Laptop aanschaffen voor LR en Photoshop

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Laptop aanschaffen voor LR en Photoshop

Berichtdoor Josefien » ma feb 01 2021 12:08 pm

Hallo,
Ik wil een nieuwelaptop kopen en daar LR en Photoshop op zetten.
Kan iemand mij iets adviseren? Aan welke specificaties de laptop moet voldoen?
Bij voorbaat hartelijk dank,
Josefien
Josefien

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop aanschaffen voor LR en Photoshop

Berichtdoor justme » ma feb 01 2021 12:29 pm

Heb je al een computer in huis? Windows of Mac?
Hoe sla je nu je foto's op, op je computer zelf, of op een externe harde schijf?
Je hebt een Nikon D4, hoe gaat het nu met fotobewerking, zijn het al grote bestanden waarmee je werkt?
Waar moet het scherm aan voldoen? Hoe of waar werk je dadelijk met je laptop, op de bank of eventueel toch een vaste werkplek. Wil je dan eventueel een extra monitor om op te kunnen werken?

Er is wel wat informatie nodig om tot een goed advies te komen, anders komen we er niet uit :)

ps. de prijs is in zekere mate ook belangrijk uiteraard :!:
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop aanschaffen voor LR en Photoshop

Berichtdoor ReneG » ma feb 01 2021 3:06 pm

De vragen die hierboven staan zijn allemaal relevant. Maar wellicht wat algemene pointers:

- Hardware: Minimaal 16GB RAM en een recente i5 processor of equivalent. Verder een SSD voor de opstartpartitie en om LR/Photoshop op te draaien. Foto's zelf hoeven niet persé op de SSD maar dat heeft wel de voorkeur voor foto's die je actief bewerkt. Houdt daar rekening mee qua capaciteit.
- Scherm: Het scherm zou minimaal een IPS LCD paneel moeten zijn en geen TN paneel, al zitten die veelal alleen nog maar op hele goedkope laptops.
- Optioneel: Niet noodzakelijk, maar als pre met een grafische kaart van NVidia erin voor hardware acceleratie.
- Heel belangrijk: Kies een laptop waar je fijn op kunt typen etc. Ik heb laptops gehad waar de toetsen niet fijn waren qua layout of de touchpad steeds werd geactiveerd bij het typen.

Verder geef Ik geef er zelf de voorkeur aan om géén laptops met een mat scherm te nemen (dus geen glasplaat ervoor) om reflecties door invallend licht tegen te gaan. De weergave is dan misschien iets minder sprankelend maar m.i. wel wat realistischer. Wanneer je alleen thuis bewerkt kun je dat eventueel oplossen met een externe monitor, wederom dan een IPS paneel zonder glas ervoor.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop aanschaffen voor LR en Photoshop

Berichtdoor Josefien » ma feb 01 2021 4:04 pm

Hoi Wiebe en Rene,
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Bij deze extra info:
Ik heb een windows pc.
Mijn opslag staat op een NAS (SYNOLOGIE DS218j)
Ik bewerk mijn foto's met LR en met Photoshop
Ik denk aan een prijs van rond de € 1000.00
Josefien

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten