar naar iets anders uit te kijken. Ik wil graag verder met Apple. Ik ben geen held in de software wereld en Mac is zoveel vriendelijker voor mensen zoals ik (vind ik, en dat is maatgevend!). Verder heb ik 2 prima Eizo schermen, dus een iMac lijkt me een wat overbodige investering.

Dus dacht ik aan een Mac mini. Maar daar zit in de zwaarste versie ook een Intel i7 in, weliswaar de nieuwste uitvoering met 6 core, maar toch?
Dus ik twijfel of ik er met de nieuwe Mac mini echt stevig en voor een aantal jaren op vooruit ga. Geheugen kan nu wel 32GB of meer zijn.

Wie heeft goed advies uit eigen ervaring?


PS: ik wil niet flauw zijn, maar aan reacties die beginnen met: ik denk dat…….. heb ik niet veel. Ik zoek hands-on ervaring!
Maar we hebben in onze grote club zoveel IT kennis dat er vast wel iemand is die me goed kan helpen. Daar hoop ik op!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor stouten » di aug 11 2020 7:24 pm

Ik heb mijn Mac mini 2019 omgeruild voor een Mac pro 2016 (zo'n zware cilinder) met intel xenon 8core en 32GB werkgeheugen.

Kost net geen €2500 2de hands.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Skippy » di aug 11 2020 9:39 pm

Hoi Martin, ik heb een 2018 Mini 3,2 GHz 6-Core Intel Core i7 met 16gb. Ook ik heb er een Eizo beeldscherm aan hangen. Lightroom en Capture One draait probleemloos op deze Mini. De grootste fotobestanden die ik verwerk zijn 35MB compressed RAW's van de 24MP Nikon Z6. Met Lightroom 5 opent mijn catalogus met ca. 43.000 bestanden op een externe schijf in luttele seconden. Met bewerken ben ik nog niet tegen beperkingen opgelopen, alles gaat vloeiend. Het openen van bestanden in externe editors gaat ook vlot. Ik heb wel het idee opgegeven dat ik met deze Mini heel lang vooruit kan. Ik reken op een gebruiksperiode van 5 à 6 jaar, daarna zijn de eisen qua software en fotobestanden waarschijnlijk toegenomen. Hopelijk maakt Apple dan nog steeds - opgewaardeerde - Mini's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor MartinT » za aug 15 2020 7:59 pm

Dank voor je uitgebreide reactie Luc.
Precies de info waar ik naar op zoek was.
Ik denk nu dat de Mac mini voldoet aan mijn eisen, maar twijfel nog een beetje of ik toch niet beter de nieuwe 16" Macbook met i9 processor kan nemen.
Wel duurder, maar wellicht beter toekomstbestendig?
Nog even denken, maar je hebt me de juiste munitie ervoor verschaft :thumbup:
martin

PS: verbaas me erover dat er niet meer reacties binnengekomen zijn!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Skippy » za aug 15 2020 9:37 pm

Graag gedaan Martin. Die 16inch MacBook is heel fraai, wel aanmerkelijk duurder. Ik heb voor de Mini een MacBook gehad. Nadeel vond ik dat in gesloten (closed clamshell) modus de MacBook moeite had warmte af te voeren en de ventilatoren snel en hoorbaar aansloegen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor gvdnberg » zo aug 16 2020 5:10 am

Hoi Martin,

Ik werk al een jaar of 5 met een MacBook Pro aan een Apple Cinema Display. Het scherm is al meer dan 10 jaar oud, maar dat gaat nog redelijk met een regelmatige calibratie. De MBP is van 2013 met 16GB werkgeheugen en een 512 GB SSD. Ik sla mijn foto’s op externe harddisks op.
Ik gebruik Lightroom, met incidenteel een uitstapje naar Photoshop, Capture One en met regelmaat iets van Nik software. Mijn database is ook rond de 40.000 foto’s en laden binnen C1 gaat wat trager dan via LR, maar met bewerken heb ik geen enkel probleem, net wat Luc ook aanhaalt: het verloopt gewoon soepel.
In mijn MBP zit een i7 processor.
Ook het ventilator geluid ervaar ik hetzelfde als Luc, maar ik vind het niet hinderlijk. Temeer daar ik het MBP scherm altijd open heb staan voor bv e-mail.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op ma aug 24 2020 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Bartfo » do aug 20 2020 7:26 am

Hoi Martin,

Staar je niet te blind op de processor snelheid en cores. Mijn ervaring is dat een goede videokaart zeker van belang is.
De kaart van de MBP is een grote stap voorwaarts tov de mini. Prijs is er dan ook naar, maar neem de videokaart mee in je afweging. Ik gebruik zelf een MBP 2018, met de bibliotheek op externe Ssd, voor mij werkt dit ruim voldoende.

Succes met je keuze
Bartfo

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor ehh000 » zo aug 23 2020 2:16 pm

Hi Martin,

Ik heb geen ervaring met de huidige generatie Mac Mini's dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Bartfo heeft zeker een punt dat je je niet moet blindstaren op processorsnelheid en #cores en dat de grafische kaart ook belangrijk is.

Zelf heb ik in maart van dit jaar een MBP 16" gekocht met 2.3 GHz 8 core i9 en 64GB geheugen en de destijds snelste grafische kaart (8GB AMD Radeon Pro 5500M). Ben er erg mee in mijn sas (dit is mijn derde MBP, eerder had ik de 2008 en de 2012 versies). Photoshop heeft geen problemen met het bewerken van de RAW bestanden uit mijn Z7.

Eén aspect waar je zeker mee rekening moet houden is dat er een moment komt dat de accu moet worden vervangen. De laatste MBP's zijn zo gebouwd dat het eigenlijk niet te doen is om zelf de accu te wisselen. Ik heb het voor elkaar gekregen bij de MBP 15" uit 2012 maar het was een crime. De doorslaggevende reden om het zelf te doen was dat ik niet 2 tot 3 weken zonder mijn computer kon, de tijd die het volgens Xando vergt om door een Apple service center de accu te laten vervangen.

Succes met je keuze,

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor MartinT » ma aug 24 2020 12:26 pm

Dank heren voor het delen van jullie ervaringen.
Aan het vervangen van de accu had ik helemaal nog niet gedacht, maar is zeker een punt.
Ik zou de MBP (als het die wordt?) het grootste deel van de tijd op een vaste plaats op m’n bureau gebruiken. Dan hangt hij dus continue aan de lader (en is verder via het docking station met een kabel op de router aangesloten).
Is dat continue de hele dag verbonden zijn met de lader wel goed voor de accu vraag ik me nu af.
Of moet ik binnen de kortste keren een nieuwe accu laten plaatsen?
Kan hem natuurlijk ‘s nachts afkoppelen, maar ik gebruik hem overdag echt heel veel.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor ehh000 » ma aug 24 2020 12:41 pm

Volgens mij is het continue aan de lader laten hangen van een accu niet goed. Maar dat kan je beter vragen aan iemand die er verstand van heeft :-D

Mijn MBP is mijn enige computer. Als de accu opgeladen is ontkoppel ik de MBP van de lader en ik laad de accu weer op als er nog 5% peut resteert. Mijn 2012 15" MBP heeft uit mijn hoofd 4 accu's verbruikt, dat is dus 1 per iedere 2 jaar. De accu's die ik kocht voor mijn 15" kostten iets van € 100, dat valt dus nog mee. Geen idee wat het laten vervangen door een Apple Service Center kost.

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Skippy » ma aug 24 2020 12:47 pm

MartinT schreef:Dank heren voor het delen van jullie ervaringen.
Aan het vervangen van de accu had ik helemaal nog niet gedacht, maar is zeker een punt.
Ik zou de MBP (als het die wordt?) het grootste deel van de tijd op een vaste plaats op m’n bureau gebruiken. Dan hangt hij dus continue aan de lader (en is verder via het docking station met een kabel op de router aangesloten).
Is dat continue de hele dag verbonden zijn met de lader wel goed voor de accu vraag ik me nu af.
Of moet ik binnen de kortste keren een nieuwe accu laten plaatsen?
Kan hem natuurlijk ‘s nachts afkoppelen, maar ik gebruik hem overdag echt heel veel.

Ik heb mijn MacBook 10 jaar lang zonder problemen aan de lader verbonden gehad. De capaciteit nam wel iets af maar geen noodzaak ervaren om de accu te vervangen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor ehh000 » ma aug 24 2020 1:01 pm

Dat is natuurlijk ook zo: als je de MBP niet als portable gebruikt dan maakt een beetje capaciteits afname van de accu geen drol uit als je hem 24/7 op het lichtnet hebt aangesloten :-D
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Robert » di aug 25 2020 3:42 pm

MartinT schreef:Ik zou de MBP (als het die wordt?) het grootste deel van de tijd op een vaste plaats op m’n bureau gebruiken. Dan hangt hij dus continue aan de lader (en is verder via het docking station met een kabel op de router aangesloten).
Is dat continue de hele dag verbonden zijn met de lader wel goed voor de accu vraag ik me nu af.
Of moet ik binnen de kortste keren een nieuwe accu laten plaatsen?
Kan hem natuurlijk ‘s nachts afkoppelen, maar ik gebruik hem overdag echt heel veel.


Ik gebruik een Macbook Pro Retina uit 2015 met I7 processor, SSD en 16 Gb intern geheugen, de laptop hangt sinds 2015 continue aan de lader als hij aan staat: als ik niet op de laptop werk gaat de stroomkabel van de laptop. Ca 1 a 2 keer per maand laat ik de accu leeglopen terwijl ik de Mac gebruik tot onder de 50%. Statusinformatie (over deze Mac) geeft aan 23 cycli. Zonder stroomkabel gaat de accu nog zo'n 6 tot 8 uur mee (ik schat > 90% van de oorspronkelijke capaciteit).

Verder:
- de processor snelheid is ruim voldoende voor de huidige versies van Adobe Lightroom en Photoshop, ik werk met gecomprimeerde NEF bestanden van ca 65 mb uit de Z7
- ik gebruik een 2e SSD schijf met Thunderbolt 2 i.c.m. Lightroom voor het bewerken in Lightroom en Photoshop. Daarna archiveer ik mijn bestanden op een gewone externe harddisk van 4 Tb en in de Apple Cloud. De foto's worden gekopieerd met ruim 500mb/sec naar de 2e SSD, dat is ongeveer het maximum wat de SSD kan.
- ik denk dat een Mac mini prima zal volstaan. Ik zou dan voor een I7 gaan met 32 Gb intern en een externe beeldscherm-adapter. Zie deze link voor meer info.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor MartinT » do aug 27 2020 10:35 pm

De kogel is door de kerk :D
Zucht,..... zware bevalling!!
Het is de 16 inch Macbook Pro met 32GB, 1TB SSD en een grafische kaart met 8GB geworden.
Ik heb al een paar snelle harddisks van 8 TB waarop ik de foto's zelf plaats en eentje voor backup.
Die worden dan met TB3 verbonden met de Macbook.

Denk dat ik hier voorlopig wel mee vooruit kan.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen :thumbup:

Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring met de nieuwe Mac mini gevraagd

Berichtdoor Skippy » do aug 27 2020 10:43 pm

Mooie specs! Veel plezier er mee. Laat je over een paar weken ofzo nog even weten hoe het bevalt?
Laatst gewijzigd door Skippy op do aug 27 2020 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten