bestanden op aparte schijf in het netwerk

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Fons Trommelen » vr jan 15 2021 7:06 pm

Ik heb mijn bestanden en catalogi via een NAS aan de desktop gekoppeld.
Nu wil ik deze mappen op een losse schijf in het netwerk hangen om op deze manier ook beneden op de bank deze bestanden via Lightroom te benaderen.
Dus zowel catalogi als de NEF-bestanden
Dit zou op problemen stuiten. Ik begrijp dat niet geheel omdat op de NAS ze ook los van desktop opgeslagen worden en via een aparte schijf benaderd worden. Als ik deze virtuele schijf ergens anders neerzet blijft dat toch hetzelfde.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Bvd
Groetjes
Fons Trommelen
Gebruikersavatar
Fons Trommelen

Clublid
Berichten: 175


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor DannySan » vr jan 15 2021 7:15 pm

Hoi Fons,

als ze nu via een NAS benaderbaar zijn voor je desktop, dan toch ook beneden op de bank? (via een laptop?).
Je kunt je foto's verplaatsen binnen Lightroom naar een nieuwe locatie (zolang je dat niet buiten Lightroom doet, is er niet veel ernstigs aan de hand). Hetzelfde geldt voor catalogi.

Je spreekt over 'dit zou op problemen stuiten', iemand zegt dat? Of ergens gelezen, of je maakt het nu zelf mee?
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3824


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor justme » vr jan 15 2021 7:34 pm

Volgens mij moet je dan je catalogus naar je netwerkschijf laten synchroniseren. Dit dus op beide computers. Heb er eens iets over gelezen. Dus dat wordt even zoeken.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Richard » vr jan 15 2021 10:45 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Fons Trommelen » za jan 16 2021 11:22 am

DannySan

ik heb de info van een Webinar over de wijzigingen binnen Lightroom.
Daar werd er tussendoor over gesproken. Ik liep al langer met de wens om de bereikbaarheid van mijn bestanden anders te organiseren. Na deze Webinar wee ik eigenlijk niet of het nog wel kan.

Richard bedankt voor de link, stuur hem door naar mijn zoon die punt 1 veel meer weet van computers en punt 2 ook de Engelse taal beter begrijpt dan ik.

Dank voor jullie bijdrage
Groetjes
Fons Trommelen
Gebruikersavatar
Fons Trommelen

Clublid
Berichten: 175


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Richard » za jan 16 2021 12:11 pm

Graag gedaan Fons.

Dan mag je je zoon ook deze optie geven die ik zelf gebruik met Windows: de desktop met de laptop m.b.v. RDP over nemen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Fons Trommelen » ma jan 18 2021 9:30 am

Richard

Dank je zal ik doorgeven.
Groetjes
Fons Trommelen
Gebruikersavatar
Fons Trommelen

Clublid
Berichten: 175


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor josti » ma jan 18 2021 2:49 pm

Met de komst van een Macbook heb ik dit draadje en de link ook eens doorgespit. Ook ik wil mijn foto's met een Macbook (overal) en met de pc (vaste plek) kunnen benaderen en bewerken.
Misschien hebben anderen iets aan mijn onderstaande oplossing. (Nog) niet helemaal zoals Fons wil, maar zoals ik nu werk, kan dat kan nog in die richting aangepast worden. Na veel lezen ben ik nu tot de volgende workflow gekomen.
Mijn nieuwe foto's haal ik binnen met de Mac in LR. Deze bewerk ik nu op de Macbook en als dat klaar is, verhuizen de bewerkte foto's naar een externe HD. Dat verplaatsen doe ik uiteraard binnen LR. Let op dat je deze externe HD exFAT formatteert (dank Henk) als je Mac en Windows gebruikt zoals ik. Heb je alleen Windows dan is NTFS prima en heb je alleen Mac dan volstaat AFPS. De map met bewerkte foto's kopieer ik vervolgens handmatig van de externe HD naar de NAS (heeft een identieke mappenstructuur). Binnenkort komt daar nog een kopie buitenshuis bij als ik mijn oude NAS elders stal; hoe weet ik nog niet exact, maar ik vermoed dat Hyperbackup/hypervault (ik heb Synology) dit automatisch kan regelen. Op deze manier bewerk ik mijn foto's nog alleen op de MacBook. Als je op beide devices je foto's wilt bewerken, dan moet je de catalogusbestanden ook op je externe HD zetten. Of ik dat ook nog ga doen, weet ik nog niet omdat mijn pc een tikkie trager is dan de MacBook. Eerst maar eens proberen of het op de bovenstaande manier prettig werkt. Nadeel is dat ik de foto's die ik bewerk nu niet op een groot scherm zie. Als ik dat ga missen kan ik vermoedelijk ook het grote scherm aan het MacBook koppelen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor gvdnberg » di jan 19 2021 8:49 pm

Klinkt goed Josti, zelf werk ik met een MacBook Pro waar ik een 23” scherm aan heb hangen, dat werkt veel prettiger dan op het 15” scherm van de MBP.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor josti » wo jan 20 2021 9:56 am

Klopt Gert, heb hem nu ook aan een 27 inch hangen; op de bank kan ik nu het algemene werk doen en dan op het grote scherm de verfijningen.
@Fons: ik kwam nog een stuk tegen over het werken met de catalogus en de foto’s op een externe HD. De toon was dat het makkelijk werkt, maar ook kwetsbaar: als je HD crasht, ben je alles kwijt. Verder begrijp ik niet helemaal hoe je jouw externe HD wilt gebruiken: betekent ‘ergens in je netwerk hangen’ dat je hem een vaste plek geeft (bv rechtstreeks aan een NAS) of sluit hem aan op de plek waar je op dat moment werkt?
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bestanden op aparte schijf in het netwerk

Berichtdoor Fons Trommelen » wo jan 20 2021 1:50 pm

Josti

nu hangt de nas direct aan mijn desktop en kan ik beneden niet bij de bestanden.
nu komen de bestanden op een schijf in het netwerk en kan ik via elke plek ze benaderen, mits de catalogus in de cloud komt en dat wordt geregeld.
Groetjes
Fons Trommelen
Gebruikersavatar
Fons Trommelen

Clublid
Berichten: 175


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten