Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 25 2021 10:45 pm

John Jansen schreef:Ik zie dat je IR afstand bediening ook niet herkend wordt, ik had hetzelfde probleem. Dat was op te lossen met een ander verloop snoertje. Maar je kunt ook soapbridge gebruiken, de smartphone werkt prachtig samen hiermee, tevens een voordeel dat je alles via het schermpje kunt controleren en sturen.

Om de camera zonder zichtlijn te kunnen bedienen, gebruikte ik al een Hahnel Capture, die Nikon ML-L3 afstandsbediening is veel compacter.
Ik heb ook nog de Nikon WMU, maar die heb ik zelden gebruikt. Wat is het verschil met Snapbridge?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma jan 25 2021 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor John Jansen » ma jan 25 2021 10:45 pm

(Je kunt ook overwegen van start te gaan met de (uitstekende) Jpegs uit de Z6ii.)
Dan maak je dus geen gebruik van het dynamische bereik van deze mooie camera, had nikkormaat net zo goed bij de D750 kunnen blijven, jpeg of RAW is appels en peren vergelijken echt zonde, mits je massawerk maakt.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor John Jansen » ma jan 25 2021 10:49 pm

Nikkormaat schreef:
John Jansen schreef:Ik zie dat je IR afstand bediening ook niet herkend wordt, ik had hetzelfde probleem. Dat was op te lossen met een ander verloop snoertje. Maar je kunt ook soapbridge gebruiken, de smartphone werkt prachtig samen hiermee, tevens een voordeel dat je alles via het schermpje kunt controleren en sturen.

Om de camera zonder zichtlijn te kunnen bedienen, gebruikte ik al een Hahnel Capture, die Nikon ML-L3 afstandsbediening is veel compacter.
Ik heb ook nog de Nikon WMU, maar die heb ik zelden gebruikt.
De Hahnel capture heb ik ook, enkel een nieuw snoertje aanschaffen (andere aansluiting) De Nikon ML-L3 heb ik niet, ik werk nu met Snapbridge, BTW ik heb de D850 en Z7II.
Laatst gewijzigd door John Jansen op ma jan 25 2021 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 25 2021 10:50 pm

Ik ga beslist niet met JPG's werken. De mogelijkheden bij het bewerken zijn te beperkt ten opzichte van RAW. De D750 en Z6 ll kunnen met dezelfde kabel van de Capture bediend worden
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma jan 25 2021 11:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor John Jansen » ma jan 25 2021 10:52 pm

Nikkormaat schreef:Ik ga beslist niet met JPG's werken. De mogelijkheden bij het bewerken zijn te beperkt ten opzichte van RAW

Precies.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 25 2021 11:02 pm

Skippy schreef
En uiteindelijk afscheid genomen van Lightroom 6 en overgestapt naar de niet-abonnement versie van Capture One.

Sluit Capture One wel aan bij de catalogus van Lightroom?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma jan 25 2021 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jan 25 2021 11:02 pm

Nog een tip.
Installeer Capture NX-D, daarin doe je in de .nef's de belangrijkste zaken als lichtwaarde correctie, perspectief, instellingen bij opname wijzigen, kleurenbalans, enzovoort.
In NX-D kun je programma's registreren waar je eventuele verdere bewerkingen kunt doen.
Vanuit NX-D exporteer je de .nef als tiff-bestand naar het jouw vertrouwde Lightroom 6 waar je verdere kunstjes met de foto uithaalt.

De export als .tiff is zonder kwaliteitsverlies van je beeldbestand.

Afbeelding
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 25 2021 11:10 pm

Dank je. Het kan dus zonder abonnement, maar zijn die andere opties dan niet soort een tijdrovende hink-stap-sprong?
Uiteindelijk geef ik dan vaak liever iets meer uit, omdat ik dat bedrag weer snel vergeet, terwijl ik anders wel eindeloos met het frustrerende gedoe geconfronteerd wordt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jan 25 2021 11:18 pm

Installeer NX-D eens en kijk wat je er niet mee kunt doen wat je met LR6 wel kunt, dan weet je wat je mist.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Vincent » di jan 26 2021 7:54 am

EdvandeZilver schreef:De export als .tiff is zonder kwaliteitsverlies van je beeldbestand.


Op zich een werkbare oplossing maar voor elke foto wel extra handelingen, daarnaast ga je dan al je bestanden dubbel opslaan? En zijn TIFF bestanden een stuk groter dan de NEF files. Met deze werkwijze gaat je archief wel behoorlijk veel sneller vollopen...

Wat mij betreft praktisch dus alleen een tijdelijke oplossing...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor EdvandeZilver » di jan 26 2021 9:42 am

Zodra je klaar bent met je bewerking sla je op als .jpg en verdwijnt de .tiff weer uit je werkgeheugen.
De bewerking in het 2e programma wordt uiteraard ook niet meegenomen in de wijziging van de originele .nef.
Je moet dit echt zien als een work around.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor John Jansen » di jan 26 2021 10:09 am

Voordeel van het abonnement is dat je over zowel Lightroom als photoshop beschikt, misschien nu nog niet van belang maar zitten handige en simpele oplossingen in, die je in beide andere programma's mist en geen gezeur met "tussen oplossingen" een abonnement is by the way goedkoper dan dat van een mobiele telefoon. Ik ben van het allereerste moment ingestapt en betaal nog steeds maar € 9,95 p/mnd. meer dan waard.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor ben42 » di jan 26 2021 3:40 pm

Hier ook zo'n zuinigerd, te laat overgestapt naar Lightroom 6 :roll: en moest bij de aanschaf van een tweedehands D7200 ook kiezen. Ja Ligthroom (en Photoshop :) ) kosten nu gedurende het gebruik van die camera meer dan de camera zelf. Helaas.

Mijn budget is al jaren 1 euro per dag voor fotografie.**) Het lightroom abonnement kost mij dus meer dan 30 procent van mijn bestedingen.

Maar met een Z camera en de extra's die je benoemd, is het het abonement slechts een 'fractie' van je budget.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Ben al jaren zo zuinig geweest, dat zelfs met dat budget er nog redelijk wat bestedingsruimte over is. En die 1 euro per dag is een keuze, geen noodzaak. Zou ik met een bestedingsruimte van 2 euro per dag veel meer plezier hebben, in ieder geval niet het dubbele.
Zou ik een Z6 II met twee objectieven kopen, dan zou dat het budget voor ongeveer 10 jaar zijn. Ach het geld heb ik wel, de behoefte nog niet, maar wie weet.
Het omzetten naar DNG bestanden en/of de werkwijze om met een oude Lightroom door te werken, dat zou een heel stuk van mijn plezier kosten overschakelen naar iets anders waarschijnlijk ook. Dus voor mij is het Abo een zeer verantwoorde uitgave.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 26 2021 4:56 pm

Heel herkenbaar jouw sommetjes. Evenals de vergelijking met een abonnement van een mobieltje.
Ik heb het bedrag voor het abonnement voor Lightroom vergeleken met de dagelijkse kosten van mijn D750 in de afgelopen 6 jaar, het drinken van 2 kopjes koffie per dag of 1 lekker biertje.
Dan kom ik respectievelijk uit op ongeveer € 1.10, € 0.30 en € 1,40 per dag.
Het abonnement kost mij per dag ongeveer € 0.30 of omgerekend naar een op jaarbasis beperkt aantal (500) bewerkte foto’s € 0.25 per foto.
Als ik die kosten relateer aan het goedkopere maar bewerkelijker omzetten naar DNG, het onvermijdelijke heen en weer schakelen tussen diverse programma’s of een eenvoudige en overzichtelijke workflow, dan wordt de keus voor mij aanzienlijk makkelijker.
Ik ken mijzelf goed genoeg om te weten dat de kosten voor een voortdurende comfortabele manier van fotobewerking, volledig zullen verbleken bij de te verwachten permanente frustratie door ongewenst gedoe.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di jan 26 2021 5:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor John Jansen » di jan 26 2021 5:06 pm

Nikkormaat schreef:Heel herkenbaar jouw sommetjes. Evenals de vergelijking met een abonnement van een mobieltje.
Ik heb het bedrag voor het abonnement voor Lightroom vergeleken met de dagelijkse kosten van mijn D750 in de afgelopen 6 jaar, het drinken van 2 kopjes koffie per dag of 1 lekker biertje.
Dan kom ik respectievelijk uit op ongeveer € 1.10, € 0.30 en € 1,40 per dag.
Het abonnement kost mij per dag ongeveer € 0.30 of omgerekend naar een op jaarbasis beperkt aantal (500) bewerkte foto’s € 0.25 per foto.
Als ik die kosten relateer aan het goedkopere maar bewerkelijker omzetten naar DNG, het onvermijdelijke heen en weer schakelen tussen diverse programma’s of een eenvoudige en overzichtelijke workflow, dan wordt de keus voor mij aanzienlijk makkelijker.
De kosten voor een voortdurende comfortabele manier van fotobewerking, verbleken dan in mijn geval volledig bij de bij mij te verwachten permanente frustratie door ongewenst gedoe.


:D :D :D
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten