Lightroom HDR samenvoegen in een batch

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom HDR samenvoegen in een batch

Berichtdoor justme » di feb 09 2021 1:41 pm

Beste allemaal. Ik ben bezig met een grote fotocollectie te bewerken, waar onder andere een groot aantal HDR opnames in aanwezig zijn. Om hier doorheen te komen was tot dusver tijdrovend; foto's selecteren, HDR samenvoegen (CTRL + H) uitvoeren, en door naar de volgende. Frustrerend werk, aangezien dit per set foto's veel tijd in beslag neemt.
Na een beetje zoeken kwam ik erachter dat je dit vrij eenvoudig, met een extra tussenstap dit proces samengevoegd kunt laten uitvoeren.

Er zit in Lightroom een functie Automatisch stapelen, hiermee kun je automatisch stapels maken van je HDR opnames ( meestal zit tussen deze opnamen slechts weinig tijd ) Met deze automatische functie zul je even moeten stoeien.

Als resultaat zal als het goed is enkele stapels opleveren van je HDR opnames bij elkaar.
Je kunt nu vervolgens deze stapels selecteren, en HDR samenvoegen uitvoeren.
Lightroom zal vervolgens één voor één deze stapels langsgaan om de samenvoegactie uit te voeren.
Nu zal het samenvoegen van deze stapels alsnog tijd in beslag nemen, maar je kunt nu wel van de pc weglopen, om nog meer HDR foto's te gaan maken in de tussentijd :) :) :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom HDR samenvoegen in een batch

Berichtdoor RVK » di feb 09 2021 3:07 pm

Misschien een andere (makkelijke) mogelijkheid, voor paar tientjes EasyHdr kopen. Dit heeft een batch verwerking, al je hdr laden en koffie gaan drinken, heeft verder heel veel mogeljkheden.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom HDR samenvoegen in een batch

Berichtdoor justme » wo feb 10 2021 8:36 am

Gebruik je die dan als plugin of vooraf?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom HDR samenvoegen in een batch

Berichtdoor RVK » wo feb 10 2021 10:38 am

Ik gebruik het stand alone, maar er is een Ligthroom plugin, die ken ik niet, gebruik geen lightroom dus onbekend hoe dat werkt.
Easy Hdr heeft een raw converter maar ik laad tiff's in het programma als batch en dat gaat uitstekend.
Het programma heeft veel presets en mogelijkheden zoals werken in lagen, maar ook bv. stacking .
Verder , misschien iets anders maar ik gebruik de LDR mogelijkheid zeer veel.

Gewoon proberen, is vrij goedkoop en heeft veel mogelijkheden.
succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten