Welke computer kopen?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » wo dec 02 2020 2:55 pm

Het is tijd om mijn oude i7-4770 te vervangen.

Ik neem zomaar aan dat mijn LR/PS-abonnement wel zal werken op een nieuwe desktop, maar (het klinkt wellicht gek) ik wil ook mijn oude CNX2 nog kunnen gebruiken. Ik gebruik CNX2 met name voor mijn analoge foto's. Mijn 6x17 negatieven zijn, gescand op 4800dpi, ca. 1,6 - 1,8 GB per stuk !!! :shock:

De pc die ik, na overleg met de verkoper, op het oog heb heeft de volgende specs:

• Moederbord: MSI MPG X570 GAMING PLUS
• Processor: AMD Ryzen 9 3900X
• Processorkoeler: Scythe SCMG-5000 Mugen 5 PCGH Edition
• Geheugen: Corsair Vengeance LPX 2x16GB 2666 C16
• Videokaart: GeForce GTX 1050 TI 4G
• SSD: Kingston A2000 1000GB
• HDD: Western Digital Blue 2TB
• Voeding: be quiet! Pure Power 11 600W
• Besturingssysteem: Microsoft Windows 10 Pro

Eigenlijk is de vraag eenvoudig: koop ik hiermee de juiste pc?
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Richard » wo dec 02 2020 4:04 pm

Potige CPU, als de rest daar op is afgestemd en CNX2 het op Windows 10 doet: ja.

Veel plezier er mee!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » wo dec 02 2020 4:53 pm

Bedankt Richard!

Ik heb er geen verstand van, maar omdat hij met name door de verkoper is samengesteld neem ik aan dat alles op elkaar is afgestemd.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 02 2020 5:04 pm

Capture NX2 werkt als een tierelier op W10.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » wo dec 02 2020 5:15 pm

Bedankt Ed :thumbup:

Het draait hier (op mijn oude pc) nu ook prima op Win10 inderdaad.

Het is misschien dom, maar ik dacht dat CNX2 misschien te oud kon zijn om op de pc die ik wil kopen te draaien.
Maar dat is dus onzin :lol:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Patrick » wo dec 02 2020 8:21 pm

Ik kon het niet meer gebruiken met een hoge resolutie scherm. De interface schaalde niet mee... Is dat inmiddels opgelost?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 02 2020 9:21 pm

Dat antwoord heb ik helaas niet, mijn 2 Delletjes U2412 gaan niet verder dan 1920x1200.
-edit-
Op 'n beeldscherm van 2560x1440 werkt CNX2 ook schermvullend.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » wo dec 02 2020 10:13 pm

Geheugen is wat langzaam voor een Ryzen 3900x.
Kijk eens naar https://tweakers.net/pricewatch/1623388 ... ificaties/

Verder is de Kingston prima, maar voor zulke grote bestanden kun je ook een snellere ssd overwegen:
https://tweakers.net/pricewatch/1601832 ... ificaties/

Wat duurder, maar voor zo'n systeem met deze bestanden maakt dit flinke stappen vooruit.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor signxpress » wo dec 02 2020 10:19 pm

Die Kingston SSD, is dat een goed ding?
Ik heb met verschillende merken SSD's problemen gehad, uiteindelijk heb ik in al mijn systemen SSD's van Samsung zitten en heb ik nooit geen probleem ondervonden.
Eerlijk is eerlijk, een SSD van Kingston heb ik nooit gehad/getest.
Ik wil je niet bang maken, maar misschien heeft hier iemand er wel goede ervaring mee, wellicht even een paar reviews kijken op internet.

De WD's zijn goede schijven, nooit geen problemen mee gehad. Ik heb altijd de black gehad, de blue schijnt voor NAS systemen te zijn, wat nou het grote verschil is heb ik nooit zo gezien.
Gewoon lekker blue laten, voor de rest ziet het er goed uit, lekker stuk geheugen er in, kan je een tijd mee uit de voeten.
Het besturingssysteem is niet mijn liefde, maar dat is ieder zijn keuze.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 7:22 am

Bedankt :thumbup:

In mijn huidige pc (ruim 6,5 jr oud en -buiten vakanties- iedere dag gebruikt) zit ook een Kingston SSD (slechts 240 GB) en heeft al die tijd probleemloos gewerkt. En nu nog :) Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Ik heb het even opgezocht op mijn oude factuur, die ik dus ruin 6,5 jr heb bewaard :shock: :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 7:38 am

imaginary_nl schreef:Geheugen is wat langzaam voor een Ryzen 3900x.
Kijk eens naar https://tweakers.net/pricewatch/1623388 ... ificaties/

Verder is de Kingston prima, maar voor zulke grote bestanden kun je ook een snellere ssd overwegen:
https://tweakers.net/pricewatch/1601832 ... ificaties/

Wat duurder, maar voor zo'n systeem met deze bestanden maakt dit flinke stappen vooruit.

Groet,
Patrick


Bedankt Patrick,

Ik heb de computer gisterenavond al besteld, maar heb deze 2 punten (als vragen) nog even per e-mail nagetuurd zojuist :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor Genster » do dec 03 2020 7:40 am

Patrick schreef:Ik kon het niet meer gebruiken met een hoge resolutie scherm. De interface schaalde niet mee... Is dat inmiddels opgelost?


Mijn oude Dell Ultrasharp is in mijn beleving nog prima en wordt daarom vooralsnog niet vervangen. Dat moet dus wel goed zitten. Wel iets om rekening mee te houden als ik mijn scherm t.z.t. toch ga vervangen. Thanks :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 03 2020 8:54 am

signxpress schreef:Die Kingston SSD, is dat een goed ding?
Ik heb met verschillende merken SSD's problemen gehad, uiteindelijk heb ik in al mijn systemen SSD's van Samsung zitten en heb ik nooit geen probleem ondervonden.
Eerlijk is eerlijk, een SSD van Kingston heb ik nooit gehad/getest.
Ik wil je niet bang maken, maar misschien heeft hier iemand er wel goede ervaring mee, wellicht even een paar reviews kijken op internet.

De WD's zijn goede schijven, nooit geen problemen mee gehad. Ik heb altijd de black gehad, de blue schijnt voor NAS systemen te zijn, wat nou het grote verschil is heb ik nooit zo gezien.
Gewoon lekker blue laten, voor de rest ziet het er goed uit, lekker stuk geheugen er in, kan je een tijd mee uit de voeten.
Het besturingssysteem is niet mijn liefde, maar dat is ieder zijn keuze.


beetje off topic..

Kingston is prima, beetje afweging van prijs en prestaties. Ga je voor snel(st) en betrouwbaar, dan geef ik zelf de voorkeur aan een aantal Samsumg SSD's. Niet de goedkoopste helaas.

Hieronder een tabel met de verschillen tussen de WD harddisks, maar de opmaak wordt een zooitje blijkt.
Dus hier de link: https://www.windowscentral.com/western- ... dd-your-pc
Nog een overzicht met de verschillen: https://nascompares.com/guide/differenc ... rple-gold/

In het kort heeft WD kleuren gegeven aan de schijven voor verschillende toepassingen.
blue, "budget" voor in pc's
black, wat meer gericht op prestaties voor in pc's
red, voor in NAS
gold, datacenters
purple, surveillance

Het heeft te maken met snelheid van de bus, toerental van de schijf, warmteonwikkeling, levensduur, prijs en natuurlijk marketing.

Wat een schijf niet "leuk" vindt is warm worden. Dus goede koeling in de pc is belangrijk (luchtstroom niet belemmeren).
Verder is het te enthousiast aanzetten van de "slaapstand" in pc of NAS ook geen goed idee. Het steeds weer opnieuw opstarten van de schijf is slecht voor de levensduur. Je kunt beter de schijf een uur laten draaien dan binnen 5 minuten uit laten gaan en dan een paar minuten later weer laten starten.

Een blue in een NAS kan prima, maar de red is hier wat meer op geconstrueerd (toerental/warmte/levensduur).

Zelf heb ik voornamelijk gold in mijn pc, met name voor snelheid, grootte en levensduur.
2TB als opslag in NAS lijkt mij persoonlijk wat krap, maar dat is dan in combinatie met de genoemde 1 GB bestanden.
(Misschien is mijn 48TB NAS dan weer het andere uiterste...)

Nou ja, niets is verkeerd, alleen even over nadenken. En zoals ook op dit forum al eens genoemd: een NAS is geen backup!
(RAID5 is veilig, maar er zijn betere methoden voor grote schijfgroottes. Maar een opslag die altijd verbonden is, in Windows bijvoorbeeld via een schijfletter, is gewoon een schijf en geen partij voor bijvoorbeeld ransomware...)


Dan nog even over het geheugen en een Ryzen CPU. Door de architectuur van een AMD processor met de bijbehorende geheugenopbouw etc. is de afstemming van de snelheid tussen processor belangrijk voor optimale prestaties. Bij de Ryzen 3900 serie zit die snelheid zo rond de 3200 Mhz. Geheugentimings ga ik hier niet op in maar zijn zeker ook heel belangrijk.
Voor de gemiddelde gebruiker van een pc is dit eigenlijk veel te ingewikkeld, maar een pc-bouwer zou dit moeten weten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, de genoemde pc is een flinke, dus daar geen klachten. Alleen is een beetje goed afstemmen nog leuker.


Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor justme » do dec 03 2020 9:34 am

dit moederbord ondersteunt toch M.2 schijven, welke toch een aanzienlijk snelheidsvoordeel oplevert?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke computer kopen?

Berichtdoor imaginary_nl » do dec 03 2020 10:18 am

De Kingston A2000 is een PCI Express 3.0 x4 m2 SSD inderdaad:
https://tweakers.net/pricewatch/1439052 ... 0-1tb.html

Dus dat is een goede keuze. Een SATA600 aansluiting zou ik niet meer aan beginnen met een dergelijk moederbord.
Tenminste, niet als systeem/cache schijven. Voor opslag is een SATA aansluiting natuurlijk prima. Een harddisk haalt die snelheden toch niet.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten