Welke computer kopen?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor signxpress » do dec 03 2020 10:36 am

@Wiebeterpstra, correct, ik had met mijn verhaaltje daar niet aan gedacht aangezien ik al lang niets meer doet met zelfbouw PC (ik heb thuis en zakelijk alleen Apple's staan), maar de M.2 aansluiting
is zeker de moeite waard om dit te overwegen. Photoshop en M.2 zijn goede vrienden van elkaar.

@Patrick, ik had het dus fout met de blue als NAS, het is dus Red.
Je schrijft "off topic", maar ik denk dat dit voor de TS een interessante aanvulling is op deze topic, althans, ik vind het zeker interessant.
Ik kan niet in de financiële situatie van de TS kijken, maar ik zou voor de Black gaan.
Wat betreft het geheugen, als je geld uitgeeft aan zo'n nieuwe PC, dan wil je de meest optimale configuratie denk ik, ik wel in ieder geval.
Mijn vrouw mopper wel eens dat ik altijd voor de duurste opties gaat ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor justme » do dec 03 2020 10:42 am

@signxpress, zegmaar dat je anders ook een andere vrouw had gehad! :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 11:08 am

Dank voor alle info en tips :thumbup: Op zich is de pc besteld, maar ik ga nog wel over een paar componenten in gesprek.

Een budget heb ik er niet echt voor. Ik vind budgetteren voor iets waar je geen verstand van heb ook lastig.
Ik wil natuurlijk niet een te magere pc kopen, maar andere kant is goed ook goed. Ik heb niks met computers (behalve dan dat ik ze gebruik). Ik word ook niet echt blij van een nieuwe computer (of van een nieuwe auto, of...) Van een mooie nieuwe houten pinholecamera word ik dan weer wél blij :D

Een pc aanschaffen is voor mij net als bij het kopen van een auto. Dit erbij, dat erbij, en dan...kost het toch ineens meer dan je dacht en/ of hoopte :D

Nogmaals bedankt iedereen ! ! !
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor signxpress » do dec 03 2020 11:45 am

wiebeterpstra schreef:@signxpress, zegmaar dat je anders ook een andere vrouw had gehad! :)

Ik heb niet voor de duurste vrouw gekozen, maar wel met mooie optie's :prost:



@Genster, ik snap wel wat je bedoeld, computer is natuurlijk een stuk gereedschap.
Mijn input was niet bedoeld om je op andere gedachte te brengen, het was alleen mijn persoonlijke visie.
Hoe je het went of keert, het is verder een dijk van een config waar je een flinke poos plezier aan zal beleven :thumbup:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 11:47 am

signxpress schreef:@Genster, ik snap wel wat je bedoeld, computer is natuurlijk een stuk gereedschap.
Mijn input was niet bedoeld om je op andere gedachte te brengen, het was alleen mijn persoonlijke visie.
Hoe je het went of keert, het is verder een dijk van een config waar je een flinke poos plezier aan zal beleven :thumbup:


Ik ben dan ook blij met jouw tips/ info :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 12:25 pm

Geheugen is inmiddels opgeschroefd naar 3200 MHz.

Nog even snel graag :) Kingston A2000 of Samsung 980 PRO ???

Samsung is € 124 duurder.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 03 2020 12:39 pm

Kwestie van portemonnaie en verwachting.

De kingston doet in het gunstigste geval 2000 MB/s schrijven en 2200 MB/s lezen.
De Samsung 5000 / 7000

Vergelijk zelf: https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 2;1601832/

Kleine bestanden worden de getallen stukken lager, maar de Samsung heeft een snellere interface (PCI4 tegen PCI3) en controller. Op jouw moederbord zit:
2x M.2 slots (Key M)
M2_1 slot(from AMD® Processor)
- Supports PCIe 4.0 x4 (3rd Gen AMD Ryzen™)
- Supports PCIe 3.0 x4 (2nd Gen AMD Ryzen™/ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics)

Dus wil je het snelste mogelijk, dan de Samsung.

Wel even bij het bouwen opletten in welk slot je het steekt!


p.s. Even ter vergelijk, de snelste SATA600 SSD doet maximaal 550 MB/s.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 1:04 pm

Thanks ! ! !

Ik snap maar 10% van wat je schrijft, maar dat is genoeg denk ik :lol:

Voor de zekerheid maar de Samsung...
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 03 2020 1:45 pm

Ok, in het Nederlands dan: je hebt geen lullig compjoetertje aangeschaft... 8)

Veel plezier ermee.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 2:36 pm

:lol:

Thanks!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor CeesNikon » do dec 03 2020 4:14 pm

ter aanvulling valt mij op gekozen is voor een gaming moederbord. Vermoedelijk bij velen niet bekend maar Asus levert speciaal voor grafische toepassing geoptimaliseerde moederborden. Ze zijn te herkennen aan WS in de type aanduiding. Meestal zijn deze moederborden alleen geschikt voor Xeon processors en ondersteunen hierom ECC geheugen,

Gebruik zelf al jaren zo'n moederboard met een Xeon processor. Veelal zijn ze ook gecertificeerd voor VMware bijvoorbeeld. Heb voor Microsoft en Linux certificerings trajecten (voor de werkgever) een aantal maanden zonder probleem VMware gedraaid.

De info wat betreft WD Red klopt maar het belangrijkste aspect is deze disken over firmware beschikken welke beter met externe trillingen om kan gaan. Als disken in een rek zijn geplaatst zoals bij een NAS gaan de disken elkaar beinvloeden doordat trillingen worden doorgegeven. Datacenter disken gaan nog wat stappen verder aangezien deze vaak op 10.000 of 15.000 toeren draaien. Die disken janken pijnlijk aan je oren als je in hoge uitzondering zo'n pizzadoos op je bureau aan het configureren bent.

In de regel is het gebruik van steeds grotere disken en RAID een probleem. Tijdens de RAID herstel actie na een defecte disk bestaat de kans de overige disken ook overlijden doordat dit een zware IO actie vergt. Met grotere disken duurt de herstelperiode dus langer en loop je over een langere periode een risico de complete RAID struikelt. RAID6 of veel beter ZFS (niet onder Linux) is aan te bevelen.

Nog wat tips:
- koop altijd geheugenmodules gelijktijdig zodat deze uit een en dezelfde productie batch komen.
- koop nooit disken gelijktijdig omdat de kans bestaat deze uit dezelfde productie batch komen. Als een overlijdt gaan de andere immers ook binnenkort of bij een RAID herstel actie
- tussen de WD Red disken zit een verschil in de wijze van opslag. Je moet even Googlen op FAX en SMR. Voor NAS wordt een van beide afgeraden en veroorzaakt problemen.
https://www.truenas.com/community/threads/wd-sneaking-smr-into-red-disks.83972/

link toegevoegd
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor signxpress » do dec 03 2020 4:48 pm

Klop enigszins wel betreffende het moederbord, maar de gekozen moederbord is gewoon goed. De TS gaat hier niets van merken en erg blij mee zijn.
Ik heb ook niet het idee dat de TS VMware gaat draaien en of Linux.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 03 2020 5:03 pm

CeesNikon schreef:ter aanvulling valt mij op gekozen is voor een gaming moederbord. Vermoedelijk bij velen niet bekend maar Asus levert speciaal voor grafische toepassing geoptimaliseerde moederborden. Ze zijn te herkennen aan WS in de type aanduiding. Meestal zijn deze moederborden alleen geschikt voor Xeon processors en ondersteunen hierom ECC geheugen,

Gebruik zelf al jaren zo'n moederboard met een Xeon processor. Veelal zijn ze ook gecertificeerd voor VMware bijvoorbeeld. Heb voor Microsoft en Linux certificerings trajecten (voor de werkgever) een aantal maanden zonder probleem VMware gedraaid.

De info wat betreft WD Red klopt maar het belangrijkste aspect is deze disken over firmware beschikken welke beter met externe trillingen om kan gaan. Als disken in een rek zijn geplaatst zoals bij een NAS gaan de disken elkaar beinvloeden doordat trillingen worden doorgegeven. Datacenter disken gaan nog wat stappen verder aangezien deze vaak op 10.000 of 15.000 toeren draaien. Die disken janken pijnlijk aan je oren als je in hoge uitzondering zo'n pizzadoos op je bureau aan het configureren bent.

In de regel is het gebruik van steeds grotere disken en RAID een probleem. Tijdens de RAID herstel actie na een defecte disk bestaat de kans de overige disken ook overlijden doordat dit een zware IO actie vergt. Met grotere disken duurt de herstelperiode dus langer en loop je over een langere periode een risico de complete RAID struikelt. RAID6 of veel beter ZFS (niet onder Linux) is aan te bevelen.

Nog wat tips:
- koop altijd geheugenmodules gelijktijdig zodat deze uit een en dezelfde productie batch komen.
- koop nooit disken gelijktijdig omdat de kans bestaat deze uit dezelfde productie batch komen. Als een overlijdt gaan de andere immers ook binnenkort of bij een RAID herstel actie
- tussen de WD Red disken zit een verschil in de wijze van opslag. Je moet even Googlen op FAX en SMR. Voor NAS wordt een van beide afgeraden en veroorzaakt problemen.
https://www.truenas.com/community/threads/wd-sneaking-smr-into-red-disks.83972/

link toegevoegd


Volledig off topic...

Het verhaal klopt inderdaad, maar is hier zoals gezegd grotendeels niet aan de orde:
- AMD Ryzen heeft niets met Intel Xeon CPU's te maken. We hebben het hier ook niet over AMD Threadrippers of Epics. ECC is daarmee ook wel buiten het plaatje hier.
- virtualisatie is niet aan de orde
- grafisch geoptimaliseerd... voor GPU kaarten in servers of Nvidia Quadro's. Ook niet aan de orde hier.

De rest van de tips helemaal waar, maar als gemiddelde consument meestal minder van belang.

Zoals je ziet is het eigenlijk best lastig om een optimale pc samen te stellen. En ook pc-bouwers snijden hier en daar best wel eens wat bochten af in mijn optiek.

Nou ja, de TS heeft uiteindelijk een pc die niet heel gemiddeld is. :thumbup:
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor signxpress » do dec 03 2020 5:30 pm

imaginary_nl schreef:Nou ja, de TS heeft uiteindelijk een pc die niet heel gemiddeld is. :thumbup:

Exact :thumbup:
Het is dat ik niks met Windows hebt, anders zou ik nog jaloers worden op de TS :shifty:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 10 2020 6:53 am

Ik heb de pc gisteren opgehaald, met de genoemde aanpassingen (sneller geheugen en de genoemde Samsung SSD). Zo goed als alles staat er inmiddels op alleen de LR bibliotheek, voorinstellingen etc. is nog een uitdaging :) Misschien iets voor het weekend :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten