Weer aan het sukkelen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 21 2020 11:12 am

Lightroom blijft een uitdaging voor mij! Volgens mij heb ik helemaal niets veranderd aan de instellingen,
maar sinds begin deze maand komen alle foto's na het uploaden in de map Slimme verzameling terecht ipv gewoon
op datum en opeenvolgend. Wie weet waar ik die instelling kan veranderen?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor wadwandelaar » vr aug 21 2020 12:23 pm

Tip: koop het boek van Scott Kelby. Hierin wordt op een leuke en begrijpelijke manier uitgelegd hoe Lightroom van voor tot achter werkt.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Vincent » vr aug 21 2020 1:12 pm

Gemmageluk60 schreef:maar sinds begin deze maand komen alle foto's na het uploaden in de map Slimme verzameling terecht ipv gewoon
op datum en opeenvolgend.


Ik denk dat je weer even terug moet gaan naar de basis. Slimme verzamelingen zijn slecht een virtuele mappen, daar staan de beelden niet fysiek in.

Het hele idee van slimme verzamelingen is dat je op basis van vooraf opgestelde criteria een selectie maakt van alle beelden uit jouw bibliotheek die daaraan voldoen. Dus bijvoorbeeld een slimme verzameling 'afgelopen maand' geeft jou alle beelden van afgelopen maand, ongeacht waar deze staan in de bibliotheek. Bij een nieuwe import worden die daar dus ook automatisch aan toegevoegd (tenzij je ze langer dan een maand geleden gemaakt hebt)

Als je binnen de virtuele verzameling een beeld selecteert, en dan rechtermuisknop en 'ga naar map in bibliotheek' kiest dan kom je in de map waar het beeld daadwerkelijk staat. Ik ben er vrij zeker van dat die dan gewoon in mappen op datum en opeenvolgend op jouw harde schijf staan zoals je gewend was! :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 21 2020 2:45 pm

Ben op een van de foto's gaan staan en vervolgens naar 'ga naar map in bibliotheek'. Bleek inderdaad in de catalogus te staan, maar alle foto's vanaf 8-8-2020 staan nu in het lijkt wel een aparte map 2020 gesitueerd tussen 7-4-2020 en 11-4-2020. Hoe ze daar terechtgekomen zijn is mij een raadsel. Dat LR-boek heb ik, maar vind ik nog ingewikkeld genoeg.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor John Jansen » zo aug 23 2020 7:52 am

veel you tube filmpjes kijken, vind ik duidelijker dan een boek
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma aug 24 2020 3:13 pm

dit weekend al de nodige filmpjes gezien en teksten gelezen, maar de oplossing nog niet gevonden. Zojuist weer een aantal foto's ge-upload, maar de nieuwe foto's worden automatisch gesitueerd tussen foto's van april terwijl er wel de goede datum bij staat??
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor John Jansen » ma aug 24 2020 3:21 pm

Kijk eens hoe je de instellingen hebt staan in de bibliotheek als je foto's importeert, in de werkbalk bovenin of je daar iets in veranderd hebt.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor ReneG » ma aug 24 2020 5:11 pm

Tijdens het importeren in het importscherm kun je aan de rechterkant de lokatie kiezen waar de foto's terechtkomen. Waarschijnlijk heb je de instellingen of lokatie daar veranderd. Als je bijv. een map '2020' en daarbinnen 'april' hebt, heb je waarschijnlijk de map 'april' ipv 2020 geselectreerd. (Nogmaals is maar een fictief voorbeeld). Of je hebt de importinstellingen (die staan daar ook) voor datum/tijd per ongeluk veranderd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma aug 24 2020 5:59 pm

Maar hoe kan ik dat weer terugdraaien? Als ik op bibliotheekfilter klik (net boven de voorvertoning) dan krijg ik direct de map met nu 317 foto's te zien, die op de verkeerde plaats staat. Heb nu het vinkje voor datum weggehaald, stonden ook de beide camera's in waarmee ik die foto's heb gemaakt. Nu dat vinkje weg is, ga ik eens kijken wat er gebeurt als ik foto's upload.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor John Jansen » ma aug 24 2020 6:40 pm

Boven voorvertoning zie je de balk met bron selecteren (pijl) dan een blok met kopiëren (pijl) dan NAAR dat is het blok waar het bij jouw waarschijnlijk fout gaat hier kun je met de pijltjes je keuze maken waar de foto's en naar welke map verplaatst gekopieerd of toegevoegd moeten worden, ik denk, dat je als je gebruik maakt van een externe harddisk en je koppelt hem af hij terug naar een oorspronkelijke map gaat.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 11:02 am

Heb de foto's nog op mijn laptop staan, wil wel gaan werken met een externe drive. Als ik een sd-card in de laptop stop, dan klik ik op importeren en dan zet het programma nu de foto's automatisch in die nieuwe submap, daar staat wel de juiste data achter, maar de submap is geparkeerd in april. Kan het woord voorvertoning al niet vinden maar wel Bron selecteren. Daar laat hij dezelfde foto's zien bij zowel 'Camera/kaartlezer' als bij SD-card. Kom er niet uit en heb al van alles geprobeerd.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor John Jansen » di aug 25 2020 12:05 pm

Als je het scherm bibliotheek oproept dan zie je in de linker kolom Navigator catalogus mappen en verzamelingen staan. klik op het plusje naast verzamelingen, je ziet dan welke keus je kunt maken hier is het waarschijnlijk mis gegaan, je hebt slimme verzameling aangevinkt bij mij staat hij op naam aangevinkt. Hopelijk is dit de oplossing.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 12:45 pm

Er staat bij mij in Verzamelingen een vinkje bij 'sorteren op naam' en bij 'verzamelingsfilter tonen'
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor John Jansen » di aug 25 2020 1:07 pm

Staat dus allemaal goed, ok, nog een mogelijkheid is; in de menu balk, helemaal boven in, klik je op bestand, het vouwt nu open in een keuze menu, selecteer nu automatisch importeren en moet je even kijken bij doel, "verplaatsen naar ", hier kun je ook een lokatie veranderen door op kiezen te klikken, misschien staat dat niet goed.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer aan het sukkelen

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 2:23 pm

Achter automatisch importeren krijg ik 2 opties: automatisch importeren inschakelen (dungedrukt) en Instellingen voor automatisch importeren ......... (dikgedrukt)
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten