CF express card

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Boomhaak » za apr 24 2021 8:40 am

Boomhaak schreef:Let op dat bij Sandisk problemen zijn met de Cfexpres readers. In voorkomende gevallen kun je contact opnemen met Sandisk en wordt die cardreader door hen vervangen.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Boomhaak » za apr 24 2021 8:42 am

Boomhaak schreef:Let op dat bij Sandisk problemen zijn met de Cfexpres readers. In voorkomende gevallen kun je contact opnemen met Sandisk en wordt die door hen vervangen.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Boomhaak » za apr 24 2021 8:44 am

Voor alle duidelijkheid Sandisk hanteert een terugroep vervanging strategie in deze
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor jan » di mei 18 2021 5:00 pm

Vraagje voor de mensen met een Sony MRW-E90 XQD-cardreader.
Kan deze wel of geen CFexpress kaarten lezen?

Zie wel dat Sony inmiddels een ander type, MRW-G1, op de markt heeft die zowel CFexpress als XQD kan lezen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor gvdnberg » di mei 18 2021 6:33 pm

MRW-E90 zou geen CFExpress kunnen lezen werd mij verteld. Ik heb die kaarten niet, dus ik kan het niet bevestigen. Maar als Sony met een nieuwe kaartlezer komt zal dat niet voor niets zijn.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Boomhaak » di mei 18 2021 7:18 pm

Om die MRW-E90 compatibel te maken zou er een firmware update moeten komen, maar de vraag is moet het terug naar de leverancier/fabrikant of komt men met een andere oplossing. Na het zich laat aanzien heeft Sony gekozen voor een nieuw product
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor ahhveurink » do jan 20 2022 6:48 pm

Ronald53 schreef:
bcvthul schreef:Dan lijkt het erop dat deze combinatie (card + reader) resulteert dat de card niet als ‘fixed drive’ wordt gezien.
Ik vroeg me ook af of het de reader of het kaartje is, dat bepaalt of het een fixed dan wel removable disc wordt. Ik heb inmiddels begrepen dat CF kaartjes voor industrieel gebruik als fixed disk zijn geprogrammeerd, terwijl die voor consumenten als removable disk zijn geprogrammeerd. Ik weet alleen niet of dit alleen voor Compact Flash (het oude type), of ook CFexpress (het nieuwe type) geldt.
Info van Transcend
Informatie van Delkin
Info van Sandisk.
Die reader die jij gebruikt, is dat een losse, via een usb kabeltje, of een ingebouwde, die mogelijk op een andere wijze is aangesloten (bijvoorbeeld SATA)?
Groet,
Ronald


Ik heb een 'losse" Sandisk reader (voor type B kaarten) gekocht die je met een 3.1 usb kabeltje moet koppelen(en dan ook nog eens via een Satechi verbinding (nieuw MacBook Pro hé omdat er geen USB aansluitingen mer op deze computers zitten, wat een gedoe).
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor bcvthul » do jan 20 2022 7:57 pm

@ahhveurink: wat bedoel je precies te zeggen/vertellen hier?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor bcvthul » do jan 20 2022 8:18 pm

Ik heb zojuist een nieuwe versie van NXstudio ge-installeerd (dit is inclusief een nieuwere versie van Nikon Transfer). En nu kan ik weer importeren vanaf de camera (de CF express kaart wordt nu ook gezien).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr jan 21 2022 9:35 am

Misschien mag dat ook wel hier, want het is een soortgelijk probleem.
Ik heb een oude Hama USB 2.0 Card Reader 35 in 1.
Daarop lees ik de SD en de CF uit, maar dit lukt niet met mijn SD XC II.
Ligt dat aan de reader of aan de kaart?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor henkk » vr jan 21 2022 10:31 am

Zo'n reader gebruik ik ook (waarom hij 35 in 1 heet snap ik niet, maar vier slots) en die leest prima een Sony sd hc II G kaart van 300 Mb/s. Dus kaart of reader? Misschien de driver voor de lezer?
Probeer eens een andere usb poort, liefst 3.0.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor Boomhaak » vr jan 21 2022 11:53 am

Een kaartlezer CFexpress leest geen XQD. Een XQD lezer precies andersom
Dus in voorkomende gevallen heb je 2 kaartlezers nodig
M.i. is het een firmware kwestie van de betreffende kaartlezers. Linksom rechtsom de fabrikant verkoopt liever een nieuw product dan het oude apparaat updaten.
Wat is voor hem de prijs van een update en wat van een nieuw product dat geld oplevert
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor justme » vr jan 21 2022 11:59 am

Een SD kaartlezer leest ook geen XQD. Open deur vergelijking, maar ze zullen het echt niet op korte termijn beschikbaar stellen vanwege de centen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor ahhveurink » vr jan 21 2022 12:18 pm

bcvthul schreef:Ik heb zojuist een nieuwe versie van NXstudio ge-installeerd (dit is inclusief een nieuwere versie van Nikon Transfer). En nu kan ik weer importeren vanaf de camera (de CF express kaart wordt nu ook gezien).


Ik heb ook de nieuwste versie gedownload. Transfer 2 is bij mij nu versie 2.14.3 en NX Studio is versie 1.1.1 (klopt dit?). Importeren vanaf de camera lukt inderdaad. Maar kun je mij uitleggen waar jij de CF express kaart ziet? Ik zie hem namelijk nog steeds niet, ook niet als ik de kaart dmv een kaartlezer aansluit. Volgens de leverancier heb ik een kaartlezer die het zou moeten doen?!
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CF express card

Berichtdoor ahhveurink » vr jan 21 2022 12:41 pm

bcvthul schreef:Ik heb zojuist een nieuwe versie van NXstudio ge-installeerd (dit is inclusief een nieuwere versie van Nikon Transfer). En nu kan ik weer importeren vanaf de camera (de CF express kaart wordt nu ook gezien).


Via de camera (na installatie NX Studio) lukt het nu ook. Echter een kaartje via de kaartlezer is nog steeds onvindbaar.
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten