Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor JvdKooij » di jan 26 2021 5:38 pm

Nikkormaat schreef:Heel herkenbaar jouw sommetjes. Evenals de vergelijking met een abonnement van een mobieltje.
Ik heb het bedrag voor het abonnement voor Lightroom vergeleken met de dagelijkse kosten van mijn D750 in de afgelopen 6 jaar, het drinken van 2 kopjes koffie per dag of 1 lekker biertje.
Dan kom ik respectievelijk uit op ongeveer € 1.10, € 0.30 en € 1,40 per dag.
Het abonnement kost mij per dag ongeveer € 0.30 of omgerekend naar een op jaarbasis beperkt aantal (500) bewerkte foto’s € 0.25 per foto.
Als ik die kosten relateer aan het goedkopere maar bewerkelijker omzetten naar DNG, het onvermijdelijke heen en weer schakelen tussen diverse programma’s of een eenvoudige en overzichtelijke workflow, dan wordt de keus voor mij aanzienlijk makkelijker.
De kosten voor een voortdurende comfortabele manier van fotobewerking, zullen dan in mijn geval volledig verbleken bij de te verwachten permanente frustratie door ongewenst gedoe.


hmmm, ik kan het eens proberen maar ik verwacht dat mijn vrouw niet in dit soort redenaties gaat trappen :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 26 2021 5:50 pm

Dan ben ik als vrijgezel toch mooi in het voordeel. 😁
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor JvdKooij » di jan 26 2021 5:55 pm

Nikkormaat schreef:Dan ben ik als vrijgezel toch mooi in het voordeel. 😁


mwah, meestal ben ik degene die twijfelt en zegt mijn vrouw gewoon, als je het wil hebben moet je het gewoon kopen :D
dus je hoort mij niet klagen hoor;)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Patrick » di jan 26 2021 6:16 pm

Nikkormaat schreef:Het abonnement kost mij per dag ongeveer € 0.30 of omgerekend naar een op jaarbasis beperkt aantal (500) bewerkte foto’s € 0.25 per foto.

Kortom: meer foto's gaan maken. Wordt het goedkoper! :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 26 2021 6:43 pm

Dan rijd jij met de auto zeker vaak wat extra om de prijs per kilometer te reduceren. :crazy:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor henkk » di jan 26 2021 7:19 pm

JvdKooij schreef:
Nikkormaat schreef:Dan ben ik als vrijgezel toch mooi in het voordeel. 😁


mwah, meestal ben ik degene die twijfelt en zegt mijn vrouw gewoon, als je het wil hebben moet je het gewoon kopen :D
dus je hoort mij niet klagen hoor;)


Ha, herkenbaar! Zo ben ik aan de Sigma 20/1.4 gekomen. Wel een prachtige lens maar ook erg groot .... En meebetalen? Nee hoor :(

Ik kom nog wel eens op een forum over een andere hobby en daar heet de partner veelal FD (Financial Director).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor schilder » di jan 26 2021 7:37 pm

Zo had ik het nog niet uitgeteld.
alle kosten zie ik als kosten hobby!!!
Met het idee ik heb een hobby maar geen tijd denk ik niet na over de vaste kosten.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Vincent » di jan 26 2021 7:39 pm

Patrick schreef:Kortom: meer foto's gaan maken. Wordt het goedkoper! :prost:


Zo blijken mijn D6-en gewoon voordeliger dan die Z6-en hier ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor EdvandeZilver » di jan 26 2021 8:00 pm

Ben dan altijd benieuwd hoe verstokte rokers dit soort discussies voeren.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3103


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Patrick » di jan 26 2021 8:07 pm

Tja, als kosten per foto te hoog zijn, dan is het een oplossing...

Het verbaast me trouwens dat de TS dit niet zag aankomen. Hij is vaak op het forum en we hebben dit soort draadjes al vaak gehad.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 26 2021 9:23 pm

Ik had uit die draadjes niet opgemaakt de Z camera's een andere Nef produceren en dat mijn Lightroom die Nefs niet zou kunnen lezen.
Door enkele berekeningen van anderen, ben ik zelf gaan rekenen en kwamen de kosten per plaatje naar voren.
Ik heb me er nooit eerder mee bezig gehouden, laat staan druk om gemaakt, want anders had ik sowieso weinig in apparatuur geïnvesteerd. Soms vraag ik mij af in hoeverre iets voor mij zinvol is, zoals de abonnementsversie. Dat laatste begint wel duidelijker te worden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nef van Z6 ll wordt niet herkend door Lightroom 6

Berichtdoor ben42 » wo jan 27 2021 1:01 pm

De meeste hobbies kosten wat.

We kunnen bij de fotografie hobby natuurlijk net doen alsof het om de foto's gaat. **) Dus het bekijken van foto's, met Lightroom bekijk ik al snel tienduizenden foto's per jaar (veel uit het verleden). Ook deel ik foto's met anderen. De kosten per kijk actie komen dan een stuk lager uit.

De berekeningen die we hier langs zien komen, waaronder de biertjes, de kopjes koffie een mobieltjes, die berekeningen kun je natuurlijk doen uit zelfrechtvaardiging. Maar je kunt zo ook doen om tot een beslissing te komen.

Al weer even geleden, met een gezin van vier, mocht een hobby best wat kosten, maar dit moest wel in proportie blijven met de hobbies van de andere gezinsleden. Een uitgave voor mijn hobby, diende dus wel even met een factor vier vermenigvuldigd te worden voor het totale gezins budget. Die factor vier heeft in het verleden regelmatig mijn beslissingen beinvloed. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die tegen de partner roepen: "Maar jij hebt net een nieuw strijkijzer gekregen".

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Gaat het wel om de foto's ?
Dan zou ik beter een goed fotoboek kunnen kopen van de locatie waar ik op vakantie ben. Bij mij gaat het er natuurlijk om met een dikke camera rond te lopen, ik heb niet voor niets voor het merk Nikon gekozen. (Meestal doe ik er niet eens een rolletje in :) )
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten